Van creadox naar 'NOW-WOW-HOW'

Weleens gehoord van de creadox? Creadox is de paradox van creativiteit: je wilt iets nieuws en je organiseert daarom een brainstorm waar stapels creatieve ideeën worden bedacht, maar als het erop aankomt worden de meest creatieve ideeën afgekeurd en kiest je team toch weer voor het ‘oude vertrouwde’. Tijd om daar verandering in te brengen.

Om de creadox te verwijderen zetten wij bij een creatieve brainstorm regelmatig - een variant van - de COCD-box® in. De COCD-box is een beproefde selectiemethode om het grote aantal ideeën dat een brainstorm heeft opgeleverd, terug te brengen naar een overzichtelijk aantal. Deze werkvorm helpt om de ideeënchaos net iets beter te structuren, zonder dat de ideeën verloren gaan. Ieder idee, hoe nieuw of vooruitstrevend ook, wordt meegenomen. Alle opbrengsten vanuit de brainstorm krijgen met behulp van deze werkvorm een plekje en het geeft de deelnemers hiermee een zetje om ook de originele en innovatieve ideeën mee te nemen bij het bedenken van een oplossing voor het vraagstuk.


Met behulp van de COCD-box maak je samen onderscheid tussen een drietal ideeën:

  1. Ideeën die eenvoudig te realiseren zijn, veel draagvlak hebben en weinig risico’s met zich meebrengen. Ook wel de groene ‘NOW’ ideeën.
  2. Ideeën die origineler, innovatiever, patroondoorbrekend en onderscheidend zijn van wat al eerder is gedaan en energie geven, maar die wel - op korte termijn - realiseerbaar zijn.  Dit zijn de roze ‘WOW’ ideeën. 
  3. Ideeën die op dit moment niet realiseerbaar zijn, maar wel uitdagingen en dromen die visiebepalend en richtinggevend voor de toekomst zijn. Dit zijn de blauwe ‘HOW’-ideeën.


Hoe ga je te werk?

  1. Noteer allereerst ieder idee op een aparte sticky note. Zo kort mogelijk, maar wel op een manier dat iedereen nog weet wat het idee inhoudt.
  2. Geef iedere deelnemer een aantal dot-stickers in de kleuren groen, roze en blauw. Het totale aantal dot-stickers is tenminste gelijk aan het aantal ideeën, zodat ieder idee in potentie een sticker kan krijgen. Verdeel dit aantal evenredig over de verschillende kleuren en voorts over de deelnemers.
  3. Iedere deelnemer krijgt 2 minpunten de tijd om individueel en in stilte de ideeën voor zichzelf te beoordelen. Vervolgens krijgen de deelnemers de gelegenheid om de gekleurde dot-stickers in rap tempo op de sticky notes met ideeën te plakken.
  4. Daarna worden de sticky notes met ideeen op een grote poster met de COCD-box® geplakt. De ideeën worden ingedeeld op basis van de meerderheid van de kleur sticker. Bijvoorbeeld: Twee blauwe stickers en 1 roze, het idee wordt blauw. Enz. 


Een andere variant die wij vaak gebruiken, is als volgt:

  1. Noteer ieder idee met kernwoorden op een stichting-note
  2. Loop ieder idee kort met de gehele groep door, en plaats dan in gezamenlijkheid de sticky notes in 1 van de vakken op de grote poster die wij hiervoor hebben ontwikkeld.
  3. Vervolgens krijgt iedere deelnemer 5 dot-stickers
  4. Iedereen krijgt 2 minuten de tijd om op de ideeën waar men het meest blij van wordt en waar men mee aan de slag wilt, te stemmen. Geeft hier expliciet de opdracht dat er tenminste 1 idee uit iedere box bij moet zitten. Dus tenminste 1 groen idee, 1 roze idee en 1 blauw idee. 


In beide varianten ontstaat er een gemeenschappelijk proces, waarbij iedereen heeft een stem in de keuzes van ideeën. Uiteindelijk beïnvloeden de aanbevelingen van de groep de definitieve keuzes over waar de prioriteiten zouden moeten koken te liggen, zonder dat er sprake is van een tijdrovend debat.


Kortom, een stapelgoede werkvorm die voor een creadox helpt voorkomen en zorgt voor actieve betrokkenheid van alle deelnemers.


En dan nog een laatste tip

Wij beginnen onze sessie vaak met het benoemen van zogenaamde creativiteitskillers. Met als meest gehoorde ‘ja maar’. Of zinnen zoals: ‘Dat is al eens geprobeerd’. ‘Ik ben niet creatief’. ‘Daar is geen tijd of budget voor’. Je kent ze vast wel.  We schrijven ze op een grote flip-over of we hangen onze ideakiller poster goed zichtbaar in de ruimte op. Zo prikkel je de deelnemers om niet telkens in die groef te blijven hangen.


door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: