Van creadox naar 'NOW-WOW-HOW'

Weleens gehoord van de creadox? Creadox is de paradox van creativiteit: je wilt iets nieuws en je organiseert daarom een brainstorm waar stapels creatieve ideeën worden bedacht, maar als het erop aankomt worden de meest creatieve ideeën afgekeurd en kiest je team toch weer voor het ‘oude vertrouwde’. Tijd om daar verandering in te brengen.

Om de creadox te verwijderen zetten wij bij een creatieve brainstorm regelmatig - een variant van - de COCD-box® in. De COCD-box is een beproefde selectiemethode om het grote aantal ideeën dat een brainstorm heeft opgeleverd, terug te brengen naar een overzichtelijk aantal. Deze werkvorm helpt om de ideeënchaos net iets beter te structuren, zonder dat de ideeën verloren gaan. Ieder idee, hoe nieuw of vooruitstrevend ook, wordt meegenomen. Alle opbrengsten vanuit de brainstorm krijgen met behulp van deze werkvorm een plekje en het geeft de deelnemers hiermee een zetje om ook de originele en innovatieve ideeën mee te nemen bij het bedenken van een oplossing voor het vraagstuk.


Met behulp van de COCD-box maak je samen onderscheid tussen een drietal ideeën:

  1. Ideeën die eenvoudig te realiseren zijn, veel draagvlak hebben en weinig risico’s met zich meebrengen. Ook wel de groene ‘NOW’ ideeën.
  2. Ideeën die origineler, innovatiever, patroondoorbrekend en onderscheidend zijn van wat al eerder is gedaan en energie geven, maar die wel - op korte termijn - realiseerbaar zijn.  Dit zijn de roze ‘WOW’ ideeën. 
  3. Ideeën die op dit moment niet realiseerbaar zijn, maar wel uitdagingen en dromen die visiebepalend en richtinggevend voor de toekomst zijn. Dit zijn de blauwe ‘HOW’-ideeën.


Hoe ga je te werk?

  1. Noteer allereerst ieder idee op een aparte sticky note. Zo kort mogelijk, maar wel op een manier dat iedereen nog weet wat het idee inhoudt.
  2. Geef iedere deelnemer een aantal dot-stickers in de kleuren groen, roze en blauw. Het totale aantal dot-stickers is tenminste gelijk aan het aantal ideeën, zodat ieder idee in potentie een sticker kan krijgen. Verdeel dit aantal evenredig over de verschillende kleuren en voorts over de deelnemers.
  3. Iedere deelnemer krijgt 2 minpunten de tijd om individueel en in stilte de ideeën voor zichzelf te beoordelen. Vervolgens krijgen de deelnemers de gelegenheid om de gekleurde dot-stickers in rap tempo op de sticky notes met ideeën te plakken.
  4. Daarna worden de sticky notes met ideeen op een grote poster met de COCD-box® geplakt. De ideeën worden ingedeeld op basis van de meerderheid van de kleur sticker. Bijvoorbeeld: Twee blauwe stickers en 1 roze, het idee wordt blauw. Enz. 


Een andere variant die wij vaak gebruiken, is als volgt:

  1. Noteer ieder idee met kernwoorden op een stichting-note
  2. Loop ieder idee kort met de gehele groep door, en plaats dan in gezamenlijkheid de sticky notes in 1 van de vakken op de grote poster die wij hiervoor hebben ontwikkeld.
  3. Vervolgens krijgt iedere deelnemer 5 dot-stickers
  4. Iedereen krijgt 2 minuten de tijd om op de ideeën waar men het meest blij van wordt en waar men mee aan de slag wilt, te stemmen. Geeft hier expliciet de opdracht dat er tenminste 1 idee uit iedere box bij moet zitten. Dus tenminste 1 groen idee, 1 roze idee en 1 blauw idee. 


In beide varianten ontstaat er een gemeenschappelijk proces, waarbij iedereen heeft een stem in de keuzes van ideeën. Uiteindelijk beïnvloeden de aanbevelingen van de groep de definitieve keuzes over waar de prioriteiten zouden moeten koken te liggen, zonder dat er sprake is van een tijdrovend debat.


Kortom, een stapelgoede werkvorm die voor een creadox helpt voorkomen en zorgt voor actieve betrokkenheid van alle deelnemers.


En dan nog een laatste tip

Wij beginnen onze sessie vaak met het benoemen van zogenaamde creativiteitskillers. Met als meest gehoorde ‘ja maar’. Of zinnen zoals: ‘Dat is al eens geprobeerd’. ‘Ik ben niet creatief’. ‘Daar is geen tijd of budget voor’. Je kent ze vast wel.  We schrijven ze op een grote flip-over of we hangen onze ideakiller poster goed zichtbaar in de ruimte op. Zo prikkel je de deelnemers om niet telkens in die groef te blijven hangen.


door studio stapelgoed 21 april 2025
Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.
door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
Meer posts