Van creadox naar 'NOW-WOW-HOW'

Weleens gehoord van de creadox? Creadox is de paradox van creativiteit: je wilt iets nieuws en je organiseert daarom een brainstorm waar stapels creatieve ideeën worden bedacht, maar als het erop aankomt worden de meest creatieve ideeën afgekeurd en kiest je team toch weer voor het ‘oude vertrouwde’. Tijd om daar verandering in te brengen.

Om de creadox te verwijderen zetten wij bij een creatieve brainstorm regelmatig - een variant van - de COCD-box® in. De COCD-box is een beproefde selectiemethode om het grote aantal ideeën dat een brainstorm heeft opgeleverd, terug te brengen naar een overzichtelijk aantal. Deze werkvorm helpt om de ideeënchaos net iets beter te structuren, zonder dat de ideeën verloren gaan. Ieder idee, hoe nieuw of vooruitstrevend ook, wordt meegenomen. Alle opbrengsten vanuit de brainstorm krijgen met behulp van deze werkvorm een plekje en het geeft de deelnemers hiermee een zetje om ook de originele en innovatieve ideeën mee te nemen bij het bedenken van een oplossing voor het vraagstuk.


Met behulp van de COCD-box maak je samen onderscheid tussen een drietal ideeën:

  1. Ideeën die eenvoudig te realiseren zijn, veel draagvlak hebben en weinig risico’s met zich meebrengen. Ook wel de groene ‘NOW’ ideeën.
  2. Ideeën die origineler, innovatiever, patroondoorbrekend en onderscheidend zijn van wat al eerder is gedaan en energie geven, maar die wel - op korte termijn - realiseerbaar zijn.  Dit zijn de roze ‘WOW’ ideeën. 
  3. Ideeën die op dit moment niet realiseerbaar zijn, maar wel uitdagingen en dromen die visiebepalend en richtinggevend voor de toekomst zijn. Dit zijn de blauwe ‘HOW’-ideeën.


Hoe ga je te werk?

  1. Noteer allereerst ieder idee op een aparte sticky note. Zo kort mogelijk, maar wel op een manier dat iedereen nog weet wat het idee inhoudt.
  2. Geef iedere deelnemer een aantal dot-stickers in de kleuren groen, roze en blauw. Het totale aantal dot-stickers is tenminste gelijk aan het aantal ideeën, zodat ieder idee in potentie een sticker kan krijgen. Verdeel dit aantal evenredig over de verschillende kleuren en voorts over de deelnemers.
  3. Iedere deelnemer krijgt 2 minpunten de tijd om individueel en in stilte de ideeën voor zichzelf te beoordelen. Vervolgens krijgen de deelnemers de gelegenheid om de gekleurde dot-stickers in rap tempo op de sticky notes met ideeën te plakken.
  4. Daarna worden de sticky notes met ideeen op een grote poster met de COCD-box® geplakt. De ideeën worden ingedeeld op basis van de meerderheid van de kleur sticker. Bijvoorbeeld: Twee blauwe stickers en 1 roze, het idee wordt blauw. Enz. 


Een andere variant die wij vaak gebruiken, is als volgt:

  1. Noteer ieder idee met kernwoorden op een stichting-note
  2. Loop ieder idee kort met de gehele groep door, en plaats dan in gezamenlijkheid de sticky notes in 1 van de vakken op de grote poster die wij hiervoor hebben ontwikkeld.
  3. Vervolgens krijgt iedere deelnemer 5 dot-stickers
  4. Iedereen krijgt 2 minuten de tijd om op de ideeën waar men het meest blij van wordt en waar men mee aan de slag wilt, te stemmen. Geeft hier expliciet de opdracht dat er tenminste 1 idee uit iedere box bij moet zitten. Dus tenminste 1 groen idee, 1 roze idee en 1 blauw idee. 


In beide varianten ontstaat er een gemeenschappelijk proces, waarbij iedereen heeft een stem in de keuzes van ideeën. Uiteindelijk beïnvloeden de aanbevelingen van de groep de definitieve keuzes over waar de prioriteiten zouden moeten koken te liggen, zonder dat er sprake is van een tijdrovend debat.


Kortom, een stapelgoede werkvorm die voor een creadox helpt voorkomen en zorgt voor actieve betrokkenheid van alle deelnemers.


En dan nog een laatste tip

Wij beginnen onze sessie vaak met het benoemen van zogenaamde creativiteitskillers. Met als meest gehoorde ‘ja maar’. Of zinnen zoals: ‘Dat is al eens geprobeerd’. ‘Ik ben niet creatief’. ‘Daar is geen tijd of budget voor’. Je kent ze vast wel.  We schrijven ze op een grote flip-over of we hangen onze ideakiller poster goed zichtbaar in de ruimte op. Zo prikkel je de deelnemers om niet telkens in die groef te blijven hangen.


door studio stapelgoed 27 oktober 2025
We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?