Een persona is een uitgebreid profiel van een specifieke doelgroep klanten, medewerkers, patiënten, studenten, bezoekers etc. Een persona geeft jouw doelgroep als het ware een gezicht, waardoor het makkelijker is om je in hen te verplaatsen. Zo leer je jouw doelgroep beter kennen. En kun je makkelijker een heldere boodschap formuleren, doeltreffender een product ontwikkelen of beter een passende oplossing bedenken voor een probleem.
Je kunt persona’s zelf maken door het doen van grondig doelgroeponderzoek en het analyseren van beschikbare data. Of je maakt ze al brainstormend samen met een aantal mensen uit jouw organisatie. Welke wijze je ook kiest, wij gebruiken bij het maken onze persona’s één van de volgende twee werkwijzen. We leggen ze hieronder aan je uit.
Het persona format
De empathy map
Bij design thinking is het gebruikelijk persona’s te maken van de doelgroep waar je je oplossing op richt. Met behulp van een empathy map kruip je in de huid van bijvoorbeeld de klant of medewerker en breng je diens belevingswereld in kaart. Je onderzoekt daarbij vooral de onderliggende emoties van jouw doelgroep. Dit werkt als volgt.
De hoofdvraag: bedenk eerst welke vraag je aan deze doelgroep wilt stellen. De vraag gaat over je eigen product of dienst.
Nieuwsbrief ontvangen?
Bedankt voor je bericht.
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het versturen van je bericht.
Probeer het later nog eens.
Alle rechten voorbehouden | studio stapelgoed