De kernwaarden van jouw organisatie vormen wie jullie zijn en waar jullie voor staan. Het zijn de basiswaarden op grond waarvan besluiten worden genomen, waar de organisatie op drijft. En waarop je dus als organisatie en als medewerker aangesproken kan worden. Alleen zijn het woorden… Belangrijker is om deze woorden kracht bij te zetten door ze te concretiseren en te vertalen naar gedrag. Welke stappen kun je zetten om deze kernwaarden te laten uitgroeien tot jullie DNA? Je vindt in dit blog een aantal handige tips.
Kernwaarden zitten in de genen van een organisatie. Ze geven niet aan wat de organisatie doet, maar hoe jullie doen wat jullie doen en waarom. Dit bepaalt of medewerkers kunnen werken binnen de organisatie op een manier die bij hen past en die hen energie geeft. En die energie of passie zorgt voor betrokkenheid en voor bevlogenheid. Kernwaarden zijn daarmee het DNA van een organisatie.
Jullie hebben samen een gedragen lijst van 3 of 4 kernwaarden geformuleerd. Nu wordt het belangrijk om deze woorden kracht bij te zetten door ze te concretiseren en te vertalen naar gedrag. Denk dan als team goed na over wat voor mensen er bij je werken en hoe je ze het beste kunt bereiken en raken. Welke stappen kun je zetten om de kernwaarden te laten uitgroeien tot jullie DNA?
Geef duiding en context aan je kernwaarden met taal.
Woorden als ambitieus, vertrouwen en verbindend zijn opzichzelfstaand nogal lege begrippen. Start daarom intern het gesprek waarom ze zo belangrijk zijn, welk gedrag erbij hoort en hoe kernwaarden bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. Wat staat er nu écht? Waar gaan die waarden over? Wie proberen jullie elke dag te zijn? Hoe beleven medewerkers de afzonderlijke waarden? Wat gaat goed en wat kan beter? En, heel belangrijk: stimuleer en waardeer het juiste gedrag. Creëer een cultuur waarbij je elkaar mag aanspreken als het gedrag niet volgens de kernwaarden gaat.
Geef de kernwaarden een gezicht
Door een aantal persona's te maken die ieder een kernwaarde vertegenwoordigen gaat een kernwaarde meer leven. De bedoeling is dat deze persona's het voorwerp worden van gesprek en dat door een informeel gebruik de kernwaarden meer gaan leven bij de medewerkers.
Het is in de herhaling dat het verschil wordt gemaakt.
Laat de kernwaarden daarom terugkomen op verschillende manieren en op diverse momenten. Wees daarbij natuurlijk vooral creatief met werkvormen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Leiderschap
En, last but not least, zet in deze fase intensief in op de ontwikkeling van leiderschap in relatie tot de kernwaarden. Daar zit het voorbeeldgedrag en de kans om kernwaarden geregeld onderwerp van gesprek te laten zijn.
Ons advies is overigens om maximaal 3 kernwaarden te gebruiken. Dat is gemakkelijk te onthouden, zeker als je er een ezelsbruggetje bij verzint. Bijvoorbeeld door alle kernwaarden te laten beginnen met dezelfde letter.
Nieuwsbrief ontvangen?
Bedankt voor je bericht.
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het versturen van je bericht.
Probeer het later nog eens.
Alle rechten voorbehouden | studio stapelgoed