SOAR: het alternatief voor SWOT

Je hebt er vast weleens eentje gemaakt: de SWOT-analyse. Met behulp van een SWOT-analyse som je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een organisatie of team op. Bij studio stapelgoed zetten we steeds vaker de SOAR in. Dit is een interessant alternatief voor de bekende SWOT. Waarom jij ook aan de slag zou moeten gaan met het SOAR-model? In dit blog leggen wij het kort voor je uit.

Wat is het verschil?

Kenmerkend voor de SOAR is dat Appreciative Inquiry de basis vormt voor deze methode. Dat betekent een waarderende benadering en een positieve aanpak. De SOAR onderscheidt zich dan ook van van de SWOT door dat het hier vooral om de positieve dingen gaat, daar waar er in de SWOT juist expliciet aandacht is voor beperkingen en zwaktes. 


Bij zowel de SWOT als de SOAR worden de interne en externe omgeving in de analyse meegenomen. Er is echter ook een verschil. Bij de SOAR ligt meer focus op hoe het team of organisatie verder moet in de toekomst. Dus verbeteren van wat al goed gaat, in plaats van focus op de zwakke punten. SWOT werkt ook meer top down terwijl SOAR vooral goed werkt als je alle stakeholders erbij betrekt. En tot slot legt de SOAR-analyse sterke nadruk op het formuleren van ambitieuze doelen en het definiëren van meetbare resultaten die de organisatie wil bereiken. Het model richt zich op het creëren van een gewenste toekomst en het stimuleren van prestaties.


Hoe maak je een SOAR?

Net als bij de SWOT, plaats je vier elementen in een kwadrant. SOAR staat voor Strengths- Opportunities - Aspirations en Results.

  • Bij strengths (sterktes) gaat het om de kwaliteiten en vaardigheden in je team of organisatie. Waar ben je als team of organisatie goed in? Wat maakt jullie uniek en hoe onderscheid je je van anderen?
  • De opportunities gaan over de kansen in de omgeving. Welke trends zijn er in de markt en hoe kun je als team/ organisatie hier op inspelen?
  • Bij aspirations (ambities) draait het om waar je met je team (of organisatie) naartoe wilt gaan. Waar zien jullie jezelf over een paar jaar? Wat is jullie droom en hoe ga je die realiseren? Het gaat hier om de missie en visie van het team of organisatie.
  • Het laatste kwadrant zijn de results (resultaten). Ofwel de opbrengsten van de ambities. Hier speelt niet alleen het team of organisatie een rol, maar ook de omgeving. 


In het kwadrant die het er als volgt uit:

Waar komt het model vandaan?

Jacqueline Stavros, Gina Hinrichs en David Cooperrider hebben samen het SOAR-model uitgewerkt vanwege hun gedeelde interesse in positieve organisatieontwikkeling en hun overtuiging dat traditionele analytische modellen zoals de SWOT-analyse beperkingen hebben.


Hoe wij de SOAR-analyse inzetten?
Wij gebruiken de SOAR graag vanwege de positieve invalshoek van deze werkvorm. Wij merken dat dit een positief effect heeft op de energie van onze deelnemers. Door in gezamenlijkheid te kijken naar het potentieel van het team of organisatie en een gedeelde toekomstvisie te creëren, ontstaat er een brede betrokkenheid. 


Je kunt de SOAR inzetten als werkvorm bij de analyse, maar wij gebruiken vaak ook een afgeslankte vorm om een kleiner vraagstuk te onderzoeken. De SOAR-analyse kun je goed gebruiken om nieuwe initiatieven te verkennen of om een strategisch plan te ontwerpen. Ook kan het ingezet bij een leiderschapsprogramma of de loopbaanontwikkeling van individuele medewerkers.



Wil je meer weten over een waarderende aanpak? Lees dan ook ons blog over appreciative inquiry

door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: