8 manieren om groepen in te delen

Bij veel werkvormen laat je je deelnemers samenwerken in subgroepen. Want je weet ongetwijfeld dat deelnemers leren door kennis en ervaring met anderen uit te wisselen en samen aan iets te werken. Daarnaast zorgt een opdracht in kleinere groepen voor actieve betrokkenheid van de deelnemers. Natuurlijk kun je hen zelf laten kiezen met wie ze willen samenwerken of hen voorstellen om samen te werken met de persoon die naast hen zit. Dat werkt meestal prima maar het kan natuurlijk leuker. In dit blog vind je onze favoriete manieren om deelnemers op te splitsen.

Bij veel bijeenkomsten zal je zien dat de trainer of facilitor ervoor kiest om bij de selectie van de groepsleden tellend het rijtje af te gaan. Deelnemers die naast elkaar gaan zitten, zijn zo vaak de hele dag een duo. Nu zijn ze natuurlijk niet voor niets naast elkaar gaan zitten en ze voelen zich zo vaak veiliger in de groep. Maar het kan ook zinvol zijn om de deelnemers eens goed door elkaar te mixen.

 

Variëren met de groepsgrootte

Als je een groep indeelt, kun je bewust kiezen voor een bepaalde groepsomvang en daarmee variëren om de kans op interactie te verhogen. Hoe minder deelnemers je samen zet, hoe meer mensen er immers tegelijk aan het woord zijn. Ook minder extraverte deelnemers hebben op die manier de gelegenheid een bijdrage te leveren. Om te werken aan veiligheid en vertrouwen in de groep werken wij daarom graag eerst alleen of met duo’s. Voor opdrachten die minder veiligheid vragen maken we vervolgens grotere groepen. Bij vier of vijf deelnemers werkt coöperatief leren optimaal.

 

Soorten groepen

Voor dat je kiest voor een vorm van het indelen, is het goed om te bedenken wat voor soort groep het best werkt voor jouw programma.

  • Heterogene groepen waarbij deelnemers goed kunnen uitwisselen vanuit verschillende achtergronden: andere organisatie, andere functie, afdeling, gebouw, een andere opleiding of culturele context, ...
  • Homogene groepen waarbij deelnemers juist gericht kunnen samenwerken vanuit eenzelfde vak, achtergrond, afdeling of gebouw ...

 

Onze favoriete werkvormen:

 

1. Zoek iemand die …

Nodig de deelnemers uit om zich vanuit een bepaald criterium te groeperen, bijvoorbeeld ‘Kies iemand met wie je nog niet hebt samengewerkt’. Dat geeft herkenbaarheid maar wel de ruimte om de gebruikelijke groepjes te doorbreken.


2. Candy bar

Plaats op elke tafel een ander soort snoepreep. Vertel de deelnemers dat niemand deze reep (nog) mag opeten. Geef aan iedere deelnemer een kleine snackversie van dezelfde repen. Nodig nu iedereen uit om naar de juiste reep op de tafels te gaan. Mars gaat bijvoorbeeld naar de Mars-tafel. Ditzelfde kun je natuurlijk ook met bijvoorbeeld snoepjes doen.

 

3. Kwartet

Gebruik een kwartetspel en tel af hoeveel kaartensetjes je nodig hebt. Deel de kaartjes uit en nodig hen uit om op zoek te gaan naar de andere kaartjes van het kwartet. Alle deelnemers met hetzelfde kwartet werken samen.

 

4. Lijk je op mij?

Geef de volgende opdracht: zoek iemand met dezelfde kleur ogen, maat schoenen of lengte en maak een groepje. Een alternatief is dat je de deelnemers indeelt op volgorde van lengte, haarlengte, haarkleur, voornaam, achternaam enzovoort. Zet je deelnemers bijvoorbeeld op een rij van licht naar donker en verdeel hen dan in groepen. 

 

5. Letters

Elke deelnemer ontvangt een letter. Geef de groep nu de opdracht om woorden van 5 letters te maken. De 'letters' zullen nogal eens moeten wisselen van groepje, voordat iedereen bij 'een echt woord' een plekje heeft gevonden.

 

6. Puzzelen

Knip zoveel foto's of ansichtkaarten als je groepjes wilt vormen in zoveel stukjes als elke groep groot moet zijn. Verdeel de stukjes willekeurig over de groep en laat de deelnemers de puzzel van hun groepje compleet maken

 

7. Bonnie & Clyde

Elke deelnemer krijgt een sticker op de rug geplakt met een woord. Deze woorden horen in duo’s bij elkaar, bijvoorbeeld Bonnie & Clyde. De deelnemers zoeken nu hun partner door middel van het stellen van vragen over zichzelf die alleen beantwoord mogen worden met “ja” of “nee”. Als het duo elkaar gevonden heeft, gaan zij weer zitten. 

Voorbeelden voor de duo’s:

  • Romeo en Julia
  • Pauw en Witteman
  • Acda en De Munnik
  • Hennes & Mauritz
  • Jip en Janneke
  • Fokke en Sukke
  • Barbie en Ken

Wanneer je grotere groepjes nodig hebt, maak je sets van bijvoorbeeld 4 woorden, zoals “tennisracket”, “bal”, “tennisbaan” en “back-hand”.

 

8. Bellen

Doe alle telefoonnummers van de deelnemers in een grote pot. Kies een aantal teamkapiteins en laat hen om beurten een telefoonnummer trekken uit de pot. Zij moeten deze dan bellen en zo worden de groepjes gevormd en bekend gemaakt.

 

Digitale mogelijkheden

Digitale tools zijn makkelijk om te gebruiken bij het maken van groepjes. Je typt de namen van de deelnemers in en geeft aan hoeveel groepjes je wil hebben. Vervolgens druk je op de knop en verschijnen de namen door elkaar gehusseld en in groepjes op je scherm. Er zijn meerdere websites waar je dit kunt laten doen, bijvoorbeeld Groepjesmaker of Namepicker

 

Aan de slag

Als verschillende subgroepen aan de slag gaan, is het fijn dat ze zich kunnen verplaatsen in de ruimte of buiten. Daarbij helpt het om af te spreken dat als zij klaar zijn, dat ze terugkomen naar hun oorspronkelijke plek. Zo behoud je het overzicht. Wie klaar is, kan je bijvoorbeeld aanmoedigen om al even stil te staan bij wat hij of zij wil meenemen vanuit de uitwisseling en feedback van de collega’s.

 

door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: