Aan de slag met kernwaarden

De kernwaarden van jouw organisatie vormen wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Het zijn de basiswaarden op grond waarvan besluiten worden genomen, waar de organisatie op drijft. En waarop je dus als organisatie en als medewerker aangesproken kan worden. Alleen zijn het woorden… Belangrijker is om deze woorden kracht bij te zetten door ze te concretiseren en te vertalen naar gedrag. Welke stappen kun je zetten om deze kernwaarden te laten uitgroeien tot jullie DNA? Je vindt in dit blog een aantal handige tips.

Kernwaarden zitten in de genen van een organisatie. Ze geven niet aan wat de organisatie doet, maar hoe jullie doen wat jullie doen en waarom. Dit bepaalt of medewerkers kunnen werken binnen de organisatie op een manier die bij hen past en die hen energie geeft. En die energie of passie zorgt voor betrokkenheid en voor bevlogenheid. Kernwaarden zijn daarmee het DNA van een organisatie.


Jullie hebben samen een gedragen lijst van 3 of 4 kernwaarden geformuleerd. Nu wordt het belangrijk om deze woorden kracht bij te zetten door ze te concretiseren en te vertalen naar gedrag. Denk dan als team goed na over wat voor mensen er bij je werken en hoe je ze het beste kunt bereiken en raken. Welke stappen kun je zetten om de kernwaarden te laten uitgroeien tot jullie DNA? 


Geef duiding en context aan je kernwaarden met taal.

Woorden als ambitieus, vertrouwen en verbindend zijn opzichzelfstaand nogal lege begrippen. Start daarom intern het gesprek waarom ze zo belangrijk zijn, welk gedrag erbij hoort en hoe kernwaarden bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. Wat staat er nu écht? Waar gaan die waarden over? Wie proberen jullie elke dag te zijn? Hoe beleven medewerkers de afzonderlijke waarden? Wat gaat goed en wat kan beter? En, heel belangrijk: stimuleer en waardeer het juiste gedrag. Creëer een cultuur waarbij je elkaar mag aanspreken als het gedrag niet volgens de kernwaarden gaat.


Geef de kernwaarden een gezicht

Door een aantal persona's te maken die ieder een kernwaarde vertegenwoordigen gaat een kernwaarde meer leven. De bedoeling is dat deze persona's het voorwerp worden van gesprek en dat door een informeel gebruik de kernwaarden meer gaan leven bij de medewerkers.


Het is in de herhaling dat het verschil wordt gemaakt.

Laat de kernwaarden daarom terugkomen op verschillende manieren en op diverse momenten. Wees daarbij natuurlijk vooral creatief met werkvormen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

  • Organiseer bijvoorbeeld een kernwaardenweek met per gekozen kernwaarde een themabijeenkomst, waarbij je inspirerende voorbeelden, positieve feedback van klanten en interactieve workshops regelt. Zorg dat dit leuke en energiegevende bijeenkomsten zijn!
  • Of maak een vrolijk kernwaarden DNA spel vol met prikkelende vragen of dilemma’s voor tijdens jullie teamdag. Verspreid complimentenkaartjes die medewerkers kunnen geven om hun waardering te laten zien als een collega een kernwaarde optimaal inzet.
  • Of regel een leuke kennisquiz tijdens de vrijdagmiddagborrel.
  • Nomineer de collega die door middel van een project of initiatief de kernwaarden gebruikt heeft om een verschil te maken.
  • Maak samen een kunstwerk waarmee je de kernwaarden visualiseert.


Leiderschap

En, last but not least, zet in deze fase intensief in op de ontwikkeling van leiderschap in relatie tot de kernwaarden. Daar zit het voorbeeldgedrag en de kans om kernwaarden geregeld onderwerp van gesprek te laten zijn.


Ons advies is overigens om maximaal 3 kernwaarden te gebruiken. Dat is gemakkelijk te onthouden, zeker als je er een ezelsbruggetje bij verzint. Bijvoorbeeld door alle kernwaarden te laten beginnen met dezelfde letter.


door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
Meer posts
Share by: