De moderne ideeënbus

Je kent het vast wel ... die brievenbus aan de muur of de doorzichtige bak bij de receptie met het label 'ideeën' waar collega’s handgeschreven suggesties of voorstellen kunnen achterlaten. Dat dit inmiddels een nogal verouderde manier is om ideeën te verzamelen, zal niemand verbazen. Ontwikkelingen zoals het internet, social media en thuiswerken maken dat het niet meer van deze tijd is om op één fysieke plek een 'bus' op te hangen.


Waarom zou je eraan beginnen?
Het concept is zo gek nog niet. Medewerkers zitten vaak vol goede ideeën die een organisatie verder kunnen helpen en zo bied je hen een manier om hun ideeën over kostenbesparing of verbeteringen op het vlak van productiviteit, kwaliteit of teamspirit kwijt te kunnen. Daarnaast komt niet iedereen uit zichzelf met ideeën en door een neutraal ‘postvak’ verlaag je hopelijk de drempel voor de meer introverte collega’s.

Moderne alternatieven
Als de goede ideeën in een conventionele ideeënbus terechtkomen, is het vaak een raadsel wat er vervolgens mee gebeurt. En zoals gezegd, het inmiddels ook een wat gedateerde invulling. Daarom verzamelden wij een aantal alternatieven die wat meer van deze tijd zijn:

1. Start een online ideeënplatform waar medewerkers hun idee kunnen inbrengen. Bijvoorbeeld op jullie intranet. Zorg dat er ook onderling contact gelegd kan worden over de ideeën en dat er inspirerende informatie over creatief denken te vinden is.

2. Vorm ideeënteams die zich actief gaan bezighouden met het analyseren van de ideeën en feedback die online binnenkomen. Welke verbeteringen in bijvoorbeeld werkprocessen of klantgerichtheid zijn op basis van deze input te bedenken?

3. Reik een innovatieprijs uit voor het beste idee dat is ingezonden. Deze prijs is bedoeld om een extra stimulans te geven. Want uiteindelijk draait het om de actieve betrokkenheid van het individu en hun creativiteit en wil om mee te denken over verbeteringen, vernieuwingen of besparingen.

4. Organiseer een “ideeënwedstrijd”. Je kunt zo’n wedstrijd richten op een specifiek thema of probleem. Laat je medewerkers bijvoorbeeld in teams werken aan nieuwe oplossingen. Vraag hen om de ideeën te presenteren aan de jury met stakeholders. Natuurlijk is er iets te winnen: de middelen die nodig zijn om de beste oplossing uit te voeren. 

5. Plan regelmatig het-kan-niet-gek-genoeg-sessie waar alle collega’s welkom zijn om hun idee te pitchen. Het is helemaal leuk als je ook creatieve denkers van buiten de organisatie uitnodigt om mee te denken!

6. Experimenteer eens met een Dragons’ Den. Oorspronkelijk is het een Japans televisieprogramma. Vrij vertaalt het ‘Hol van de draken’. In het programma krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun droom waar te maken door hun plannen aan een jury te mogen pitchen. In de beste ideeën zal geld worden ook daadwerkelijk geïnvesteerd. Jij kunt ook een Dragons’ Den organiseren en zo innovatieve ideeën een kans bieden om gefinancierd te worden.

7. Bouw een ‘Wall of Fame’. Oftewel laat alle ideeën die geleid hebben tot verbeteringen zien op een mooie poster, muur of verrijdbare wand. Zo maak je niet alleen aan een blijvende herinnering, zon'n wand is ook direct een uitnodiging aan anderen in de organisatie om creatief te zijn. 

Voorwaarden voor succes
Natuurlijk moet je wel een aantal zaken goed regelen om deze moderne vormen van een ideeënbus te laten werken:
• Formuleer vooraf een duidelijk doel en zorg voor commitment vanuit de top.
• Bepaal de beoordelingscriteria voor de ingediende ideeën. 
• Organiseer een digitaal kanaal waar ideeën eenvoudig ingestuurd kunnen worden. En denk ook eens aan digitale  
   brainstormtools zoals Miro of Mural.
• Zorg voor multidisciplinair team met voldoende mankracht en budget om briljante ideeën direct te kunnen opvolgen.
• Stimuleer de creatieve moed van medewerkers, door ze te leren outside of the box te denken. 
• Beantwoord alle inzendingen op tijd en met een persoonlijke terugkoppeling over waarom een idee wel of niet 
   uitgekozen is of voldeed aan de voorwaarden. Door positieve feedback te geven, stimuleer je collega's om een 
   volgende keer opnieuw input te leveren;
• Deel de opbrengsten met de rest van de organisatie.
• Zorg voor een blijk van waardering en eventueel een prijs voor het beste idee.

Veel creativiteit gewenst!


Altijd op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons op LinkedIn
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
door studio stapelgoed 20 januari 2025
In een wereld die voortdurend verandert, zijn creativiteit en innovatie twee begrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. Hoewel ze nauw met elkaar verbonden zijn, verschillen ze fundamenteel in betekenis, toepassing en impact. Om te begrijpen hoe ze samenwerken en elkaar versterken, is het belangrijk om de nuances te kennen. In dit blog leggen we uit wat het verschil is en hoe je ze allebei optimaal kunt benutten.
door studio stapelgoed 13 januari 2025
In elke groep kom je tegenstellingen tegen. Ook in de sessies die wij begeleiden. De ene persoon heeft behoefte aan autonomie, terwijl de ander juist graag samenwerkt. Sommige teamleden willen snelle resultaten boeken, terwijl anderen beter functioneren met een lange termijnvisie. Het kan lijken alsof je moet kiezen tussen deze opties, wat soms voor spanningen zorgt. Polarity Thinking laat echter zien dat je beide kanten nodig hebt om tot het beste resultaat te komen. Het gaat niet om óf-óf, maar om én-én. Daarom zetten wij dit met regelmaat in tijdens teamsessies, waarbij de onderlinge samenwerking centraal staat.
door studio stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door studio stapelgoed 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door studio stapelgoed 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door studio stapelgoed 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
Meer posts
Share by: