5 tips om patronen in jouw organisatie te veranderen

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg … Iedereen volgt patronen: of je het nu wilt of niet. Vaak besef je het niet eens. Je brein is namelijk dol op herhaling. We rijden iedere dag dezelfde route naar het werk, eten dezelfde gerechten, voeren dezelfde discussies etc. Door dingen steeds hetzelfde aan te pakken, besparen je hersenen een hoop energie. Hartstikke handig dus! Maar als je brein een patroon heeft aangeleerd dat niet langer gewenst is, dan wordt het lastig. Want een patroon is niet zo makkelijk te doorbreken. Datzelfde geldt voor patronen die zijn ontstaan in organisaties. Leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor cultuurveranderingen staan vaak voor de vraag hoe ze oude, ineffectieve gedragspatronen kunnen doorbreken. Met de juiste aanpak kun je die vastgeroeste patronen op een positieve wijze aanpakken. Wij verzamelden hier 5 tips voor. 


Wat is een patroon?
Een patroon of gewoonte is aangeleerd gedrag ontstaan doordat we steeds bevestigd werden in het succes ervan. Patronen geven houvast en dat voelt prettig. Mensen verwachten, door het patroon te herhalen, namelijk een bepaald resultaat te behalen. Het gaat alleen mis als het patroon, ineens of langzamerhand, niet meer tot het gewenste resultaat leidt. Het besef is er vaak niet meteen dat dit komt door het patroon . Sterker nog, de reflex is vaak juist om het patroon nog nadrukkelijker te herhalen. Pas als duidelijk wordt dat het patroon de blokkeerde factor is, ontstaat er een behoefte om het patroon te doorbreken.

Patronen in organisaties?
Een patroon in een organisatie is een verzameling van gedragingen: de manier waarop met elkaar wordt omgegaan, hoe er onderling zaken gedaan wordt en hoe beslissingen worden genomen. Het biedt teamleden veiligheid en zekerheid. Patronen zorgen ook voor efficiëntie in organisaties. Zo weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht. En hoeven er niet continu nieuwe afspraken gemaakt te worden. Dat bespaart weer tijd. 

Zo doen we het nu eenmaal
Patronen zitten ook verankerd in de cultuur van organisaties. Mensen doen en reageren routinematig omdat ze dat ooit zo geleerd hebben. Vaak weten ze zelf niet eens waarom ze het nu precies zo doen. Gewoontes en patronen doorbreken is essentieel om verandering te realiseren bij jezelf of in organisaties. Wil je een jarenlang ritueel ombuigen naar een nieuwe gewoonte dan vraagt dat om (meer) energie en doorzettingsvermogen. 

Hoe doorbreek je het patroon?

1. De eerste stap is dat de teamleden zich bewust zijn van het patroon. Patronen doorbreken begint bij het herkennen en vervolgens erkennen van het patroon. Je kunt tenslotte niet iets veranderen, als je het niet herkent. En dat vereist zelfkennis en onderlinge openheid. Het patroon heeft het team lang geholpen en vast ook tot goede resultaten geleid. Dit erkennen en dus niet toegeven aan de neiging om het patronen te veroordelen - we doen iets verkeerd - helpt om ruimte te creëren voor verandering. Het is belangrijk dat ieder individu zich realiseert dat hij of zij zelf onderdeel is van het patroon. Het helpt om hier een gesprek over te voeren en elkaar regelmatig eerlijk feedback te geven.

2. Meer dan 90% van ons gedrag gaat automatisch en dus onbewust. Een nieuwe handeling, een verandering, vraagt tijd en energie. Want je brein is niet bepaald dol op veranderen en heeft de neiging om de weg van de minste weerstand te kiezen. Dat is de route via de bestaande verbindingen. Dus is het belangrijk dat je hier vooraf goed over nadenkt, en het liefst één patroon per keer probeert te doorbreken. Gekoppeld aan concrete doelen en een heldere planning.

3. Voor het doorbreken van gewoontes is wilskracht alleen niet voldoende. Het gaat ook over het hebben van nieuwe en eenvoudige herinneringen; vergelijkbaar met de spreekwoordelijke ‘knoop in je zakdoek’. Een nieuw patroon ontstaat door herhaling. Als je iets nieuws onder de knie wilt krijgen, moet je het dus vaak herhalen . 

4. Visualiseer! Verschillende onderzoeken laten zien dat we ons brein bewust kunnen beïnvloeden. Door ons voor te stellen hoe het einddoel eruit ziet, nemen we angst weg, maken we nieuwe verbindingen en spreken we ons creatief vermogen beter aan. Het helpt dus om een beeld of filmpje van het eindresultaat in je hoofd te maken.

5. Door te experimenteren en fouten te maken, worden organisaties en mensen innovatiever en kunnen ze zich beter aanpassen aan de veranderende omgeving. Je hebt het vast vaak gehoord en het is misschien een cliché maar van fouten maken, kun je leren. Het zet je aan tot nadenken en beweging. Meer hierover lees je in ons blog ‘meer uit je fouten halen’.

En last of not least: maak het leuk voor jezelf en je collega’s! Zo is nieuw gedrag veel makkelijker om vol te houden.


door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: