Future search: een large scale intervention

Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.

Large scale interventions (LSI) zijn methoden om met groepen van 50, 100, 200 of meer deelnemers aan de slag te gaan met complexe vraagstukken op het vlak van strategie, organisatie of bijvoorbeeld cultuur. De kracht van een large scale intervention is dat door een goed gekozen afwisseling van grote en kleine groepen, veel mensen in een relatief kort tijdsbestek betrokken worden bij meerdere fasen van een veranderproces. Tenminste, als dat strak georganiseerd en geregisseerd wordt.


Wat levert het op?

Future Search is een large scale planningsbijeenkomst waarin deelnemers hun toekomstvisie snel in acties kunnen omzetten. De conferentie stopt dus niet bij het ontwikkelen van een visie maar gaat door tot en met de uitwerking de strategische doelen naar een actieplan. Daarnaast helpt deze vorm om de samenwerking tussen de verschillende belanghebbenden te stimuleren en draagt het bij aan het ontwikkelen van draagvlak.

 

De werkvorm op hoofdlijnen?

In 3 dagen passeren verleden, heden en toekomst.

  1. Het verleden wordt in beeld gebracht met behulp van het maken van een tijdslijn.
  2. Alles wat een rol speelt in het heden wordt met behulp van mindmapping en ‘proud & sorry’ in kaart gebracht.
  3. De toekomst wordt zichtbaar door samen te werken aan een aantal ideale toekomstscenario's.
  4. De deelnemers gaan daarna op zoek naar gemeenschappelijkheid in de verschillende toekomstscenario’s. De bedoeling is dat verschillen er mogen zijn, worden gehoord en worden gewaardeerd en dat betrokkenen leren om te innoveren en te handelen vanuit een gedeelde idealen, wereldbeelden en toekomstige doelen.
  5. Vervolgens worden actieplannen uitgewerkt om gezamenlijk te werken aan een realiseerbare route naar de gewenste toekomst. 

 

Wat is het ontwerp van de werkvorm?

De future search is sterk gestructureerd, gebaseerd op principes en ervaringen die uitgebreid door Janoff en Weisbord getest zijn in veel verschillende culturen. Waarbij visuele technieken en creatieve processen wel een belangrijke rol spelen. Er wordt afwisselend gewerkt in zelfsturende gemengde tafelgroepen, meer uniforme stakeholdersgroepen en plenair in de grote groep. De facilitators faciliteren alleen de grote groep; de kleinere werkgroepen waarin deelnemers tijdens de conferentie uiteengaan, zijn doorgaans prima in staat om zichzelf te sturen. 

 

Welke deelnemers?

Het uitgangspunt is dat alle spelers in het systeem aan tafel zitten: ten minste acht stakeholdergroepen van elk acht deelnemers, dus in totaal 64 mensen. Onder de deelnemers moeten mensen zijn met autoriteit, resources (tijd, geld of relaties), expertise, informatie en nood (behoefte). Het ezelsbruggetjes is daarmee: ARE IN.

 

Hoelang duurt het?

De bijeenkomst duurt 18 uur in 2,5 dag. Op de eerste dag start je in de middag. De bijbehorende twee overnachtingen vormen een essentieel onderdeel.

 

Wanneer zet je future search in?

Future search past goed in situaties waarin de noodzaak groot is om in te spelen op de ontwikkelingen in de omgeving en als er nieuwe energie nodig is. Een future search start met iemand of een groep mensen die bezorgd zijn over de toekomst van een bepaald beroep, een sector, een gebied, een organisatie of een ander ‘systeem’. Denk dan bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van een nieuw perspectief op onderwijs.

 

Meer informatie?

De website van Future Search Network geeft uitgebreide informatie over achtergronden, principes, voorwaarden voor succes en ervaringen.


door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
Meer posts
Share by: