Kennis delen doe je zo!

Het delen van kennis is een belangrijke succesfactor voor organisaties. De grootste kracht van veel organisaties is namelijk de opgedane kennis en ervaring van de medewerkers. Maar kennisdeling op de werkvloer is vaak niet zo vanzelfsprekend. Hoe kun je dit stimuleren? Bij studio stapelgoed denken we dat het een kwestie van verleiden is: zorgen dat je collega’s gemotiveerd zijn om te delen en zich open te stellen voor de kennis van anderen. Wij geloven dat je hier heel goed werkvormen voor kunt inzetten. In dit blog geven we je 5 werkvormen die je direct kunt gebruiken om kennisdeling in jouw organisatie te stimuleren.

Iedereen beschikt over kennis: opgebouwd tijdens een opleiding en loopbaan en door ervaring. Dit wordt iedere dag weer aangevuld. Het is waardevolle informatie waar de hele organisatie van kan profiteren, op voorwaarde dat je zorgt voor het delen ervan. Mensen leren namelijk voornamelijk van elkaars kennis en ervaring. Je kunt het uitwisselen hiervan stimuleren door:

  • te zorgen voor een open werkklimaat waarin leidinggevenden actief vragen stelt, om feedback vraagt en de medewerkers aanmoedigt om hun ideeën te delen.
  • te investeren in een fijne ontmoetingsplek waar collega’s elkaar kunnen leren kennen om zo het contact met elkaar versterken.
  • al bij het aannemen van nieuwe medewerkers duidelijk te maken dat je verwacht dat ze bijdragen aan het delen van kennis. Dit zorgt ervoor dat het vanaf de eerste dag onderdeel wordt van het werk.
  • tijdens trainingen en workshops bewust ruimte te maken voor het delen van ervaringen.


Daarnaast zetten wij geregeld werkvormen in om een extra impuls te geven aan kennisdeling. Hieronder 5 voorbeelden:


LEER VAN JE FOUTEN WAND

  1. Maak een wand vol met leermomenten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een lang stuk brown paper aan de wand te bevestigen. Hier kunnen deelnemers een papier op plakken met een korte uitleg over wat er bij hen eerder eens is fout gegaan of mislukt.
  2. Stimuleer je deelnemers door vragen te stellen als:
  3. Wanneer dacht je: dit komt echt niet meer goed?
  4. Wat is er het afgelopen jaar mislukt?
  5. Welke fout heeft je uiteindelijk juist veel gebracht?
  6. De deelnemers kunnen er zelf al meteen bij schrijven hoe ze het opgelost hebben. Maar ook anderen worden uitgenodigd om suggesties of (mogelijke) oplossingen toe te voegen.


SCHAT ZOEKEN

  1. Maak groepjes van minimaal drie deelnemers.
  2. Elke deelnemer schrijft op een gekleurd A4 papier wat hij of zij nodig heeft om zo goed mogelijk zijn of haar functie te vervullen. Geef hen de volgende opdracht mee: Probeer wat je nodig hebt zo specifiek mogelijk te beschrijven. Hoe specifieker de vraag, hoe beter je mede-deelnemers je kunnen helpen. Ben je op zoek naar een nieuwe tools, specifieke kennis of een netwerkcontact? Schrijf het op.
  3. Als iedere deelnemer een of meerdere vragen heeft genoteerd, blijft er één van de deelnemers bij de vellen papier en de overige deelnemers gaan iets waardevols zoeken voor degene die achterblijft. Hiervoor mogen ze alles inzetten om aan de benodigde informatie te komen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zoeken op internet, iemand bellen die er veel over weet of vragen stellen aan de begeleider van de bijeenkomst of andere deelnemers. 
  4. Na vijf minuten wisselt de deelnemer die achter gebleven is en gaat hij of zij op zoek naar informatie.
  5. Wissel nog een paar keer afhankelijk van de groepsgrootte.
  6. Als iedereen weer terug is wordt de opbrengst met elkaar gedeeld. Dit delen neemt ongeveer tien minuten in beslag. 


WALL OF FAME

  • Maak een “Wall of Fame” waar mooie prestaties een plekje op de muur krijgen. Dit kan natuurlijk in woord maar beeldmateriaal is nog sterker.
  • Nodig deelnemers uit om - bijvoorbeeld tijdens de pauze - op de 'Wall of Fame' op zoek te gaan naar een inspirerend idee of resultaat waar zij zelf mee aan de slag willen.


WANDEL EN LEER 

  1. Alle deelnemers verspreiden zich los van elkaar door de ruimte. 
  2. Als je ‘Sta stil!’ roept, dan stopt iedereen. Elke deelnemer vormt een duo met degene die het dichtst bij staat. 
  3. Stel nu een vraag of geeft een opdracht die te maken heeft met het thema van jouw bijeenkomst.
  4. De duo’s wisselen hun antwoorden uit.
  5. Daarna laat je de deelnemers nog een aantal keer doordraaien. Zo stimuleer je de deelnemers om te luisteren en informatie uit te wisselen.


WAARDEREND GESPREK 

Door middel van een appreciative interview ontstaat er vaak een positieve sfeer in de groep. Deze sfeer draagt bij aan vertrouwen en geeft deelnemers een kans om op een positieve manier een kennis uit te wisselen. 

  1. Maak duo’s.
  2. Vraag aan 1 van de 2 deelnemers om in 10 minuten een verhaal te vertellen over een werksituatie waar hij/zij trots op is. Wat was de inbreng? Welke acties zijn er ondernomen? Welke effecten had dat op anderen?
  3. De andere deelnemer stelt hierbij waarderende en positieve vragen, bijvoorbeeld: Wat ging er zo goed in deze situatie? Wat was jouw grootste bijdrage bij het succes? Hoe zag je dat het succesvol was? Hoe reageerden je collega’s op jouw acties?
  4. Na 10 minuten vraag je de deelnemers om te wisselen van rol.
  5. Nadat beiden hun verhaal hebben verteld, laat je de totale groep weer bij elkaar komen. Vraag enkele deelnemers om te vertellen wat hen geraakt heeft in het verhaal dat ze net hebben gehoord.


door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?
door info 16 juni 2025
In een wereld waarin we altijd ‘aan’ staan, is verveling iets wat we liever vermijden. Even niks te doen? Binnen twee seconden grijpen we naar onze telefoon, vegen we door socials of beantwoorden we snel nog een mail. Want verveling voelt… zinloos. Tijdverlies. Luiheid misschien. Maar wat als verveling juist het begin is van iets waardevols? Wat als precies in die momenten waarop je je verveelt, je brein aan het werk gaat op een manier die je creativiteit wakker maakt?