Zo zorg je voor meer participatie

De beste werkgevers onderscheiden zich vaak doordat alle medewerkers, van de directie tot de werkvloer, meedenken en meebeslissen over belangrijke keuzes. Wil jij ook zorgen dat jouw medewerkers zich betrokken voelen bij wat de organisatie doet en de veranderingen die op jullie voor ogen hebben? Bij studio stapelgoed denken we dat participatie de sleutel is. Participatie betekent actieve deelname. Het is afgeleid van de Latijnse woorden pars (deel) en cipere (nemen). Bij participatie is het best lastig om te bepalen hoeveel collega’s je betrekt en op welke manier. Je wilt tenslotte vooruitgang boeken, maar ook voldoende input verzamelen en breed draagvlak voor de verandering creëren. We leggen hieronder kort uit wat voor soorten participatie er zijn en hoe je inspraak op een goede manier kan inzetten.

Ten eerste is het belangrijk om onderscheid te maken in de soort participatie en de mate van participatie. Participatie kan direct of indirect zijn. Bij indirecte participatie gaat dit via vertegenwoordigers of belangenbehartigers, bijvoorbeeld de ondernemingsraad. Directe participatie verloopt rechtstreeks met zoveel mogelijk medewerkers.


Hoeveel inspraak geef je?

De andere belangrijke keuze is de mate van participatie. Wij gebruiken daarvoor vaak de participatieladder. De participatieladder werd voor het eerst beschreven door Sherry Arnstein in 1969. Arnstein rangschikte verschillende vormen van burgerparticipatie in een hiërarchie, gaande van geen tot maximale beleidsparticipatie. Deze ladder bestaat dus al een hele tijd maar wat ons betreft geeft het nog steeds handige inspiratie voor de verschillende niveaus van inspraak:


  1. Meeweten: het management beslist en informeert medewerkers over de inhoud en achtergrond van het besluit met behulp van actuele, transparante en relevante informatie.
  2. Meepraten: het management vraagt medewerkers om een reactie in de vorm van feedback op voorstellen of opiniepeilingen over specifieke onderwerpen, beslissingen of plannen.
  3. Meedenken: het management stelt kaders op, medewerkers geven binnen deze kaders invulling aan het plan. De betrokkenheid gaat dus verder dan alleen opiniepeilingen – het zorgt voor een tweerichtingsverkeer in de communicatie en stimuleert interactie. Het management beslist uiteindelijk maar weegt het advies van de medewerkers mee.
  4. Meebeslissen: er wordt gezamenlijk - in co-creatie - een plan gemaakt, invulling gegeven en besluiten genomen.
  5. Zelf beslissen: medewerkers zijn aan zet en beslissen bijvoorbeeld in de vorm van vetorecht. Het management speelt een adviserende rol.



Belangrijk is de vraag in hoeverre het management (een deel van) het proces wil loslaten en overlaten aan anderen. Oftewel: durven zij er bewust voor te kiezen om medewerkers te laten meepraten, meedenken en soms meebeslissen. Dit noemen we ook wel participatief leiderschap. Je streeft hierbij naar consent. Dit is echt iets anders dan consensus, wat nauwelijks haalbaar is met veel mensen en meningen. Waar het er bij consensus om gaat dat iedereen het met het besluit eens moet zijn, gaat het er bij consent om dat niemand het fundamenteel oneens is met het besluit.


Voordelen van participatie:

  • Je creëert draagvlak want door eigenaarschap van je collega's zal de implementatie sneller en beter verlopen.
  • Het plan is beter en weloverwogen door input vanaf de ‘werkvloer’. 
  • Door samen te werken met medewerkers sluit het beleid beter aan op hun behoeften en ervaringen. 
  • Als medewerkers zelfstandig beslissingen mogen nemen, verbetervoorstellen serieus opgevolgd worden en leidinggevenden vertrouwen en ruimte geven, zie je vaak dat medewerkers ook bereid zijn om meer verantwoordelijkheid op te nemen en initiatieven te lanceren.
  • Door inspraak krijgen medewerkers een stem binnen de organisatie. Dit past bij een moderne werkgever waar een gelijkwaardige relatie wordt nagestreefd.


Onze favoriete werkvormen

Binnen een participatieproces kan de participatievorm per projectfase (of zelfs onderdelen van projectfasen) verschillen. Hieronder vind je een aantal van onze favoriete participatiewerkvormen:


Maandelijkse informatiesessies (meeweten)

Laat je medewerkers weten wat er speelt. En doe dat regelmatig. Organiseer regelmatig een informatiesessie. Combineer het bijvoorbeeld met de vrijdagmiddagborrel of begin juist op maandag met een weekstart. Leg uit wat er de afgelopen periode goed ging, wat er minder goed ging en wat het plan is voor de komende periode. Hierbij is het belangrijk om medewerkers ruimte te geven om met suggesties, feedback en ideeën te komen.


Online thermometer (meepraten)

Laat medewerkers regelmatig, bijvoorbeeld via een online vragenlijst of een poll op jullie intranet een korte enquête invullen – desnoods anoniem. Essentieel is wel dat je daadwerkelijk iets doet met de feedback die je ophaalt. Wanneer medewerkers merken dat hun suggesties serieus genomen worden, versterkt dat het gevoel van betrokkenheid. Opiniepeilingen of stemmingen versterken de legitimiteit van een beslissing.


Ambassadeursnetwerk (meedenken)

Een ambassadeursnetwerk bestaat uit sleutelfiguren in de organisatie. Deze ambassadeurs hebben de opdracht om hun achterban te stimuleren om een idee of een plan verder uit te werken en er steun voor te werven. Deze ‘peer to peer’ aanpak is effectief doordat deze collega’s vaak het best weten hoe zij hun collega’s en interne netwerk kunnen benaderen en ze vinden het vaak leuk om betrokken te worden bij jouw project. Geef ambassadeurs daarom voldoende ruimte. 


Atelier (meebeslissen)

Een atelier is een éénmalige bijeenkomst van een groep medewerkers die - in samenwerking met beleidsadviseurs, experts en het MT - werken aan een bepaald beleidsontwerp. Alle deelnemers worden uitgedaagd om hun mening en advies te geven. In een atelier wordt gewerkt aan concrete plannen, waarbij professionals en

medewerkers in beginsel dezelfde positie hebben. De bijeenkomst heeft een vooraf vastgesteld doel of product als eindresultaat, bijvoorbeeld in de vorm van schetsen, prototypes, tekeningen. De resultaten van de werkgroep zijn niet eenzijdig amendeerbaar; dat wil zeggen dat één van de betrokken partij en niet achteraf het eindresultaat kan wijzigen.


Lees ook eens blog over het maken van prototypes.


door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: