10 tips voor een sterke pitch

Pitchen is hot! TedX, PechaKucha Nights, Pitch Battles: evenementen waar je de kans krijgt om in korte tijd een verwachtingsvol publiek te overtuigen. Maar pitchen is niet alleen handig als je op een podium staat. Je kunt het ook gebruiken als je je collega’s wilt enthousiasmeren; als je je voorstelt bij een overleg; als je een sollicitatiegesprek voert of als er tijdens een netwerkborrel gevraagd wordt naar je werk. Bij studio stapelgoed gebruiken we pitchen ook bij veel werkvormen. We geven je daarom graag 10 tips over hoe je een super goede pitch maakt.


Wat is een pitch?
Je wist het vast al maar een pitch is een korte presentatie bedoeld om je luisteraars nieuwsgierig te maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt. Het is dan de kunst om kort én krachtig te vertellen over wat je doet en wat jouw unieke kwaliteiten zijn. Beknopt, persoonlijk en enthousiasmerend. Maar hoe doe je dat? In zo’n korte tijd een boodschap overbrengen op een manier waardoor je publiek overtuigd raakt?

Klamme handen
Veel mensen krijgen direct klamme handen als er gevraagd wordt om te pitchen. Zeker met de gedachte aan de spotlight en een zaal vol toehoorders. Heb jij dat ook? Of misschien vind je het moeilijk om te vertellen waar je goed in bent, denk je dat jouw verhaal te omvangrijk is voor een pitch of vind je zo’n verkooppraatje nogal gênant? Bedenk dan dat een pakkende pitch voor je publiek juist fijn is. Het is namelijk prettig om snel te weten wat jij te bieden hebt.

Tien gouden tips
Ter geruststelling: met een goede voorbereiding en oefenen kom je een eind. Met de onderstaande tien tips houd jij straks zeker een perfecte pitch!

1. Raak je publiek
Je wilt iets bereiken als je pitcht oftewel je hebt een doel. Het is belangrijk dat je dit doel afstemt op je publiek. Als jij iets wilt realiseren maar je publiek heeft daar volstrekt geen behoefte aan, dan maak je weinig kans. Zorg daarom dat je weet voor wie je spreekt, zodat je kunt inspelen op hun behoefte. Heb je je pitch uitgeschreven? Bekijk dan per alinea wat relevant is voor je publiek en schrap wat overbodig is. En betrek tijdens het pitchen je toehoorders actief door iets te vertellen waardoor zij zich persoonlijk aangesproken voelen.

2. Vind je rode draad
Bedenk wat je wilt dat je publiek gaat onthouden en laat dat de rode draad zijn. Zoom daar aan het begin van je pitch op in en zorg dat het ook weer terugkomt aan het einde. Laat je publiek dus niet raden naar wat nu precies je bedoeling is. Je pitch geeft antwoord op de volgende vragen: Wie ben je? Wat is het probleem? Welke oplossing bied je? Wat wil je van het publiek? Een handigheidje om je publiek te laten onthouden wat je zegt, is het herhalen van je boodschap. Vaak zal dit het doel of de oplossing zijn.

3. Een knallend begin en spetterend einde
Je pitch moet natuurlijk geen saaie opsomming worden. Giet het daarom in een ‘verhaalvorm’. Dit zorgt ervoor dat je publiek het beter onthoudt. Bouw je verhaal op vanuit een persoon, een plek, een voorwerp of een gebeurtenis. Praat beeldend zodat de ander zich een duidelijke voorstelling kan maken van je verhaal. Dat zorgt er ook voor dat je verhaal makkelijker te onthouden is. Een goede pitch heeft een duidelijke kop, een romp en staart. Een goed begin is essentieel want tijdens de eerste seconden zal je publiek beslissen of zij geïnteresseerd zijn of niet. Open daarom met een voorbeeld waarin het publiek zich herkent, een persoonlijk verhaal, een actualiteit, een droom of een prikkelende vraag. Vertel vervolgens over het probleem. Hoe beter je het probleem schetst, hoe groter de kans is dat je publiek ook naar je oplossing luistert. Presenteer jouw oplossing. Sluit af met een vraag of call to action; wat wil je dat ze concreet gaan doen na deze pitch?

4. ‘Timing is everything’
Begin niet met pitchen, als je nog niet de volle aandacht hebt. Wat helpt is om je publiek eerst rustig en duidelijk te begroeten. Wacht dan even. Als mensen stil zijn en je hebt oogcontact met je publiek, kun je starten. Als je vijf minuten de tijd krijgt, bereid dan een pitch voor van vier minuten. Dat laat tijd over voor je publiek om vragen te stellen. Het klinkt misschien als een open deur, maar houd het kort en simpel! Je hoeft echt niet alles in die paar minuten te persen. Het belangrijkste doel is de interesse van je publiek wekken en wel op zo’n manier dat zij denken: “Daar wil ik meer van weten”. Bedenk daarbij dat mensen zich vooral herinneren hoe je ze hebt laten voelen, dus breng er vooral ook emotie in.

5. De kracht van stilte
Het is belangrijk om rustpunten in je verhaal te brengen, van waaruit je opnieuw kunt beginnen mocht je de draad kwijtraken. Maak je zinnen niet te lang, zorg voor melodie in je stem en haal op tijd adem. Durf duidelijke punten aan het einde van je zinnen te zetten. Door tussendoor korte adempauzes in te lassen, kun je cruciale woorden benadrukken. Je luisteraars krijgen zo de kans om de belangrijkste informatie tot zich te nemen en te verwerken. Maak ook gebruik van deze stiltes om goed en diep adem te halen. Daarmee bedwing je eventuele podiumstress en kun je meer ontspannen. Laat de stiltes uiteraard niet te lang duren want dan wordt het ongemakkelijk.

6.Powerpoint is een no-go
Waarom zou je het podium delen met iets dat meer aandacht trekt dan jij? Als je toch graag iets wilt laten zien, kies dan voor één of twee beelden. Tekst op slides leidt alleen maar af van je pitch. Als je wel tekst wilt gebruiken, beperk je dan tot maximaal één sheet per minuut met maximaal vijf regels per sheet en een paar woorden per regel.

7. Wat zeg je wel en wat niet?
Houd het persoonlijk: praat over jezelf, niet over ‘wij’ of ‘onze organisatie’. Laat jargon achterwege. Vertel je verhaal met zekerheid en vermijd twijfelwoorden zoals “misschien”, “eventueel” of “hopen”. Ook negatieve woorden zoals “helaas” of “jammer genoeg” zijn niet handig. Haak in op vragen of problemen van je publiek. Maak het relevant voor je publiek door het gebruik van vragen als: ‘Herken je…?’, ‘Heb je ook…?’ Maak duidelijk wat jij te bieden hebt.

8. De taal van je lichaam
Misschien overbodig om te zeggen, maar doe je armen niet over elkaar of in je zakken. Laat ze langs je lichaam rusten. Zorg voor ontspannen schouders. Sta rechtop, voeten stevig op de grond en iets uit elkaar. Zo voel je je zelfverzekerd én kom je zelfverzekerd over. Maak gebruik van de ruimte op het podium door te lopen, drie tot vijf passen per keer volstaat. Zorg dat je bij belangrijke punten in je verhaal ook letterlijk stilstaat. Maak handgebaren om je woorden kracht bij te zetten. Zo versterkt je lichaamstaal je pitch.

9. Oefenen, oefenen, oefenen …
Schrijf je pitch uit, oefen het meerdere keren en neem dan de tijd ook op. Door van te voren hardop te oefenen, leggen je hersenen een soort ‘olifantenpaadje’ aan. Hierdoor bouw je een stevige fundering voor je pitch. Oefen ook een keer met een vriend of familie. Zo kun je te weten komen of je enthousiast en overtuigend overkomt. En zo kun je ook oefenen met vragen uit het publiek. Neem jezelf een keertje op en let bij het terugkijken op: tempo, uitspraak en articulatie, ademhaling, pauzes, opbouw verhaal, tijd en lichaamshouding.

10. Wat als je je tekst vergeet?
Fouten maken is niet erg. Het hoeft niet meteen perfect te zijn. Je zet het wel weer recht tijdens je verhaal en anders maak je in ieder geval de volgende keer deze fout niet meer. Het helpt om korte en eenvoudige zinnen te gebruiken zodat je niet struikelt over je woorden en de tekst gemakkelijk te onthouden is. En benoemen is hét antwoord op de vraag wat je moet doen als het misgaat. Je publiek merkt het toch wel en door eerlijk te zijn blijft de rest van je verhaal geloofwaardig.

Last but not least: have fun!


Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons op LinkedIn
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: