Ambities waarmaken en impact realiseren

Ambities waarmaken, (team)doelen realiseren en dat samen met je collega’s. Het staat op ieder to-do lijstje, maar lang niet iedere organisatie doet er ook iets aan om ambities waar te maken. Veel organisaties vinden het lastig om gericht actie te ondernemen en aan de slag te gaan met het waarmaken van de ambities. Dat is jammer want na een energiek traject waarin de missie, visie en strategie zijn vastgesteld, zitten collega’s vaak vol energie om aan de slag te gaan. Klaar voor de start, GO! Hoe voorkom je dan dat het actieplan in de spreekwoordelijke la belandt? In dit blog geven we je een aantal tips waarmee je meer energie en betrokkenheid kunt creëren.

Hieronder vind je twee werkvormen om ambities te prioriteren, keuzes te maken en om actiepunten uit te werken in een actieplan.


Ambities prioriteren en keuzes maken

  1. Verzamel alle ambities op aparte sticky notes en plak ze op een groot vel papier.
  2. Geef elke deelnemer 1, 2 of 3 stickers.
  3. Laat de deelnemers nu stemmen door de sticker(s) te plakken bij die ambities die zij het belangrijkste vinden. Zo wordt inzichtelijk wat volgens de groep de belangrijkste punten zijn om op te pakken.
  4. Dit worden de punten om uit te werken in een actieplan. Houd dit realistisch: 3 punten goed aanpakken leidt vaak tot mooiere resultaten dan 30 punten een beetje aanpakken.


Uitwerken acties

  1. Verdeel je deelnemers in kleine groepjes (van maximaal 5 personen).
  2. Laat de deelnemers kiezen met welk punt zij aan de slag willen.
  3. Ieder groepje werkt 1 actiepunt verder uit. Het is de bedoeling dat ze zo groot mogelijk worden. Wij gebruiken daar vaak het impact canvas voor. Maar je kunt de vorm ook vrijer laten en je deelnemers stimuleren om gebruik te maken van bijvoorbeeld tekeningen of lego.
  4. Vraag de groepjes om hun actieplan te presenteren aan de groep.
  5. Vraag de groep om feedback, suggesties of hulp zodat het actieplan nog een extra impuls krijgt.


Hoe maak je acties levend?

Om je ambities te realiseren is het belangrijk dat iedereen zich betrokken voelt bij de realisatie. Hieronder een aantal tips voor het activeren van enthousiasme van de kartrekkers en het aanhaken van alle collega’s:


  1. Maak een actieplan met daarin vastgelegd wat jullie gaan doen (activiteiten), waar het aan bijdraagt (ambitie), wat het beoogde resultaat is en wie wat doet. Een actieplan is dus een gedetailleerd plan met de gespecificeerde acties die nodig zijn om een doel te bereiken. Dit hoeft natuurlijk geen boekwerk te worden. Hou het simpel en prettig leesbaar. Zorg dat de acties concreet en begrijpbaar zijn voor iedereen in de organisatie.
  2. Maak een routekaart met daarin alle belangrijke mijlpalen eventueel gekoppeld aan een tijdslijn. Laat het tekenen door een zakelijk tekenaar en je hebt meteen prachtige plaat voor aan de muur van de entree of kantine.
  3. Inventariseer welke acties of projecten prioriteit hebben en maak twee lijsten met acties. Individuele of kleine taken en grotere acties die onderdeel zijn van een groter geheel en waar eventueel meerdere mensen op gezet moeten worden om het uit te voeren. 
  4. Vertaal hetgeen jullie hebben gezegd of geschreven in concrete meetbare cijfers: de Key Performance Indicators. Hiermee meet je of jullie goed bezig zijn en welke getallen jullie willen halen. Je kunt dit verwerken in mooie grafieken of een thermometer die op een centrale plek te vinden is.
  5. Plan een vast evaluatiemoment bijvoorbeeld tijdens jullie wekelijkse off maandelijkse briefing/update.Het doel van deze update-sessie is dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de voortgang en de acties die niet volgens plan verlopen een duw in de goede richting te geven


Vergeet niet om tussendoor successen te vieren. Meer inspiratie hierover vind je ons blog 


door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
Meer posts
Share by: