BHAG: een groot harig gewaagd doel
BHAG (je spreekt het uit als bee-hag) staat voor Big Hairy Audacious Goal. Vrij vertaald is dit het Grote Harige Gewaagde Doel. De term werd voor het eerst gebruikt in 1994 door Jim Collins en Jerry Porras in hun boek "Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies”. Natuurlijk hebben organisaties doelstellingen, maar met een BHAG gaat het een stapje verder. Na het lezen van dit blog weet je waarom een BHAG handig is en hoe je deze formuleert.
De BHAG is de droom of het doel waar je met z’n allen naartoe werkt. Denk maar eens aan de allereerste maanlanding en de uitvinding van het Internet - ontdekkingen die onmogelijk ver weg leken toen ze er nog niet waren. Toen Jim Collins en Jerry Porras onderzoek deden naar wat succesvolle bedrijven onderscheidde van hun minder succesvolle concurrenten, vonden ze een aantal interessante verschillen. Ze ontdekten dat organisaties die een groot, gedurfd doel hadden veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden.
Een bekend voorbeeld hiervan is Microsoft die in de jaren 80 als BHAG had dat over 20 jaar in ieder huis een computer moest staan. Juist het nastreven van zo’n gewaagde idee maakte het bedrijf zeer succesvol. Jim Collins noemde dit een BHAG, maar het betekent hetzelfde als andere veelgebruikte termen, zoals bijvoorbeeld een moonshot.
Wat heb je aan een BHAG?
Een BHAG is niet alleen een helder doel voor de langere termijn. Het kan ook zorgen voor inspiratie en het makkelijker maken van keuzes makkelijker. En het werkt als een impuls voor werkplezier door je teamleden te betrekken, te binden en te behouden. Hoe leuk is het als je samen werkt aan het behalen van een droom.
De ideale BHAG is:
- de grote droom waar je naartoe wilt werken.
- ver weg in de tijd (10 tot 25 jaar).
- ambitieus maar niet onbereikbaar want je moet kunnen geloven dat de BHAG haalbaar is, ook al is het met een beetje geluk.
- eenvoudig te onthouden en meetbaar zodat je weet of je op koers ligt.
Hoe formuleer je de BHAG
De kracht zit in de drie componenten ; passie, kennis en winst
1. De why van de organisatie komt er in terug -> waar jullie passioneert over zijn (passie)
2. Het past bij de kerncompetenties van de organisatie -> waar jullie het allerbeste van de wereld in zijn (kunde)
3. Er is een duidelijke economische drijfveer -> waar het verdienmodel in zit (winst)
Daar waar een organisatie en haar medewerkers met passie ergens aan werken, zullen zij ook gedreven zijn om een ambitieus doel na te streven. Daarnaast moet er voldoende kennis en expertise de organisatie aanwezig zijn om het doel vakkundig uit te kunnen voeren. Uiteindelijk zal het ook rendement moeten opleveren. Het is niet ambitieus om alleen maar investeringen te doen. Uiteindelijk moet het aan de eindstreep ook winst of resultaat opleveren.
Hetzelfde als een visie?
In de praktijk lijken BHAG's en visies veel op elkaar. Het zijn allebei inspirerende doelen die kijken naar het succes van een organisatie op lange termijn. Het belangrijkste verschil tussen een BHAG en een visie is de gedurfdheid.
De werkvorm
- Pak een groot vel papier of gebruik een whiteboard. Maak twee grote cirkels. In de ene cirkel zetten jullie alle belangrijke waarden (passie) van de organisatie. In de andere cirkel schrijven jullie de superkrachten (kunde) van je organisatie.
- Bedenk samen wat jullie droom voor de organisatie is? Wat zouden jullie het allerliefste willen bereiken met de organisatie? Schrijf nu 10 ambitieuze dromen op. Begin telkens met “Zou het niet geweldig zijn als we ... zouden bereiken?”
- Pak een stapeltje sticky notes en probeer samen zoveel mogelijk BHAG-combinaties te maken van de waarden, superkrachten en ambitieuze dromen. Maak zoveel mogelijk combinaties en varianten.
- Breng de lijst nu terug naar een shortlist van maximaal 5 BHAG’s door te kiezen wat het beste bij jullie past.
- De uiteindelijke BHAG kunnen jullie kiezen met behulp van zoveel mogelijk mensen uit jullie organisatie.
Onze laatste tips:
- Zorg ervoor dat je BHAG zo concreet mogelijk is. Je doel moet vastomlijnd en duidelijk zijn, zodat iedere collega snapt waar de organisatie naar op weg is.
- Het is belangrijk dat medewerkers vanuit alle teams in de organisatie vanaf het begin betrokken worden.
- Zet de BHAG op papier en hang het op een zichtbare plek op, daar waar je een paar keer per dag langsloopt. Nog beter, plak er een goede visualisatie bij.









