De 5X waarom methodiek

De Japanse uitvinder Sakichi Toyoda bedacht de '5x waarom' methode om problemen te kunnen analyseren. Tegenwoordig wordt de methode o.a. gebruikt in agile methodieken zoals Kaizen, Lean en Six Sigma.Het idee achter deze werkvorm is simpel; als je 5x achter elkaar een ‘waarom’-vraag stelt, zal de oorzaak van je probleem scherper en duidelijker worden. Zo kun je steeds verder afpellen wat jouw zicht op het echte probleem ontneemt. In dit blog leggen we je uit hoe je de methodiek in de praktijk kunt toepassen.

Problemen komen binnen iedere organisatie voor. Wisselend van kleine dagelijkse knelpunten tot grote verandervraagstukken. Als je geen idee hebt wat jouw probleem veroorzaakt, dan wordt het behoorlijk moeilijk om een oplossing te vinden. Gelukkig hoeft zo’n analyse helemaal niet ingewikkeld te zijn. Wij zetten vaak de ‘Five Times Why’ in. Deze methodiek - in het Nederlands “5x waarom” - is een eenvoudig maar effectief hulpmiddel om de oorzaak van een probleem te achterhalen. En eigenlijk is naam van de methode ook precies wat het is; stel jezelf bij een probleem vijf keer de vraag ‘Waarom?’. Het antwoord op de vijfde ‘Waarom?’ is de hoofdoorzaak van het probleem.


Hieronder lees je hoe je deze methode stapsgewijs uitvoert:


Stap 1. Breng jouw stakeholders samen
Om goed aan de slag te kunnen met de '5x waarom' techniek, is het belangrijk om de juiste stakeholders bij elkaar te brengen. Je hebt die mensen nodig die goed op de hoogte zijn van de inhoud van het probleem.


Stap 2. Formuleer de probleemstelling
Leg de stakeholders een heldere probleemstelling voor. Probeer het probleem zo concreet mogelijk te omschrijven. Laat deze groot op het scherm zien of schrijf de probleemstelling op een brown paper.


Stap 3. Stel de eerste waarom-vraag
Vraag waarom het probleem er is. Geef aan dat je alleen op zoek bent naar feiten en dus niet naar aannames of hypotheses. Het opschrijven van eerste gedachten op post-its of flipovers kan hierbij helpen. Als het probleem meerdere aantoonbare oorzaken heeft, dan schrijf je deze oorzaken op en herhaal je stap 4 voor iedere genoteerde oorzaak.


Stap 4. Stel de waarom-vraag 4 keer
Stel de tweede waarom-vraag. Gebruik hierbij het antwoord op de eerste vraag om deze tweede vraag te stellen. Zo zoek je verder naar de echte oorzaak van het probleem. Herhaal dit tot de waarom-vraag niet meer kan worden beantwoord. Elk nieuw antwoord vormt de volgende vraag. Over het algemeen zal na 5 vragen duidelijk zijn wat nodig is om je probleem op te lossen.


Stap 5. Maak een plan van aanpak

Gebruik de informatie die je hebt verzameld om een plan op te stellen om het probleem op te lossen.


Tips

  • Probeer de Waarom-vraag zo concreet mogelijk te verwoorden.
  • Soms kun je wel eindeloos ‘waarom?’ blijven doorvragen, maar schiet het zijn doel een beetje voorbij. Stop bij het antwoord waarvan je denkt dat het de oplossing brengt voor het probleem.
  • Om te voorkomen dat mensen zich ter verantwoording geroepen voelen kan de waarom vraag worden vervangen door een andere formulering. Voorbeelden hiervan zijn: Wat is de oorzaak van dit probleem? Hoe heeft dit probleem zich ontwikkeld? Wat zijn de gevolgen van dit probleem? Wat zijn de factoren die hebben bijgedragen aan dit probleem? Wat zijn de oplossingen die al zijn geprobeerd en waarom hebben deze niet gewerkt? Wie zijn de mensen of teams die het meest getroffen zijn door dit probleem? Hoe kan dit probleem in de toekomst worden voorkomen?


Wil je meer weten over brainstormtechnieken? Bestel ons boekje 'Stapel op brainstormen'.

door studio stapelgoed 21 april 2025
Creativiteit wordt vaak geassocieerd met kunstenaars, uitvinders of briljante geesten die ‘geniale ingevingen’ lijken te hebben. Maar neurowetenschap laat iets anders zien: creativiteit is geen mysterieus talent, maar een proces in je brein – en iedereen heeft het in zich. Ook binnen organisaties is creativiteit onmisbaar. Het zorgt voor innovatie, probleemoplossend vermogen en vernieuwing. De grote vraag is dus niet: “Wie is creatief?” maar: “Hoe kunnen we creativiteit activeren – bij onszelf én in onze teams?” In deze blog duiken we in het brein, én in de werkvloer. Hoe werkt creativiteit neurologisch? En wat kun je als organisatie doen om die creatieve vonk te laten overslaan.
door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
Meer posts