Stapel ongelezen boeken

Op onze nachtkastjes liggen stapels goede voornemens. Mooie, inspirerende boeken die het lezen meer dan waard zijn, maar waar we op een of andere manier niet aan toekomen. Daarom organiseert studio stapelgoed regelmatig een Book Society. We komen dan bij elkaar en bespreken in zo'n drie keer een leuk of interessant zakelijk boek. Maar zo kwamen we nog steeds niet door de enorme stapel met ongelezen boeken heen. Daarom experimenteerden we met werkvormen waarmee je razendsnel door de berg boeken heengaat. Waarna je gegarandeerd geprikkeld wordt om een specifiek boek eindelijk te gaan lezen, of om het naar de kringloop te brengen. In dit blog delen we onze favoriete werkvormen met jou.


Wij selecteren voor een sessie 'stapel ongelezen boeken' ongeveer 5 werkvormen uit deze lijst. Daarmee ben je dan ongeveer 1,5 uur met elkaar aan de slag. Het kan zowel digitaal als fysiek.


Stapel een gedicht

Vraag de deelnemers om ieder een eigen stapel te maken van de boeken die zij vooraf hebben uitgezocht.

Het is de bedoeling dat zij zoeken naar een volgorde waarvan zij vinden dat de woorden van de titels elkaar op een leuke, grappige of mooie wijze opvolgen, zoals in een gedicht.

 

Secret boekenclub
Vooraf vraag je alle deelnemers om een boek uit hun boekenkast te pakken waarvan zij denken dat iedereen dit kent. De deelnemers gaan uit elkaar in groepjes van vier De opdracht is om het boek te omschrijven aan de anderen zonder natuurlijk de titel of schrijver te noemen. De anderen moeten raden welk boek de deelnemer heeft meegenomen. Als alle boeken geraden zijn, komt de groep terug. Tip: maak de oefening wat moeilijker door bijvoorbeeld minder bekende boeken te gebruiken, of dat mensen iets moeten uitbeelden wellicht.

 

In vogelvlucht door de stapel heen

Daag je deelnemers uit om telkens in 20 seconde een keuze te maken terwijl je de onderstaande vragen stelt:

1: Kijk eens naar de dikte van de boeken, welk boek trekt je aandacht?

2: Kijk eens naar de voorkant, welk boek trekt je aandacht?

3: Kijk eens naar de vormgeving, welk boek trekt je aandacht?

4: Kijk eens naar de achterkant, welk boek trekt je aandacht?

Vraag nu aan de deelnemers welk boek hen het meest is opgevallen.

 

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden

Laat je deelnemers door de boeken bladeren en vraag hen om 1 beeld (in de vorm van een foto of tekening) te kiezen. Vraag hen om na te denken over de volgende vragen:

1: Wie of wat zie je?

2: Wat gebeurt er?

3: Wat heeft het beeld met het boek te maken?

Vraag je deelnemers nu of zij deze afbeelding ook kunnen omzetten in een simpele tekening van maximaal 5 lijnen? De titel van het boek schrijven ze boven de tekening.

Nodig de deelnemers uit om het resultaat aan elkaar te laten zien.

 

Kettingverhaal

Iedere deelnemer kiest 1 zin uit zijn of haar boek. Je spreekt samen een volgorde af en dan mag de eerste deelnemer beginnen met het hardop lezen van de zin. Zonder onderbrekingen worden alle zinnen om beurten voorgelezen en als één verhaal aan elkaar vastgeplakt. Dit zorgt altijd voor hilariteit en soms sluiten zinnen op een briljante wijze op elkaar aan.

 

Puzzel een pagina

Pak allemaal een boek en lees van 1 pagina het eerste woord van iedere zin en schrijf die woorden op (5 minuten).

Vraag iedere deelnemer om vervolgens een zin te maken met zoveel mogelijk van deze woorden.

Laat iedere deelnemer de zin voorlezen.

 

Top 5

Geef je deelnemers 1 of meerdere opdrachten uit deze top 5. Je zou dit ook tussendoor kunnen doen als een soort huiswerkopdracht waarbij je via de app alle resultaten met elkaar deelt.

  1. Kies een top 5 van de boeken die je nog graag zou willen lezen.
  2. Noem 5 leesgewoonten (Waar lees je? Wanneer lees je? Begin je met het lezen van het einde of juist niet? Lees je eerst 1 boek uit of lees je meerdere boeken tegelijkertijd? Etc.)
  3. Zoek 5 wist-je-datjes op over de schrijver van een gekozen boek.
  4. Schrijf 5 woorden op die jij vindt passen bij een gekozen boek.
  5. Verzamel 5 podcasts over boeken of van schrijvers die je graag als luistertip meegeeft aan de andere deelnemers.

 

Op de rotonde

De deelnemer hebben allemaal een boek voor zich liggen. Op jouw signaal pakken zij het boek (op een willekeurige bladzijde) en lezen er twee minuten in. Daarna geven ze het boek door. Allemaal weer een nieuw boek en lezen maar! Na acht minuten heeft iedereen in vier nieuwe boeken gelezen.

 

Afronding en evaluatie

Zoek een voorkant van een boek uit die je het meest vindt passen bij de sessie.

 

Tot slot, zelf een leesclub organiseren?

Met behulp van energieke en prikkelende werkvormen maken we van iedere Book Society een digitaal feestje. Het zorgt voor extra verdieping, want samen lezen is niet alleen gezellig, maar door samen het boek te bespreken leer je van elkaar en doe je nieuwe ervaringen op. Bovendien is het een geweldige manier om nieuwe mensen te leren kennen. En daarmee is de Book Society wat ons betreft een nieuw (online) ritueel, dat ervoor zorgt dat we allemaal met een blij gevoel de werkweek afsluiten!

Meer weten over het organiseren van een eigen leesclub? Lees ons
blog 'secret book society: hoe start je een leesclubs'  eens. Of: bestel het e-book 'stapel op boeken', met daarin tips, ervaringen en energieke werkvormen. Zo organiseer je heel eenvoudig zelf een leesclub voor collega's, vrienden of vakgenoten!


door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?
door info 16 juni 2025
In een wereld waarin we altijd ‘aan’ staan, is verveling iets wat we liever vermijden. Even niks te doen? Binnen twee seconden grijpen we naar onze telefoon, vegen we door socials of beantwoorden we snel nog een mail. Want verveling voelt… zinloos. Tijdverlies. Luiheid misschien. Maar wat als verveling juist het begin is van iets waardevols? Wat als precies in die momenten waarop je je verveelt, je brein aan het werk gaat op een manier die je creativiteit wakker maakt?