Storytelling: 5 bouwstenen voor een stapelgoed verhaal

Iedereen kan verhalen vertellen. We doen dit al sinds mensenheugenis. Bij het kampvuur, voor het slapengaan of gewoon tijdens een willekeurig samenzijn met andere mensen. Maar ook in organisaties worden verhalen steeds vaker gebruikt om een boodschap te verkondigen. Een goed verhaal blijft immers veel beter hangen dan een opeenstapeling van feiten alleen. Volgens Carolyn O’Hara (2014) activeert een goed verhaal je brein meer dan bij het delen van droge materie gebeurt. Niet voor niets wordt juist in deze tijd, die zich kenmerkt door een overload aan informatie, storytelling steeds meer ingezet.


Er zijn heel voorbeelden die je kunnen helpen om zelf een goed verhaal te vertellen. Ieder inspirerende Ted Talk, boek, film, of sprookje heeft bepaalde kenmerken waar je van kunt leren. Deze kenmerken zorgen ervoor dat je mensen meer en beter kunt bereiken. Zij zorgen ervoor dat je anderen met jouw verhaal raakt en beweging veroorzaakt. Storytelling kun je voor alle communicatievormen inzetten. Of het nu gaat om de corporate story van een organisatie, een presentatie voor je collega’s, of een pitch tijdens een sollicitatie.

Er is inmiddels ontzettend veel literatuur over storytelling. Bij studio stapelgoed zijn onder andere de tips van Pixar favoriet. Niet in de laatste plaats omdat de verhalen van Pixar een feest van herkenning en emotie zijn. En al hoewel Pixar zelf zegt dat hun ‘rules of storytelling’ niet in beton gegoten zijn en zij zich baseren op ‘trial and error’, gebruiken wij hun best practices met regelmaat. Pixar weet als geen ander miljoenen kijkers te raken met hun verhalen (animatiefilms). En als je goed oplet, hebben al deze verhalen opvallend veel overeenkomsten. Deze elementen kun je heel eenvoudig zelf toepassen als je zelf een verhaal wilt vertellen.

Wij vatten de 5 belangrijkste tips voor je samen:

 1. De beste verhalen zijn universeel. Zorg ervoor dat jouw publiek zich in het verhaal herkent. Als je een situatie beschrijft waar mensen zich in kunnen verplaatsen, dan zullen ze zich ook echt tot jouw verhaal aangetrokken voelen. “What you’re trying to do, when you tell a story, is to write about an event in your life that made you feel some particular way. And what you’re trying to do, when you tell a story, is to get the audience to have that same feeling.”

 2. Denk altijd aan je doelgroep. Of zoals Pixar stelt: “ You gotta keep in mind what’s interesting to you as an audience, not what’s fun to do as a writer.” Het is belangrijk dat je weet wie naar jouw verhaal wil luisteren. Probeer daarom van te voren je publiek te doorgronden en verplaats je in wat zij willen horen.

 3. Ken de kernboodschap van je verhaal. Of het nu een lang verhaal is of juist kort, ieder goed verhaal bevat een kernboodschap. Dit is de basis van je story en vanuit daar ga je verder. “Why must you tell THIS story? What’s the belief burning within you that your story feeds off of? That’s the heart of it.” 

4. Zorg dat je publiek zich identificeert met de hoofdrolspeler. Dat kan een personage zijn, maar ook een gebeurtenis, stad of product. Zodra het herkenbaar is, zal het publiek jouw verhaal dragen. 

 5. Houd het simpel! Bij het vertellen van een verhaal is het van belang dat je let op de kernboodschap en de essentie. Want hoewel we zelf graag veel inhoud aan aan ons verhaal geven, ervaart het publiek de eenvoudigste verhalen vaak als de beste. Verhalen met zo min mogelijk randzaken en overbodige prikkels. Verhalen met zo min mogelijk jargon en moeilijke woorden. Een simpel advies van Pixar: Keep it simple, stupid! 

Meer weten over storytelling? 
Zoals gezegd, er is inmiddels ontzettend veel over geschreven. Hier een aantal van onze leestips op een rij:
  • Pixar Storytelling: Rules for Effective Storytelling Based on Pixar's Greatest Films Paperback - Dean Movshovitz
  • Corporate Stories- Astrid Schutte & Theo Hendriks 
  • Storytelling. De weg naar het hart - Joost Schrickx

door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
door studio stapelgoed 20 januari 2025
In een wereld die voortdurend verandert, zijn creativiteit en innovatie twee begrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. Hoewel ze nauw met elkaar verbonden zijn, verschillen ze fundamenteel in betekenis, toepassing en impact. Om te begrijpen hoe ze samenwerken en elkaar versterken, is het belangrijk om de nuances te kennen. In dit blog leggen we uit wat het verschil is en hoe je ze allebei optimaal kunt benutten.
door studio stapelgoed 13 januari 2025
In elke groep kom je tegenstellingen tegen. Ook in de sessies die wij begeleiden. De ene persoon heeft behoefte aan autonomie, terwijl de ander juist graag samenwerkt. Sommige teamleden willen snelle resultaten boeken, terwijl anderen beter functioneren met een lange termijnvisie. Het kan lijken alsof je moet kiezen tussen deze opties, wat soms voor spanningen zorgt. Polarity Thinking laat echter zien dat je beide kanten nodig hebt om tot het beste resultaat te komen. Het gaat niet om óf-óf, maar om én-én. Daarom zetten wij dit met regelmaat in tijdens teamsessies, waarbij de onderlinge samenwerking centraal staat.
door studio stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door studio stapelgoed 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door studio stapelgoed 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door studio stapelgoed 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
Meer posts
Share by: