De 5X waarom methodiek

De Japanse uitvinder Sakichi Toyoda bedacht de '5x waarom' methode om problemen te kunnen analyseren. Tegenwoordig wordt de methode o.a. gebruikt in agile methodieken zoals Kaizen, Lean en Six Sigma.Het idee achter deze werkvorm is simpel; als je 5x achter elkaar een ‘waarom’-vraag stelt, zal de oorzaak van je probleem scherper en duidelijker worden. Zo kun je steeds verder afpellen wat jouw zicht op het echte probleem ontneemt. In dit blog leggen we je uit hoe je de methodiek in de praktijk kunt toepassen.

Problemen komen binnen iedere organisatie voor. Wisselend van kleine dagelijkse knelpunten tot grote verandervraagstukken. Als je geen idee hebt wat jouw probleem veroorzaakt, dan wordt het behoorlijk moeilijk om een oplossing te vinden. Gelukkig hoeft zo’n analyse helemaal niet ingewikkeld te zijn. Wij zetten vaak de ‘Five Times Why’ in. Deze methodiek - in het Nederlands “5x waarom” - is een eenvoudig maar effectief hulpmiddel om de oorzaak van een probleem te achterhalen. En eigenlijk is naam van de methode ook precies wat het is; stel jezelf bij een probleem vijf keer de vraag ‘Waarom?’. Het antwoord op de vijfde ‘Waarom?’ is de hoofdoorzaak van het probleem.


Hieronder lees je hoe je deze methode stapsgewijs uitvoert:


Stap 1. Breng jouw stakeholders samen
Om goed aan de slag te kunnen met de '5x waarom' techniek, is het belangrijk om de juiste stakeholders bij elkaar te brengen. Je hebt die mensen nodig die goed op de hoogte zijn van de inhoud van het probleem.


Stap 2. Formuleer de probleemstelling
Leg de stakeholders een heldere probleemstelling voor. Probeer het probleem zo concreet mogelijk te omschrijven. Laat deze groot op het scherm zien of schrijf de probleemstelling op een brown paper.


Stap 3. Stel de eerste waarom-vraag
Vraag waarom het probleem er is. Geef aan dat je alleen op zoek bent naar feiten en dus niet naar aannames of hypotheses. Het opschrijven van eerste gedachten op post-its of flipovers kan hierbij helpen. Als het probleem meerdere aantoonbare oorzaken heeft, dan schrijf je deze oorzaken op en herhaal je stap 4 voor iedere genoteerde oorzaak.


Stap 4. Stel de waarom-vraag 4 keer
Stel de tweede waarom-vraag. Gebruik hierbij het antwoord op de eerste vraag om deze tweede vraag te stellen. Zo zoek je verder naar de echte oorzaak van het probleem. Herhaal dit tot de waarom-vraag niet meer kan worden beantwoord. Elk nieuw antwoord vormt de volgende vraag. Over het algemeen zal na 5 vragen duidelijk zijn wat nodig is om je probleem op te lossen.


Stap 5. Maak een plan van aanpak

Gebruik de informatie die je hebt verzameld om een plan op te stellen om het probleem op te lossen.


Tips

  • Probeer de Waarom-vraag zo concreet mogelijk te verwoorden.
  • Soms kun je wel eindeloos ‘waarom?’ blijven doorvragen, maar schiet het zijn doel een beetje voorbij. Stop bij het antwoord waarvan je denkt dat het de oplossing brengt voor het probleem.
  • Om te voorkomen dat mensen zich ter verantwoording geroepen voelen kan de waarom vraag worden vervangen door een andere formulering. Voorbeelden hiervan zijn: Wat is de oorzaak van dit probleem? Hoe heeft dit probleem zich ontwikkeld? Wat zijn de gevolgen van dit probleem? Wat zijn de factoren die hebben bijgedragen aan dit probleem? Wat zijn de oplossingen die al zijn geprobeerd en waarom hebben deze niet gewerkt? Wie zijn de mensen of teams die het meest getroffen zijn door dit probleem? Hoe kan dit probleem in de toekomst worden voorkomen?


Wil je meer weten over brainstormtechnieken? Bestel ons boekje 'Stapel op brainstormen'.

door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: