Waarom zou je werkvormen gebruiken?

Werkvormen gaan over een aanpak of structuur die je voor een overleg of bijeenkomst kiest. Het is de wijze waarop je inhoud bespreekt. Werkvormen gaan dus niet over wat je wilt behandelen, maar hoe je dat gaat doen. Het kan gaan om een workshop, een overleg of een andere bijeenkomst. Het is een middel om je doel te bereiken, nooit een doel op zich. Van oudsher worden werkvormen vooral geassocieerd met onderwijs. Maar inmiddels worden ze veel breder ingezet. Wij merken iedere dag dat werkvormen een positieve invloed hebben op de effectiviteit en betrokkenheid van deelnemers tijdens een vergadering, brainstorm en teamdag.

Een werkvorm is een bepaalde manier van werken. Hieronder drie belangrijke redenen waarom werkvormen een belangrijke bijdrage leveren aan bijeenkomsten:


  • Omdat deelnemers maar kort geconcentreerd kunnen luisteren. Daarna neemt de concentratie af en gaan zij over andere dingen doen of op hun telefoon kijken. Met activerende werkvormen help je je deelnemers focussen en zorg je voor korte onderbrekingen, waarna zij zich opnieuw kunnen concentreren. 
  • Omdat mensen verschillende leerstijlen hebben. Er zijn deelnemers die het fijn vinden om veel vragen te stellen. Anderen zijn echte doeners, zij willen het liefst meteen aan de slag. Sommigen worden vooral visueel geprikkeld, anderen geven de voorkeur aan theoretische modellen, en weer anderen vinden het fijn om van gedachten te kunnen wisselen met collega’s. Wanneer we deelnemers bij elkaar zetten, zijn hun stijlen nooit allemaal hetzelfde. Als begeleider is het daarom belangrijk te variëren en inhoud op verschillende manieren aan te bieden.
  • Omdat werkvormen het leerrendement - wat hou je over aan de sessie - van deelnemers verhogen. Door deelnemers aan de slag te zetten en hen iets te laten ervaren, blijft je boodschap veel langer hangen. Het bevordert de motivatie en leidt ertoe dat deelnemers betrokken zijn en actief meedoen. 
  • Omdat werkvormen bestaande patronen doorbreken. Daardoor ontstaat er ruimte voor het uitproberen van nieuwe mogelijkheden en dingen anders doen.


Door het aanbieden van dezelfde inhoud, op een creatievere of actievere manier krijg je een heel ander (en vaak beter!) resultaat namelijk:

  • Meer verbinding tussen de deelnemers;
  • Ontspannen en prettige sfeer;
  • Een alerter brein waardoor deelnemers meer kunnen onthouden;
  • Meer creatieve ideeën;
  • Deelnemers die met meer energie naar huis gaan. 

Kortom, als je wilt dat iedereen aangehaakt blijft en meedoet, is het verstandig om te kiezen voor activerende werkvormen.


Soorten werkvormen 

Er zijn talloze werkvormen die je kunt inzetten tijdens jouw sessie of vergadering. Deze werkvormen zijn echter nooit de basis. Het startpunt is namelijk altijd wat je uiteindelijk met je sessie wilt bereiken. Probeer daarom eerst je doel zo concreet mogelijk te formuleren en ga dan pas op zoek naar een geschikte werkvorm. 


Werkvormen zijn op oneindig veel manieren in te zetten. Ze zorgen ervoor dat inhoud op een energieke en creatieve manier aangeboden wordt, zorgen voor verbinding of juist concentratie. Zo heb je werkvormen voor:

  • kennismaken en opwarmen
  • brainstormen 
  • samenwerken
  • prioriteren en keuzes maken
  • uitwerken van plannen of ideeën
  • oefenen en in praktijk brengen
  • reflecteren en evalueren


Durf te experimenteren

Genoeg redenen om aan de slag te gaan met werkvormen, vind je niet? Zorg wel dat je goed voorbereid bent. Kies werkvormen die bij jouw deelnemers passen en weet hoe je ze moet toepassen. Zorg ook dat de werkvorm bij jou past. Twijfel jij aan een werkvorm, dan zullen je deelnemers dit voelen en heeft dit direct weerslag op de vergadering. Maar durf te experimenteren! Er zijn bijeenkomsten geweest waarin ook wij met een werkvorm op de proppen kwamen, die eigenlijk op dat moment niet goed aansloeg. Wees hier open over en betrek je deelnemers zoveel mogelijk bij jouw zoektocht.


door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
Meer posts
Share by: