Kennis delen doe je zo!

Het delen van kennis is een belangrijke succesfactor voor organisaties. De grootste kracht van veel organisaties is namelijk de opgedane kennis en ervaring van de medewerkers. Maar kennisdeling op de werkvloer is vaak niet zo vanzelfsprekend. Hoe kun je dit stimuleren? Bij studio stapelgoed denken we dat het een kwestie van verleiden is: zorgen dat je collega’s gemotiveerd zijn om te delen en zich open te stellen voor de kennis van anderen. Wij geloven dat je hier heel goed werkvormen voor kunt inzetten. In dit blog geven we je 5 werkvormen die je direct kunt gebruiken om kennisdeling in jouw organisatie te stimuleren.

Iedereen beschikt over kennis: opgebouwd tijdens een opleiding en loopbaan en door ervaring. Dit wordt iedere dag weer aangevuld. Het is waardevolle informatie waar de hele organisatie van kan profiteren, op voorwaarde dat je zorgt voor het delen ervan. Mensen leren namelijk voornamelijk van elkaars kennis en ervaring. Je kunt het uitwisselen hiervan stimuleren door:

  • te zorgen voor een open werkklimaat waarin leidinggevenden actief vragen stelt, om feedback vraagt en de medewerkers aanmoedigt om hun ideeën te delen.
  • te investeren in een fijne ontmoetingsplek waar collega’s elkaar kunnen leren kennen om zo het contact met elkaar versterken.
  • al bij het aannemen van nieuwe medewerkers duidelijk te maken dat je verwacht dat ze bijdragen aan het delen van kennis. Dit zorgt ervoor dat het vanaf de eerste dag onderdeel wordt van het werk.
  • tijdens trainingen en workshops bewust ruimte te maken voor het delen van ervaringen.


Daarnaast zetten wij geregeld werkvormen in om een extra impuls te geven aan kennisdeling. Hieronder 5 voorbeelden:


LEER VAN JE FOUTEN WAND

  1. Maak een wand vol met leermomenten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een lang stuk brown paper aan de wand te bevestigen. Hier kunnen deelnemers een papier op plakken met een korte uitleg over wat er bij hen eerder eens is fout gegaan of mislukt.
  2. Stimuleer je deelnemers door vragen te stellen als:
  3. Wanneer dacht je: dit komt echt niet meer goed?
  4. Wat is er het afgelopen jaar mislukt?
  5. Welke fout heeft je uiteindelijk juist veel gebracht?
  6. De deelnemers kunnen er zelf al meteen bij schrijven hoe ze het opgelost hebben. Maar ook anderen worden uitgenodigd om suggesties of (mogelijke) oplossingen toe te voegen.


SCHAT ZOEKEN

  1. Maak groepjes van minimaal drie deelnemers.
  2. Elke deelnemer schrijft op een gekleurd A4 papier wat hij of zij nodig heeft om zo goed mogelijk zijn of haar functie te vervullen. Geef hen de volgende opdracht mee: Probeer wat je nodig hebt zo specifiek mogelijk te beschrijven. Hoe specifieker de vraag, hoe beter je mede-deelnemers je kunnen helpen. Ben je op zoek naar een nieuwe tools, specifieke kennis of een netwerkcontact? Schrijf het op.
  3. Als iedere deelnemer een of meerdere vragen heeft genoteerd, blijft er één van de deelnemers bij de vellen papier en de overige deelnemers gaan iets waardevols zoeken voor degene die achterblijft. Hiervoor mogen ze alles inzetten om aan de benodigde informatie te komen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zoeken op internet, iemand bellen die er veel over weet of vragen stellen aan de begeleider van de bijeenkomst of andere deelnemers. 
  4. Na vijf minuten wisselt de deelnemer die achter gebleven is en gaat hij of zij op zoek naar informatie.
  5. Wissel nog een paar keer afhankelijk van de groepsgrootte.
  6. Als iedereen weer terug is wordt de opbrengst met elkaar gedeeld. Dit delen neemt ongeveer tien minuten in beslag. 


WALL OF FAME

  • Maak een “Wall of Fame” waar mooie prestaties een plekje op de muur krijgen. Dit kan natuurlijk in woord maar beeldmateriaal is nog sterker.
  • Nodig deelnemers uit om - bijvoorbeeld tijdens de pauze - op de 'Wall of Fame' op zoek te gaan naar een inspirerend idee of resultaat waar zij zelf mee aan de slag willen.


WANDEL EN LEER 

  1. Alle deelnemers verspreiden zich los van elkaar door de ruimte. 
  2. Als je ‘Sta stil!’ roept, dan stopt iedereen. Elke deelnemer vormt een duo met degene die het dichtst bij staat. 
  3. Stel nu een vraag of geeft een opdracht die te maken heeft met het thema van jouw bijeenkomst.
  4. De duo’s wisselen hun antwoorden uit.
  5. Daarna laat je de deelnemers nog een aantal keer doordraaien. Zo stimuleer je de deelnemers om te luisteren en informatie uit te wisselen.


WAARDEREND GESPREK 

Door middel van een appreciative interview ontstaat er vaak een positieve sfeer in de groep. Deze sfeer draagt bij aan vertrouwen en geeft deelnemers een kans om op een positieve manier een kennis uit te wisselen. 

  1. Maak duo’s.
  2. Vraag aan 1 van de 2 deelnemers om in 10 minuten een verhaal te vertellen over een werksituatie waar hij/zij trots op is. Wat was de inbreng? Welke acties zijn er ondernomen? Welke effecten had dat op anderen?
  3. De andere deelnemer stelt hierbij waarderende en positieve vragen, bijvoorbeeld: Wat ging er zo goed in deze situatie? Wat was jouw grootste bijdrage bij het succes? Hoe zag je dat het succesvol was? Hoe reageerden je collega’s op jouw acties?
  4. Na 10 minuten vraag je de deelnemers om te wisselen van rol.
  5. Nadat beiden hun verhaal hebben verteld, laat je de totale groep weer bij elkaar komen. Vraag enkele deelnemers om te vertellen wat hen geraakt heeft in het verhaal dat ze net hebben gehoord.


door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
Meer posts
Share by: