De moderne ideeënbus

Je kent het vast wel ... die brievenbus aan de muur of de doorzichtige bak bij de receptie met het label 'ideeën' waar collega’s handgeschreven suggesties of voorstellen kunnen achterlaten. Dat dit inmiddels een nogal verouderde manier is om ideeën te verzamelen, zal niemand verbazen. Ontwikkelingen zoals het internet, social media en thuiswerken maken dat het niet meer van deze tijd is om op één fysieke plek een 'bus' op te hangen.


Waarom zou je eraan beginnen?
Het concept is zo gek nog niet. Medewerkers zitten vaak vol goede ideeën die een organisatie verder kunnen helpen en zo bied je hen een manier om hun ideeën over kostenbesparing of verbeteringen op het vlak van productiviteit, kwaliteit of teamspirit kwijt te kunnen. Daarnaast komt niet iedereen uit zichzelf met ideeën en door een neutraal ‘postvak’ verlaag je hopelijk de drempel voor de meer introverte collega’s.

Moderne alternatieven
Als de goede ideeën in een conventionele ideeënbus terechtkomen, is het vaak een raadsel wat er vervolgens mee gebeurt. En zoals gezegd, het inmiddels ook een wat gedateerde invulling. Daarom verzamelden wij een aantal alternatieven die wat meer van deze tijd zijn:

1. Start een online ideeënplatform waar medewerkers hun idee kunnen inbrengen. Bijvoorbeeld op jullie intranet. Zorg dat er ook onderling contact gelegd kan worden over de ideeën en dat er inspirerende informatie over creatief denken te vinden is.

2. Vorm ideeënteams die zich actief gaan bezighouden met het analyseren van de ideeën en feedback die online binnenkomen. Welke verbeteringen in bijvoorbeeld werkprocessen of klantgerichtheid zijn op basis van deze input te bedenken?

3. Reik een innovatieprijs uit voor het beste idee dat is ingezonden. Deze prijs is bedoeld om een extra stimulans te geven. Want uiteindelijk draait het om de actieve betrokkenheid van het individu en hun creativiteit en wil om mee te denken over verbeteringen, vernieuwingen of besparingen.

4. Organiseer een “ideeënwedstrijd”. Je kunt zo’n wedstrijd richten op een specifiek thema of probleem. Laat je medewerkers bijvoorbeeld in teams werken aan nieuwe oplossingen. Vraag hen om de ideeën te presenteren aan de jury met stakeholders. Natuurlijk is er iets te winnen: de middelen die nodig zijn om de beste oplossing uit te voeren. 

5. Plan regelmatig het-kan-niet-gek-genoeg-sessie waar alle collega’s welkom zijn om hun idee te pitchen. Het is helemaal leuk als je ook creatieve denkers van buiten de organisatie uitnodigt om mee te denken!

6. Experimenteer eens met een Dragons’ Den. Oorspronkelijk is het een Japans televisieprogramma. Vrij vertaalt het ‘Hol van de draken’. In het programma krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun droom waar te maken door hun plannen aan een jury te mogen pitchen. In de beste ideeën zal geld worden ook daadwerkelijk geïnvesteerd. Jij kunt ook een Dragons’ Den organiseren en zo innovatieve ideeën een kans bieden om gefinancierd te worden.

7. Bouw een ‘Wall of Fame’. Oftewel laat alle ideeën die geleid hebben tot verbeteringen zien op een mooie poster, muur of verrijdbare wand. Zo maak je niet alleen aan een blijvende herinnering, zon'n wand is ook direct een uitnodiging aan anderen in de organisatie om creatief te zijn. 

Voorwaarden voor succes
Natuurlijk moet je wel een aantal zaken goed regelen om deze moderne vormen van een ideeënbus te laten werken:
• Formuleer vooraf een duidelijk doel en zorg voor commitment vanuit de top.
• Bepaal de beoordelingscriteria voor de ingediende ideeën. 
• Organiseer een digitaal kanaal waar ideeën eenvoudig ingestuurd kunnen worden. En denk ook eens aan digitale  
   brainstormtools zoals Miro of Mural.
• Zorg voor multidisciplinair team met voldoende mankracht en budget om briljante ideeën direct te kunnen opvolgen.
• Stimuleer de creatieve moed van medewerkers, door ze te leren outside of the box te denken. 
• Beantwoord alle inzendingen op tijd en met een persoonlijke terugkoppeling over waarom een idee wel of niet 
   uitgekozen is of voldeed aan de voorwaarden. Door positieve feedback te geven, stimuleer je collega's om een 
   volgende keer opnieuw input te leveren;
• Deel de opbrengsten met de rest van de organisatie.
• Zorg voor een blijk van waardering en eventueel een prijs voor het beste idee.

Veel creativiteit gewenst!


Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons op LinkedIn
door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
Meer posts
Share by: