5 tips om meer uit je fouten te halen

Door te experimenteren en fouten te maken, worden organisaties en mensen innovatiever en kunnen ze zich beter aanpassen aan de veranderende omgeving. Je hebt het vast vaak gehoord en het is misschien een cliché maar van fouten maken kun je leren. Het zet je aan tot nadenken en beweging. Maar hoe graag we het misschien ook willen, in veel organisaties is fouten maken nog steeds ‘not done’. In dit blog geven we je 5 tips voor het stimuleren van een leercultuur waarin er ook ruimte is voor mislukkingen.

Leercultuur
Een leercultuur is een organisatiecultuur waar kennisontwikkeling en continu leren omarmd worden. Waar medewerkers experimenteren en risico’s durven nemen. Alles om te innoveren. Bij leren hoort nu eenmaal ook fouten maken. Want wie durft te ontdekken, exploreren, innoveren, zal daarbij ook een aantal keer de plank misslaan, Dat is onvermijdelijk. Je moet wel in staat zijn om weer op te staan en door te gaan. Dat vraagt om een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden. Waar fouten bespreekbaar zijn of zelfs gevierd worden.

We spreken van een fout als een situatie niet overeenkomt met de norm, standaard of verwachting. Of in gewoon Nederlands: iets gaat niet zoals het zou moeten gaan. Dit kan het gevolg zijn van een externe omstandigheid, pech, of door iets wat je zelf hebt gedaan. Traditioneel zien we een fout of mislukking als het tegenovergestelde van succes. Terwijl een misser juist een essentieel onderdeel kan zijn van succes. Zo zijn enkele grote uitvindingen ontdekt door een mislukt experiment, bijvoorbeeld penicilline, champagne en natuurlijk post-its. Je zou kunnen zeggen dat falen een soort uitstel is op de route naar succes. Je moet steeds opnieuw experimenteren, tot er uiteindelijk een goed werkend idee ontstaat.

Groei mindset
Een belangrijk element in hoe je zelf met fouten omgaat is je mindset. Een mindset is vaak gebaseerd op diepgewortelde basisovertuigingen. Volgens professor psychologie Carol Dweck zijn er twee verschillende mindsets, namelijk de fixed mindset en de growth mindset. Bij de fixed mindset, oftewel statische mindset, vermijd je uitdagingen omdat de kans op fouten maken daardoor groter wordt. De grootste angst is falen. Bij de growth mindset gaat het om ontwikkelen, leren en ervaringen opdoen. Met een growth mindset zie je fouten niet als falen maar als kans en staat open voor kritiek. Positieve feedback kan je helpen om van een fixed mindset naar een meer growth mindset te gaan. Dit kun je onder andere doen door aan te geven dat fouten juist positieve leermomenten zijn in plaats van faalmomenten.

Ook blijkt dat je effectiever leert van de fouten die je maakt, dan van je successen. En de kennis die je opdoet door het maken van fouten, verliest minder snel waarde dan de kennis die je opdoet bij een succes. Dit pleit wat ons betreft voor het leren risico’s te nemen en veerkrachtiger te worden.

Deel je mislukking
Toch doen we met elkaar vaak moeilijk over falen, stoppen we fouten weg en houden we het liefst de schijn op. Terwijl juist het delen van fouten waardevol en inspirerend is. Het getuigt van moed om te laten zien dat de weg naar succes niet altijd makkelijk is. Door het openlijk delen van fouten, leert niet alleen de persoon die de fout gemaakt heeft ervan, maar het hele team. Zo stimuleer je ook de growth mindset. Als je het maken van fouten kunt vieren, creëer je een omgeving waarin het veilig is om nieuwe dingen te proberen.

Naast het feit dat fouten onvermijdelijk zijn, zijn ze ook relatief. Iets wat jij als een mislukking ziet, is dat misschien alleen vanwege jouw interpretatie, verwachtingen, omgeving of context. Door je fouten te delen, zul je je hier eerder bewust van zijn. 

Fouten maken mag: 5 tips 
1. Geef professionals ruimte en vertrouwen om te innoveren en realiseer je dat niet alle experimenten kunnen en zullen slagen. Geen succes zonder mislukkingen. Zorg dat je collega's de ruimte ervaren om te praten over hun fouten. Pak een voorbeeldrol, zo kun je tijdens jullie reguliere werkoverleg eens vertellen over je eigen mislukte experimenten. 
2. Beloon falen en het bijbehorende leereffect met een Fuck-Up of fouten-maken-mag award. Dit kun je doen door (alle) teams te vragen om de volgende vraag te beantwoorden: wat is onze meest leerzame fout geweest dit jaar? Elk team bespreekt vervolgens alle ingezonden fouten en leeropbrengsten. Daarna kiezen zij gezamenlijk 1  genomineerde voor de Fuck-up award. Een jury kiest de uiteindelijke winnaar. De uitreiking van de award wordt feestelijk gevierd. Uiteraard worden de bijbehorende verhalen verzameld en gedeeld in de organisatie.
3. Organiseer een Fuck-Up sessie. Tijdens deze bijeenkomst draait het om de persoonlijke verhalen van mensen gevuld met blunders, inschattingsfouten, flops en beslissingen die verkeerd uitpakken. Drink samen een drankje, praat na en laat je inspireren door de verhalen van anderen.
4. Maak een wand vol met leermomenten, waarop mensen een vel papier kunnen hangen met een korte uitleg over wat er bij hen is fout gegaan of mislukt. Ze kunnen daar zelf bij schrijven hoe ze het opgelost hebben. Maar ook collega’s kunnen suggesties of (mogelijke) oplossingen toevoegen.
5. Bedenk vooraf - in de vorm van bijvoorbeeld een brainstormsessie - met je team op welke wijze jouw experiment zou kunnen mislukken. Door vooraf zoveel mogelijk fouten te bedenken, kun je jouw experiment alvast bijstellen.

door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: