Spelregels voor een creatieve brainstorm

Voor de meeste mensen betekent brainstormen even snel bij elkaar zitten en ideeën bedenken. Maar brainstormen is meer dan dat. Oorspronkelijk sloeg de term op een methode om in een groep – alleen – ideeën te ontwikkelen. De uitvinder van die methode was de Amerikaanse reclametycoon Osborn. In de jaren 30 van vorige eeuw voerde hij de methode voor het eerst in bij BBDO, het New Yorkse reclamebureau waarvan hij de leiding had. Wij gebruiken de spelregels of richtlijnen van Osborn nog steeds. Tijd voor een korte uitleg in dit blog.

De uitvinder van het brainstormen is Alex Faikney Osborn. Of hij het brainstormen ook echt heeft uitgevonden is wat twijfelachtig. Maar hij was wel de eerste die het toepaste als werkvorm en er de naam brainstormen aan gaf. Osborn koos ervoor om het brainstormen op te splitsen in twee fasen: de eerste fase noemde hij de ‘divergentie’ of ‘ideegeneratiefase’; de tweede fase de ‘convergentie’ of ‘idee-evaluatiefase’.


Osborn bedacht 4 spelregels voor tijdens het divergeren:


  1. Stel je oordeel uit. Geef geen kritiek: niet op de ideeën van anderen, maar ook niet op je eigen ideeën. Alle ideeën zijn in dit stadium goed en worden genoteerd.
  2. Ga voor kwantiteit. Bedenk dus zoveel mogelijk ideeën. Dat verhoogt de kans op een briljant idee. Geef niet te snel op. Naarmate de brainstorm vordert zal de kwantiteit leiden tot kwaliteit. Hoe meer ideeën, hoe beter! 
  3. Lift mee op andermans ideeën. Blijf niet in je eigen hoofd hangen. De mooiste ideeën ontstaan door op elkaars ideeën door te bouwen. 
  4. Freewheel. Wilde ideeën zijn toegestaan en spring gerust van de hak op de tak. Verloopt het wat chaotisch? Geen probleem!


Wij voegen daar altijd 2 spelregels aan toe:


Maak het leuk!

Met een fijne omgeving, wat lekkers op de tafel en een energieke start help je de ideeenstroom. Eet samen, strek even de benen, maak ruimte voor humor en lachen en vooral gebruik energieke werkvormen. De omgeving van de brainstorm heeft absoluut invloed op het resultaat. Onze tips voor een fijne omgeving:

  • Ga op een plek zitten waar je normaal niet zit.
  • Het liefst een plek zonder verstoringen wat vaak betekent weggaan van de dagelijkse werkplek (en ook telefoons uit).
  • Zorg dat je comfortabel kunt zitten.
  • Zorg dat er voldoende ruimte is om ideeën te visualiseren, bijvoorbeeld op een muur of zorg voor flip-overs.
  • Kies voor een kringopstelling, oftewel een opstelling zonder hiërarchie.
  • Een aangename temperatuur (niet te warm, niet te koud) helpt.


Lees ook eens ons blog over eten als breinbooster


Geen ‘Ja, maar’

Oordeel op het moment zelf niet over ideeën. Reageer niet met: ja, maar … Laat beperkingen zoals budget, wetten, tradities achterwege. Uit een onrealistisch idee komt in een latere fase misschien een haalbaar concept. De volgende uitspraken zijn tijdens de ideegeneratiefase ‘verboden’. Druk ze af op een poster en hang ze op aan een muur.


  • Ja, maar…
  • Dit bestaat vast al …
  • We hebben dit al eens geprobeerd…
  • Hier hebben we het budget niet voor…
  • En wie gaat dit oppakken …
  • Dit is niet onze core-business …
  • Dit bestaat vast al …
  • Als het zo’n goed idee is, waarom heeft niemand dit nog bedacht dan … 
  • Het moest eerst verder uitgewerkt worden …
  • Laten we wel realistisch blijven …
  • Het MT vindt dit vast niets …
  • Laten we dit even parkeren …
  • Echt nieuw en origineel is het toch niet…


Wat zijn de meest voorkomende creativiteitsbeknottende uitspraken in jouw organisatie? Voeg ze gerust toe aan de lijst voor je deze ophangt. En komt er na het uitleggen van de spelregels nog steeds ‘ja, maar’ voorbij? Gooi er dan gerust een ‘ja, maar’ verbod in.


door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: