5 werkvormen voor Waarderend Onderzoeken (Appreciative Inquiry)

Als je teams of organisaties in beweging wilt krijgen omdat je de flexibiliteit en de wendbaarheid wilt vergroten, dan zou deze methode iets voor jou kunnen zijn: Appreciative Inquiry (AI) of in het Nederlands Waarderend Onderzoek. Dit is een methodiek die gebaseerd is op het aanboren en verder uitbouwen van de aanwezige talenten in het team of de organisatie. In dit blog leggen we het concept waarderend onderzoek uit en geven we je een aantal werkvormen om het direct in de praktijk te brengen.


De methodiek werd ontwikkeld door de afdeling gedrag van de Case Western Reserve University, te beginnen met een artikel uit 1987 van David Cooperrider en Suresh Srivastva. Zij constateerden dat het stellen van waarderende vragen voor positieve ontwikkelingen zorgde in teams en organisaties: “Positieve vragen leiden tot positieve beelden, positieve beelden leiden tot positieve acties.” Cooperrider besloot om in plaats van te gaan praten over problemen, op zoek te gaan naar waar successen en positiviteit in mensen en organisaties zat. Waar leefden ze van op? De energie die daarmee werd aangeboord, kon worden omgezet in constructieve acties, was zijn vermoeden. Zijn aanpak bleek een geweldig succes te zijn en daarmee was de ‘Appeciative Inquiry’ geboren. 

De twee Engelse woorden ‘appreciate’ en ‘inquiry’ drukken de essentie van de methode uit. ‘To appreciate’ betekent iets waarderen, het herkennen van het beste in de mensen of de wereld om ons heen. Het tweede woord ‘Inquiry’ betekent iets verkennen en ontdekken. Het uitgangspunt is wat er wél werkt en waar beweging zit naar beter. De wijze waarop vragen worden gesteld over de gewenste toekomst zijn positief en opbouwend. Op deze manier richt het veranderingsproces zich positief op de mogelijkheden voor de toekomst, in plaats van op de fouten uit het verleden. Dit geeft inspiratie en energie voor nieuwe beelden over de toekomst. Hierin verschilt waarderend onderzoeken van de meer conventionele veranderingsmethoden die zich wel richten op problemen en tekortkomingen.

Aan de slag! Hieronder vind je 5 werkvormen waarbij de focus ligt op waarderend onderzoeken.

Waarderend speeddaten
Ga je met een groep nieuwe deelnemers aan de slag? Start de eerste bijeenkomst dan eens met een waarderende vorm van kennismaken. Dit zorgt voor positieve energie tijdens bijeenkomst, het ‘ijs’ is gebroken en deelnemers komen meer over elkaar te weten. Daarnaast ervaren de deelnemers ook direct hoe het werkt door zelf vragen te bedenken. 

Hoe werkt het?
  1. Bereid een aantal leuke vragen voor die gericht zijn op een positieve ervaring en laat deze als voorbeeld zien aan de deelnemers.
  2. Vraag de deelnemers nu om zelf een waarderende kennismakingsvraag op te schrijven op een kaartje.
  3. Als iedereen zover is, kun je aan de slag! Vraag de deelnemers om te gaan staan en een gesprekspartner op te zoeken. Geef ze 1,5 minuut om allebei hun vraag te stellen. Na 1,5 minuut wisselt iedereen. Ga door tot alle vragen aan de orde zijn gekomen.
Voorbeeldvragen zijn:
⁃ wat is het laatste compliment dat je hebt gekregen? 
⁃ waar kijk je voor de komende tijd naar uit?
⁃ Wanneer heb je succes ervaren? Welke kwaliteiten zette je toen in?
⁃ Wat was vandaag een hoogtepunt voor jou?
⁃ Hoe ziet jouw ideale werkdag eruit?
⁃ Wat is je wens? En wat heb je nodig om dat te bereiken?

Maak je zelfportret
Dit is een positieve en leuke werkvorm om visueel overzichtelijk te maken hoe deelnemers zichzelf zien en om dit actief met anderen te delen en feedback op te halen.

Hoe werkt het?
  1. Iedere deelnemer schrijft zijn of haar sterke punten op een groot vel papier of brown paper. Dit kan algemeen zijn of gericht op een specifiek project.
  2. Alle vellen worden op de muur gehangen.
  3. Daarna nodig je alle deelnemers uit om bij elkaar sterke punten en talenten aan te vullen. Dit mogen ook voorbeelden zijn van wanneer je iemand dit talent zag inzetten. Of wat je denkt dat er nodig is om dit talent nog meer tot zijn of haar recht te laten komen.
  4. Er is gelegenheid voor het geven van toelichting en stellen van vragen.

Onderzoek je team
Bij een waarderend onderzoek is een positieve vraagstelling het uitgangspunt, de interviewer focust op wat er goed gaat, op hoogtepunten, kwaliteiten en prestaties. Daarnaast gaat het ook om het naar boven halen en verzamelen van persoonlijke verhalen.

Hoe werkt het?
  1. Kies een vraagstuk en vorm groepjes met 4 of 5 deelnemers. 
  2. Leg uit dat jullie aan de hand van ‘waarderend onderzoeken’ een vraagstuk gaat bekijken. 
  3. Geef de deelnemers de opdracht om elkaar in de groepjes één voor één op een waarderende wijze te interviewen over hoe de samenwerking verloopt. Er zijn geen foute antwoorden. Voorbeelden van vragen die vaak goed werken: Bedenk een voorbeeld waarin jullie team alle talenten inzette op een manier die ieders effectiviteit vergrootte; Beschrijf in zoveel mogelijk details alles wat jij zelf en de anderen als kracht inbrachten.
  4. Vraag de deelnemers daarna om gezamenlijk de onderstaande zinnen aan te vullen, op een manier dat er creativiteit, inspiratie en energie vrijkomt: 
  • Over 6 maanden zijn wij als team: ... 
  • Over 6 maanden doen wij als team: ... 
  • Over 6 maanden denken wij als team: ... 

Non-verbaal
Bij deze werkvorm ervaar je dat je non-verbaal onbewust signalen van de ander oppikt over hoe deze naar jou kijkt.

Hoe werkt het?
  1. Vraag de deelnemers om in tweetallen tegenover elkaar te zitten. 
  2. Er mag niet gesproken worden.
  3. Vraag nu aan de deelnemers om elkaar in gedachten totaal af te kraken. Bedenk onaardige dingen; keur de ander af op bijvoorbeeld het vlak van kleding, houding of gedrag. Dit doe je 2 minuten.
  4. Vervolgens kijken de duo’s samen terug. Wat werd er opgemerkt?
  5. Vraag de duo’s om dit nu nogmaals ter halen terwijl ze juist hele aardige, waarderende dingen over elkaar denken. Geef hen weer 2 minuten.
  6. Vraag de duo’s om weer terug te kijken: wat was het effect hiervan?
  7. Bespreek met de groep welk non-verbaal werd waargenomen en wat dit betekent voor van (zakelijke) gesprekken. 

Waarderend evalueren
Vraag alle deelnemers om een verrassend, nieuw of waardevol inzicht van wat goed heeft gewerkt deze week. 
  • Wat heeft je geholpen? 
  • Wat werkt voor jou? 
  • Wat ga je concreet (blijven/anders) doen?

door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: