Ambities waarmaken en impact realiseren

Ambities waarmaken, (team)doelen realiseren en dat samen met je collega’s. Het staat op ieder to-do lijstje, maar lang niet iedere organisatie doet er ook iets aan om ambities waar te maken. Veel organisaties vinden het lastig om gericht actie te ondernemen en aan de slag te gaan met het waarmaken van de ambities. Dat is jammer want na een energiek traject waarin de missie, visie en strategie zijn vastgesteld, zitten collega’s vaak vol energie om aan de slag te gaan. Klaar voor de start, GO! Hoe voorkom je dan dat het actieplan in de spreekwoordelijke la belandt? In dit blog geven we je een aantal tips waarmee je meer energie en betrokkenheid kunt creëren.

Hieronder vind je twee werkvormen om ambities te prioriteren, keuzes te maken en om actiepunten uit te werken in een actieplan.


Ambities prioriteren en keuzes maken

  1. Verzamel alle ambities op aparte sticky notes en plak ze op een groot vel papier.
  2. Geef elke deelnemer 1, 2 of 3 stickers.
  3. Laat de deelnemers nu stemmen door de sticker(s) te plakken bij die ambities die zij het belangrijkste vinden. Zo wordt inzichtelijk wat volgens de groep de belangrijkste punten zijn om op te pakken.
  4. Dit worden de punten om uit te werken in een actieplan. Houd dit realistisch: 3 punten goed aanpakken leidt vaak tot mooiere resultaten dan 30 punten een beetje aanpakken.


Uitwerken acties

  1. Verdeel je deelnemers in kleine groepjes (van maximaal 5 personen).
  2. Laat de deelnemers kiezen met welk punt zij aan de slag willen.
  3. Ieder groepje werkt 1 actiepunt verder uit. Het is de bedoeling dat ze zo groot mogelijk worden. Wij gebruiken daar vaak het impact canvas voor. Maar je kunt de vorm ook vrijer laten en je deelnemers stimuleren om gebruik te maken van bijvoorbeeld tekeningen of lego.
  4. Vraag de groepjes om hun actieplan te presenteren aan de groep.
  5. Vraag de groep om feedback, suggesties of hulp zodat het actieplan nog een extra impuls krijgt.


Hoe maak je acties levend?

Om je ambities te realiseren is het belangrijk dat iedereen zich betrokken voelt bij de realisatie. Hieronder een aantal tips voor het activeren van enthousiasme van de kartrekkers en het aanhaken van alle collega’s:


  1. Maak een actieplan met daarin vastgelegd wat jullie gaan doen (activiteiten), waar het aan bijdraagt (ambitie), wat het beoogde resultaat is en wie wat doet. Een actieplan is dus een gedetailleerd plan met de gespecificeerde acties die nodig zijn om een doel te bereiken. Dit hoeft natuurlijk geen boekwerk te worden. Hou het simpel en prettig leesbaar. Zorg dat de acties concreet en begrijpbaar zijn voor iedereen in de organisatie.
  2. Maak een routekaart met daarin alle belangrijke mijlpalen eventueel gekoppeld aan een tijdslijn. Laat het tekenen door een zakelijk tekenaar en je hebt meteen prachtige plaat voor aan de muur van de entree of kantine.
  3. Inventariseer welke acties of projecten prioriteit hebben en maak twee lijsten met acties. Individuele of kleine taken en grotere acties die onderdeel zijn van een groter geheel en waar eventueel meerdere mensen op gezet moeten worden om het uit te voeren. 
  4. Vertaal hetgeen jullie hebben gezegd of geschreven in concrete meetbare cijfers: de Key Performance Indicators. Hiermee meet je of jullie goed bezig zijn en welke getallen jullie willen halen. Je kunt dit verwerken in mooie grafieken of een thermometer die op een centrale plek te vinden is.
  5. Plan een vast evaluatiemoment bijvoorbeeld tijdens jullie wekelijkse off maandelijkse briefing/update.Het doel van deze update-sessie is dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de voortgang en de acties die niet volgens plan verlopen een duw in de goede richting te geven


Vergeet niet om tussendoor successen te vieren. Meer inspiratie hierover vind je ons blog 


door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: