Hoe je een stapelgoede voorzitter wordt

Een reguliere vergadering duurt vaak minimaal een uur. Zo'n uur komt neer op ruim 10 procent van een gemiddelde werkdag. Stel jezelf daarom de vraag of de vergadering, jouw tijd en die van je deelnemers echt waard is, zeker in verhouding tot de prioriteiten van het team of zelfs de organisatie. Lees hieronder meer over hoe je kunt zorgen voor vergaderingen waar collega’s met plezier naartoe gaan én met energie uitlopen.

Veel meetings worden gebruikt om informatie te zenden die ook in een e-mail had kunnen staan. Dit maakt dat veel collega’s afhaken en andere dingen gaan doen. Goede bijeenkomsten gaan over samenwerken en informatie delen. Of bijvoorbeeld over open vragen stellen of met alle stakeholders werken aan het bedenken van innovatieve oplossingen. Nodig daarom deelnemers uit die bereid zijn om een actieve bijdrage te leveren. Wanneer jouw vergadering gaat over het oplossen van een probleem, nodig dan alleen die mensen uit die daadwerkelijk met goede oplossingen kunnen komen. Vergeet daarbij niet de mensen van binnen of buiten de organisatie, die echt anders kijken én denken. Juist daar zitten de onverwachte oplossingen.


Vaak wordt deze rol in de vergadering automatisch opgepakt door een leidinggevende. Terwijl hij of zij niet per definitie de beste facilitator is. Een leidinggevende heeft vaak een belangrijke stem in het te nemen besluit en is daarmee niet objectief. Als voorzitter kan je dus eventueel ook iemand van buiten het team zijn. Wij hebben overigens ook veel positieve ervaringen met een roulerende voorzittersrol.


Als voorzitter bereid je de vergadering voor en bepaal een begin- en eindtijd. Je verwelkomt alle deelnemers, geeft sprekers het woord, vat tussendoor samen, je zorgt ervoor dat de sfeer tijdens de vergadering goed is en sluit tenslotte de vergadering af. Als er per agendapunt bepaald is hoelang het duurt, weet je als voorzitter of er bijvoorbeeld gas gegeven moet worden om uitlopen in de tijd te voorkomen. Je hoeft dus echt niet volledig bekend te zijn met de inhoud.


Tips:

  • Zorg dat je op heldere en objectieve wijze structuur en rust brengt in het overleg.
  • Vraag je deelnemers bij de start van de vergadering om naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaars mening.
  • Betrek iedereen, ook de minder sterke deelnemers. Stel hen actief vragen en informeer naar ieders mening.
  • Zorg voor een beetje humor of maak eens een grapje.
  • Zet werkvormen en tools in om te zorgen voor afwisseling en een juiste dynamiek.
  • Gebruik de (digitale) vergadering ook om elkaar weer even te spreken. Het informele contact tussen collega’s is waarschijnlijk iets wat iedereen mist terwijl het voor de relatie tussen collega’s onderling juist heel belangrijk is.
  • Ontstaat er een felle discussie over een agendapunt? Dan is het aan jou om in te grijpen. Doe dit door de deelnemers serieus en netjes aan te spreken.
  • Als je als voorzitter weet dat de meeting gaat uitlopen, vraag dan aan de aanwezigen of zij akkoord gaan met het langer vergaderen. Of zorg dat het verhaal op de juiste wijze wordt afgebroken, want afspraak is afspraak.
  • Door het maken van een vaste template voor de agenda, de acties en het verslag, bespaar je tijd. Deze template – de basisstructuur – gebruik je iedere keer weer opnieuw.
  • Prioriteer agendapunten. Zijn er tien agendapunten ingeschoten, maar is er niet genoeg tijd om alles te behandelen? Parkeer dan punten en zet de belangrijkste agendapunten bovenaan. Plan realistisch, probeer niet te veel punten in een te korte tijd te plannen.


Prioriteitenspel

Gebruik een poll-tool of online formulier om prioriteiten te stellen. De applicatie Mentimeter heeft bijvoorbeeld de optie om 100 punten over opties (oftewel agendapunten) te verdelen. Zo kun je aan het begin van meeting de volgorde van de agendapunten samen met de deelnemers bepalen.

 

Meer weten? Bestel ons e-boekje ‘stapel op vergaderen’ 




door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: