Werkvormen voor grote groepen

Meestal bestaat een congres of evenement voor een grote groep deelnemers uit een of misschien twee keynote-sprekers en enkele subsessies waar je uit kunt kiezen. De subsessies zijn soms weer presentaties, maar gelukkig ook vaak een workshop of andere interactieve sessie. Er zijn echter veel meer manieren om jouw deelnemers te informeren, iets te leren of te inspireren. Hieronder een aantal van onze favoriete vormen.


  • Een panelgesprek met experts is een goede manier om meerdere sprekers aan het woord te laten. Zij kunnen samen verschillende gezichtspunten belichten. In tegenstelling tot de collegereeks, waarbij sprekers niet de kans krijgen om op elkaar te reageren, is interactie tussen de sprekers bij deze werkvorm een grote meerwaarde. Aan de dagvoorzitter de taak om de panelleden met elkaar in gesprek te laten gaan in plaats van ze om de beurt hun zegje te laten doen.


  • Tijdens een evenement wil je dat alles wat mensen in de zaal belangrijk vinden aan bod komt. Dan moet je natuurlijk wel achterhalen wat het publiek wilt weten. De beste manier om daar achter te komen is ze gewoon de mogelijkheid geven om hun eigen vragen te stellen. Je kunt het publiek hun vragen live laten stellen, maar veel mensen ervaren toch een drempel om dit te doen. Een handige manier is daarom gebruik te maken van een app waarbij mensen vragen kunnen stellen via hun smartphone, zoals BuzzMaster of PresentersWall. Deze vragen komen dan bij de interviewer terecht die ze op een geschikt moment in het verhaal kan stellen.


  • Het debat is een goede manier om in korte tijd veel verschillende standpunten te horen. Het publiek kan zich daarna zelf een mening vormen. Het Lagerhuisdebat is misschien wel de allerbekendste debatvorm. Zet twee rijen van stoelen tegenover elkaar. De ene kant is vóór de stelling; de andere kant tegen. Wie het woord wil, staat op. Maar spreken mag pas als de debatleider het woord geeft.


  • Pick-a-brain. Dit is een bijzondere expertsessie, waarbij de experts uit de groep komen. De workshopleider vraagt de deelnemers om een plek in de ruimte in te nemen, wie aan de ene kant van de ruimte staat weet weinig van het onderwerp, wie aan de andere kant van de ruimte staat veel. De twee of drie deelnemers die aangeven dat zij het meeste van het onderwerp weten worden uitgenodigd om ieder op een stoel plaats te nemen, zij zijn de experts van de pick-a-brain-sessie. De andere deelnemers bedenken in kleine groepjes vragen voor de experts, dan volgt een soort persconferentie waarbij de experts-uit-de-groep de vragen beantwoorden.


  • Bij dialoogtafels wordt het publiek verdeeld over meerdere tafels, zodat ze in kleine groepen met elkaar over een onderwerp kunnen praten. Er is niet één expert of spreker die de leiding heeft, maar er is een gesprek tussen verschillende mensen. Wel heeft elke tafel een gespreksleider, die het gesprek in goede banen leidt en ervoor zorgt dat iedereen aan het woord komt. Zo krijg je deelnemers bij elkaar aan tafel die elkaar nog niet zo goed kennen.


  • Pecha Kucha: 20 slides, 20 seconde per slide = 6 minuten en 40 seconden. Het blijkt in de praktijk een uitdaging te zijn: je verhaal moet niet te snel en niet te langzaam gaan. Bovendien is het niet de bedoeling om slides met veel tekst te gebruiken, liever beeld. Het vraagt een goede voorbereiding: zoeken naar de juiste beelden, timen van je verhaal, kortom een ervaren spreker. Met resultaat: een fris en kort verhaal!


  • De  TED conference geeft sprekers 18 minuten de tijd om een verhaal te houden, liefst zonder slides te gebruiken. Deze opzet vraagt om een spreker met ervaring en vooral lef om absoluut niet te ‘leunen’ op zijn slides. Bovendien moet er duidelijk gekozen worden voor 1-2 thema’s, anders is 18 minuten te kort.


  • Tv-formats nabootsen, zoals College Tour, DWDD met verschillende tafelgasten of Zomergasten. Je kunt de spreker vragen een video of foto te laten zien en daar over verder praten, zoals ze dat ook in sommige tv-programma’s doen.


door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
Meer posts
Share by: