Er zijn heel voorbeelden die je kunnen helpen om zelf een goed verhaal te vertellen. Ieder inspirerende Ted Talk, boek, film, of sprookje heeft bepaalde kenmerken waar je van kunt leren. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je mensen meer en beter kunt bereiken. Zij zorgen ervoor dat je anderen met jouw verhaal raakt en beweging veroorzaakt. Storytelling kun je voor alle communicatievormen inzetten. Of het nu gaat om de corporate story van een organisatie, een presentatie voor je collega’s, of een pitch tijdens een sollicitatie.
Er is inmiddels ontzettend veel literatuur over storytelling. Bij studio stapelgoed zijn onder andere de tips van Pixar favoriet. Niet in de laatste plaats omdat de verhalen van Pixar een feest van herkenning en emotie zijn. En al hoewel Pixar zelf zegt dat hun ‘rules of storytelling’ niet in beton gegoten zijn en zij zich baseren op ‘trial and error’, gebruiken wij hun best practices met regelmaat. Pixar weet als geen ander miljoenen kijkers te raken met hun verhalen (animatiefilms). En als je goed oplet, hebben al deze verhalen opvallend veel overeenkomsten. Deze elementen kun je heel eenvoudig zelf toepassen als je zelf een verhaal wilt vertellen.
Wij vatten de 5 belangrijkste tips voor je samen:
1. De beste verhalen zijn universeel. Zorg ervoor dat jouw publiek zich in het verhaal herkent. Als je een situatie beschrijft waar mensen zich in kunnen verplaatsen, dan zullen ze zich ook echt tot jouw verhaal aangetrokken voelen. “What you’re trying to do, when you tell a story, is to write about an event in your life that made you feel some particular way. And what you’re trying to do, when you tell a story, is to get the audience to have that same feeling.”
2. Denk altijd aan je doelgroep. Of zoals Pixar stelt: “ You gotta keep in mind what’s interesting to you as an audience, not what’s fun to do as a writer.” Het is belangrijk dat je weet wie naar jouw verhaal wil luisteren. Probeer daarom van te voren je publiek te doorgronden en verplaats je in wat zij willen horen.
3. Ken de kernboodschap van je verhaal. Of het nu een lang verhaal is of juist kort, ieder goed verhaal bevat een kernboodschap. Dit is de basis van je story en vanuit daar ga je verder. “Why must you tell THIS story? What’s the belief burning within you that your story feeds off of? That’s the heart of it.”
4. Zorg dat je publiek zich identificeert met de hoofdrolspeler. Dat kan een personage zijn, maar ook een gebeurtenis, stad of product. Zodra het herkenbaar is, zal het publiek jouw verhaal dragen.
5. Houd het simpel! Bij het vertellen van een verhaal is het van belang dat je let op de kernboodschap en de essentie. Want hoewel we zelf graag veel inhoud aan aan ons verhaal geven, ervaart het publiek de eenvoudigste verhalen vaak als de beste. Verhalen met zo min mogelijk randzaken en overbodige prikkels. Verhalen met zo min mogelijk jargon en moeilijke woorden. Een simpel advies van Pixar: Keep it simple, stupid!
Meer weten over storytelling?
Zoals gezegd, er is inmiddels ontzettend veel over geschreven. Hier een aantal van onze leestips op een rij:
- Pixar Storytelling: Rules for Effective Storytelling Based on Pixar's Greatest Films Paperback - Dean Movshovitz
- Corporate Stories- Astrid Schutte & Theo Hendriks
- Storytelling. De weg naar het hart - Joost Schrickx