De BHAG is de droom of het doel waar je met z’n allen naartoe werkt. Denk maar eens aan de allereerste maanlanding en de uitvinding van het Internet - ontdekkingen die onmogelijk ver weg leken toen ze er nog niet waren. Toen Jim Collins en Jerry Porras onderzoek deden naar wat succesvolle bedrijven onderscheidde van hun minder succesvolle concurrenten, vonden ze een aantal interessante verschillen. Ze ontdekten dat organisaties die een groot, gedurfd doel hadden veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden.
Een bekend voorbeeld hiervan is Microsoft die in de jaren 80 als BHAG had dat over 20 jaar in ieder huis een computer moest staan. Juist het nastreven van zo’n gewaagde idee maakte het bedrijf zeer succesvol. Jim Collins noemde dit een BHAG, maar het betekent hetzelfde als andere veelgebruikte termen, zoals bijvoorbeeld een moonshot.
Wat heb je aan een BHAG?
Een BHAG is niet alleen een helder doel voor de langere termijn. Het kan ook zorgen voor inspiratie en het makkelijker maken van keuzes makkelijker. En het werkt als een impuls voor werkplezier door je teamleden te betrekken, te binden en te behouden. Hoe leuk is het als je samen werkt aan het behalen van een droom.
De ideale BHAG is:
Hoe formuleer je de BHAG
De kracht zit in de drie componenten ; passie, kennis en winst
1. De why van de organisatie komt er in terug -> waar jullie passioneert over zijn (passie)
2. Het past bij de kerncompetenties van de organisatie -> waar jullie het allerbeste van de wereld in zijn (kunde)
3. Er is een duidelijke economische drijfveer -> waar het verdienmodel in zit (winst)
Daar waar een organisatie en haar medewerkers met passie ergens aan werken, zullen zij ook gedreven zijn om een ambitieus doel na te streven. Daarnaast moet er voldoende kennis en expertise de organisatie aanwezig zijn om het doel vakkundig uit te kunnen voeren. Uiteindelijk zal het ook rendement moeten opleveren. Het is niet ambitieus om alleen maar investeringen te doen. Uiteindelijk moet het aan de eindstreep ook winst of resultaat opleveren.
Hetzelfde als een visie?
In de praktijk lijken BHAG's en visies veel op elkaar. Het zijn allebei inspirerende doelen die kijken naar het succes van een organisatie op lange termijn. Het belangrijkste verschil tussen een BHAG en een visie is de gedurfdheid.
De werkvorm
Onze laatste tips:
Nieuwsbrief ontvangen?
Bedankt voor je bericht.
We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Oeps, er is een fout opgetreden bij het versturen van je bericht.
Probeer het later nog eens.
Alle rechten voorbehouden | studio stapelgoed