Waarom zou je eraan beginnen?
Het concept is zo gek nog niet. Medewerkers zitten vaak vol goede ideeën die een organisatie verder kunnen helpen en zo bied je hen een manier om hun ideeën over kostenbesparing of verbeteringen op het vlak van productiviteit, kwaliteit of teamspirit kwijt te kunnen. Daarnaast komt niet iedereen uit zichzelf met ideeën en door een neutraal ‘postvak’ verlaag je hopelijk de drempel voor de meer introverte collega’s.
Moderne alternatieven
Als de goede ideeën in een conventionele ideeënbus terechtkomen, is het vaak een raadsel wat er vervolgens mee gebeurt. En zoals gezegd, het inmiddels ook een wat gedateerde invulling. Daarom verzamelden wij een aantal alternatieven die wat meer van deze tijd zijn:
1. Start een
online ideeënplatform waar medewerkers hun idee kunnen inbrengen. Bijvoorbeeld op jullie intranet. Zorg dat er ook onderling contact gelegd kan worden over de ideeën en dat er inspirerende informatie over creatief denken te vinden is.
2. Vorm
ideeënteams
die zich actief gaan bezighouden met het analyseren van de ideeën en feedback die online binnenkomen. Welke verbeteringen in bijvoorbeeld werkprocessen of klantgerichtheid zijn op basis van deze input te bedenken?
3. Reik een
innovatieprijs
uit voor het beste idee dat is ingezonden. Deze prijs is bedoeld om een extra stimulans te geven. Want uiteindelijk draait het om de actieve betrokkenheid van het individu en hun creativiteit en wil om mee te denken over verbeteringen, vernieuwingen of besparingen.
4. Organiseer een “ideeënwedstrijd”. Je kunt zo’n wedstrijd richten op een specifiek thema of probleem. Laat je medewerkers bijvoorbeeld in teams werken aan nieuwe oplossingen. Vraag hen om de ideeën te presenteren aan de jury met stakeholders. Natuurlijk is er iets te winnen: de middelen die nodig zijn om de beste oplossing uit te voeren.
5. Plan regelmatig het-kan-niet-gek-genoeg-sessie waar alle collega’s welkom zijn om hun idee te pitchen. Het is helemaal leuk als je ook creatieve denkers van buiten de organisatie uitnodigt om mee te denken!
6. Experimenteer eens met een
Dragons’ Den. Oorspronkelijk is het een Japans televisieprogramma. Vrij vertaalt het ‘Hol van de draken’. In het programma krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun droom waar te maken door hun plannen aan een jury te mogen pitchen. In de beste ideeën zal geld worden ook daadwerkelijk geïnvesteerd. Jij kunt ook een Dragons’ Den organiseren en zo innovatieve ideeën een kans bieden om gefinancierd te worden.
7. Bouw een ‘Wall of Fame’. Oftewel laat alle ideeën die geleid hebben tot verbeteringen zien op een mooie poster, muur of verrijdbare wand. Zo maak je niet alleen aan een blijvende herinnering, zon'n wand is ook direct een uitnodiging aan anderen in de organisatie om creatief te zijn.
Voorwaarden voor succes
Natuurlijk moet je wel een aantal zaken goed regelen om deze moderne vormen van een ideeënbus te laten werken:
• Formuleer vooraf een duidelijk doel en zorg voor commitment vanuit de top.
• Bepaal de beoordelingscriteria voor de ingediende ideeën.
• Organiseer een digitaal kanaal waar ideeën eenvoudig ingestuurd kunnen worden. En denk ook eens aan digitale
brainstormtools zoals Miro of Mural.
• Zorg voor multidisciplinair team met voldoende mankracht en budget om briljante ideeën direct te kunnen opvolgen.
• Stimuleer de creatieve moed van medewerkers, door ze te leren
outside of the box
te denken.
• Beantwoord alle inzendingen op tijd en met een persoonlijke terugkoppeling over waarom een idee wel of niet
uitgekozen is of voldeed aan de voorwaarden. Door positieve feedback te geven, stimuleer je collega's om een
volgende keer opnieuw input te leveren;
• Deel de opbrengsten met de rest van de organisatie.
• Zorg voor een blijk van waardering en eventueel een prijs voor het beste idee.
Veel creativiteit gewenst!