BHAG: een groot harig gewaagd doel

BHAG (je spreekt het uit als bee-hag) staat voor Big Hairy Audacious Goal. Vrij vertaald is dit het Grote Harige Gewaagde Doel. De term werd voor het eerst gebruikt in 1994 door Jim Collins en Jerry Porras in hun boek "Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies”. Natuurlijk hebben organisaties doelstellingen, maar met een BHAG gaat het een stapje verder. Na het lezen van dit blog weet je waarom een BHAG handig is en hoe je deze formuleert.

De BHAG is de droom of het doel waar je met z’n allen naartoe werkt. Denk maar eens aan de allereerste maanlanding en de uitvinding van het Internet - ontdekkingen die onmogelijk ver weg leken toen ze er nog niet waren. Toen Jim Collins en Jerry Porras onderzoek deden naar wat succesvolle bedrijven onderscheidde van hun minder succesvolle concurrenten, vonden ze een aantal interessante verschillen. Ze ontdekten dat organisaties die een groot, gedurfd doel hadden veel beter presteerden dan organisaties die dat niet hadden.


Een bekend voorbeeld hiervan is Microsoft die in de jaren 80 als BHAG had dat over 20 jaar in ieder huis een computer moest staan. Juist het nastreven van zo’n gewaagde idee maakte het bedrijf zeer succesvol. Jim Collins noemde dit een BHAG, maar het betekent hetzelfde als andere veelgebruikte termen, zoals bijvoorbeeld een moonshot. 


Wat heb je aan een BHAG?

Een BHAG is niet alleen een helder doel voor de langere termijn. Het kan ook zorgen voor inspiratie en het makkelijker maken van keuzes makkelijker. En het werkt als een impuls voor werkplezier door je teamleden te betrekken, te binden en te behouden. Hoe leuk is het als je samen werkt aan het behalen van een droom. 


De ideale BHAG is:

  • de grote droom waar je naartoe wilt werken. 
  • ver weg in de tijd (10 tot 25 jaar).
  • ambitieus maar niet onbereikbaar want je moet kunnen geloven dat de BHAG haalbaar is, ook al is het met een beetje geluk.
  • eenvoudig te onthouden en meetbaar zodat je weet of je op koers ligt. 


Hoe formuleer je de BHAG

De kracht zit in de drie componenten ; passie, kennis en winst

1. De why van de organisatie komt er in terug -> waar jullie passioneert over zijn (passie)

2. Het past bij de kerncompetenties van de organisatie -> waar jullie het allerbeste van de wereld in zijn (kunde)

3. Er is een duidelijke economische drijfveer -> waar het verdienmodel in zit (winst)


Daar waar een organisatie en haar medewerkers met passie ergens aan werken, zullen zij ook gedreven zijn om een ambitieus doel na te streven. Daarnaast moet er voldoende kennis en expertise de organisatie aanwezig zijn om het doel vakkundig uit te kunnen voeren. Uiteindelijk zal het ook rendement moeten opleveren. Het is niet ambitieus om alleen maar investeringen te doen. Uiteindelijk moet het aan de eindstreep ook winst of resultaat opleveren.


Hetzelfde als een visie?

In de praktijk lijken BHAG's en visies veel op elkaar. Het zijn allebei inspirerende doelen die kijken naar het succes van een organisatie op lange termijn. Het belangrijkste verschil tussen een BHAG en een visie is de gedurfdheid.


De werkvorm

  1. Pak een groot vel papier of gebruik een whiteboard. Maak twee grote cirkels. In de ene cirkel zetten jullie alle belangrijke waarden (passie) van de organisatie. In de andere cirkel schrijven jullie de superkrachten (kunde) van je organisatie. 
  2. Bedenk samen wat jullie droom voor de organisatie is? Wat zouden jullie het allerliefste willen bereiken met de organisatie? Schrijf nu 10 ambitieuze dromen op. Begin telkens met “Zou het niet geweldig zijn als we ... zouden bereiken?”
  3. Pak een stapeltje sticky notes en probeer samen zoveel mogelijk BHAG-combinaties te maken van de waarden, superkrachten en ambitieuze dromen. Maak zoveel mogelijk combinaties en varianten.
  4. Breng de lijst nu terug naar een shortlist van maximaal 5 BHAG’s door te kiezen wat het beste bij jullie past.
  5. De uiteindelijke BHAG kunnen jullie kiezen met behulp van zoveel mogelijk mensen uit jullie organisatie.


Onze laatste tips:

  • Zorg ervoor dat je BHAG zo concreet mogelijk is. Je doel moet vastomlijnd en duidelijk zijn, zodat iedere collega snapt waar de organisatie naar op weg is.
  • Het is belangrijk dat medewerkers vanuit alle teams in de organisatie vanaf het begin betrokken worden.
  • Zet de BHAG op papier en hang het op een zichtbare plek op, daar waar je een paar keer per dag langsloopt. Nog beter, plak er een goede visualisatie bij.


door studio stapelgoed 27 oktober 2025
We kennen de kracht van een goede brainstorm. Deze begeleiden wij met Studio Stapelgoed met regelmaat. Het gaat hier niet alleen gaat om de sticky notes, de mooie formats, de stiften en de dot stickers. Het begint allemaal met de vraag die wij onze deelnemers stellen. Een “Hoe kunnen we…-vraag” (HKW-vraag) is een klein
door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?