7 werkvormen met associatiekaarten

Wij hebben altijd een aantal sets met associatiekaarten bij ons. Deze sets met foto’s of tekeningen gebruik je om gedachten of ideeën te verwoorden aan de hand van afbeeldingen. Je kunt associatiekaarten gebruiken voor een kennismaking, tijdens de start van een vergadering of training, om een teamsituatie in beeld te brengen of om de ideeënstroom tijdens een brainstormsessie op gang te helpen. In dit blog vind je een stapel werkvormen voor het gebruik van associatiekaarten.

De associatiekaarten zijn onder andere te gebruiken:

  • Voor een teambuilding
  • Als ijsbreker bij een vergadering of training
  • Als evaluatie 
  • Om nieuwe ideeën te bedenken bij een brainstorm 
  • Bij individuele coaching


Het woord “associatie” betekent volgens van Dale “het in verband brengen met”, of “verbinding van voorstellen, ideeën”.

Dat is precies wat je met associatiekaarten doet. Je verwoordt je gedachtes en gevoelens aan de hand van afbeeldingen. Associatiekaarten zorgen zo niet alleen voor interactie, maar ook voor meer verdieping in het gesprek. Je krijgt namelijk inzicht in hoe iemand zich op dat moment voelt, zich iets herinnert, of waarover iemand droomt. Hieronder een aantal werkvormen waarbij telkens iedereen een kaart kan kiezen die het meest aanspreekt. 


Check-in

  1. Verspreid de kaarten over een tafel. Zorg dat alle kaarten goed zichtbaar zijn voor iedereen.
  2. Geef de deelnemers een goede toepasselijke vraag mee op basis waarvan zij 1 of meerdere kaarten kunnen kiezen. De bedoeling is dat de deelnemers antwoord geven op de vraag door hun antwoord te associëren met één van de kaarten.
  3. Nadat iedereen een associatiekaart gekozen heeft is het tijd om de antwoorden met elkaar te delen.


Voorbeeldvragen:

  • Hoe zit je vandaag in je vel?
  • Welke 3 afbeeldingen omschrijven jou het beste?
  • Welke associatie heb je met het onderwerp van vandaag? 
  • Wat hoop je na vandaag mee te nemen? 


Start van een training - 1

  1. Leg de kaarten verspreid over de tafel en vraag iedereen om een kaart te kiezen die uitdrukt wat zij verwachten van de dag. 
  2. De deelnemers zoeken een kaart die dit weergeeft
  3. Vraag de deelnemers om - popcorn style - te vertellen voor welke kaart zij hebben gekozen.


Start van een training - 2 

  1. Leg deze kaarten neer zodat de deelnemers goed kunnen zien welke keuze ze hebben.
  2. Laat de deelnemers een kaart kiezen die symbool staat voor hun nieuwe ontwikkelpunten waar ze na de training mee aan de slag willen gaan.
  3. Elke deelnemer laat de kaart van zijn of haar keuze zien en legt aan de hand van dit symbool uit waar hij of zij na de training concreet mee aan de slag gaat.


Brainstormen

  1. Laat de groep een associatiekaart zien.
  2. Vraag de deelnemers om hardop te associëren op dat plaatje en schrijf die associaties op. 
  3. Vraag de deelnemers dan om nieuwe ideeën voor het vraagstuk te verzinnen op basis van het plaatje of de associaties. Gegarandeerd komen er nu andere en minder voor de hand liggende ideeën naar boven.


Feedback

  1. Alle deelnemers zoeken voor 2 andere deelnemers een kaart uit die zij associëren met deze personen. 
  2. Als iedereen terug is in de kring worden de kaarten uitgewisseld. 
  3. De gever vertelt waarom de keuze op die kaart is gevallen. De ontvanger luistert en mag alleen verhelderende vragen stellen, geen discussie.


Retrospective

  1. Laat elke deelnemer twee afbeeldingen uitzoeken: één afbeelding die het beste het team symboliseert tijdens de afgelopen sprint en één afbeelding die het beste zijn of haar rol daarbinnen laat zien. 
  2. Vervolgens krijgt elke deelnemer de mogelijkheid om de door hen uitgekozen afbeeldingen toe te lichten aan het team. 


Evaluatie project

  1. Vraag de deelnemers om ieder 1 associatiekaart uit te kiezen ter beantwoording van één van onderstaande vragen:
  2. Laat de deelnemers vervolgens een kaartje kiezen dat symbool staat voor de hulp die ze daarbij gaan vragen om het te realiseren.


Voorbeeldvragen:

  • Wat blijft je persoonlijk het meeste bij?
  • Wat heeft het traject het team opgeleverd?
  • Wat heeft het de klant opgeleverd?
  • Wat heeft het de organisatie opgeleverd?


Extra tips:

  • In een grote groep kan het handig zijn om associatiekaarten te gebruiken van extra groot formaat of om dubbele sets te gebruiken.
  • En zijn geen regels voor hoe vrij je wel of niet mag denken. Laat de creativiteit lekker de vrije loop en laat je verassen door de kaarten die deelnemers kiezen!
  • Geef alle deelnemers genoeg tijd om de kaarten rustig in zich op te nemen. Er liggen veel afbeeldingen op tafel en soms moeten deelnemers even nadenken over hun antwoord.
  • Je kan ook rustig een muziekje aanzetten zodat de deelnemer(s) hun ogen goed de kost kunnen geven.




door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: