Hoe voorkom je de terug-van-vakantiedip?

De zomervakantie is voorbij. Na een aantal weken uitrusten, komt ook altijd weer die allereerste werkdag. Misschien heb je geen zin om te werken of zie je er zelfs tegenop? De meesten van ons houden dat vakantiegevoel het liefst nog even vast. Je bent ook zeker niet de enige die last heeft van het post-holiday-syndroom, oftewel de terug-van-vakantiedip.

Hoe zorg je ervoor dat je jouw werk met frisse energie kan oppakken na de zomervakantie? Wij zochten een 10 stapelgoede tips. Gebruik een of combineer meerdere tips om te zorgen dat je fluitend aan het werk gaat na een welverdiende zomervakantie.


  1. Blokkeer de eerste werkdag in je agenda zodat je die dag voldoende tijd hebt om je mailbox door te nemen, bij te praten met je collega’s en te checken wat er in de weken dat je weg was, is gebeurd. Hoe beter je op de hoogte bent van de lopende zaken, hoe efficiënter je daarna aan het werk kan.
  2. Laat op de eerste werkdag je out-of-office nog even aan staan. Zo kun je rustig aan de slag met het bijwerken van je mail. Begin bij de meest recente mail, dat scheelt vaak al veel leeswerk.
  3. Plan niet meteen de start van een groot project of belangrijke vergaderingen in je eerste week. Geef jezelf eerst even tijd om er weer in te komen.
  4. Neem een eetbare souvenir mee op je eerste werkdag. Zo heb je een ontspannen en gezellige start met je collega’s. Denk bijvoorbeeld aan een lokaal koekje, chocolade, speciale koffie of een bijzondere limonade.
  5. Probeer de ontspannen gewoontes van tijdens de vakantie nog een beetje vol te houden. Neem korte pauzes, wandel of fiets een rondje en beperk je telefoongebruik. Plan leuke of sportieve momenten in de avonden en weekenden. Ga er op uit, lees een boek of neem een duik in het zwembad. Geniet vooral nog even van de heerlijke nazomer!
  6. Of je nu twee weken op een strandbedje lag of actief bent geweest, tijdens de vakantie ontstaan vaak nieuwe ideeën. Zonder volle agenda’s en stapels verplichtingen heb je alle tijd gehad om van alles te bedenken. Zaken die je eindelijk op wil pakken of juist anders wil doen. Privé of werk. Dit is het moment om hier vooral wat mee te doen!
  7. Veel mensen bruisen na de vakantie van de energie en er is vaak weer meer mentale ruimte ontstaan. Organiseer na de vakantie een kort evaluatiemoment waarin jullie samen een frisse kijk op dat ene project of die lastige workflow bespreken. Zo maak je gebruik van de creativiteit van je uitgeruste teamleden.
  8. Het kan voelen alsof de eerste werkdag ontzettend lang duurt. Neem die dag - als dat kan - wat meer en kortere pauzes. Tijdens zo’n pauze kun je met een collega bijpraten over jullie vakanties, je benen strekken of een wandeling maken. Ga eens buiten de deur lunchen of neem je lunch mee naar buiten voor wat tijd in de zon.
  9. Voorpret voor de volgende vakantie, dat is de manier om jezelf van de after-vakantiedip te verlossen. Kun je nog niet gelijk boeken? Ga dan wel alvast op zoek naar de reis die je op termijn wilt maken.
  10. Zijn je vakantiedagen of budget voorlopig op? Dan kan een citytrip plannen, kaartjes voor een festival bestellen of het bedenken van korte uitstapjes ook prima helpen. Zolang je je maar ergens op kunt verheugen.



door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
Meer posts
Share by: