Experimenteren kun je leren

Wanneer probeerde jij voor het laatst iets nieuws uit op het werk? Is het lang geleden? Tijd om daar verandering in te brengen. Want experimenteren is een krachtige manier van leren of innoveren. Een experiment kan je helpen om in relatief korte tijd te testen of de door jou bedachte oplossing werkt. Het is helemaal niet moeilijk en kan altijd en overal! Van experimenteren wordt de organisatie slimmer. Wat werkt wel en wat werkt niet? Wat werkt in welke situatie en in welke situatie werkt het niet? In dit blog leggen we de term uit en zetten onze spelregels op een rij.


Wat is een experiment?

Een experiment is een aanpak of product. Iets wat je nog niet toegepast hebt op de manier die je nu gaat onderzoeken. Bij het experimenteren ga je nieuwe ervaringen uitproberen of ideeën testen met behulp van pilots of prototypen. Je doet één of meerdere testen om uit te proberen hoe iets werkt en of dat wat je hebt bedacht ook echt aansluit bij de behoefte.


Een experiment heeft een aantal kenmerken:

  • het is een afgebakende en doelgerichte toets;
  • experimenten zijn per definitie tijdelijk van aard;
  • er is een verwachting of hoop dat een bepaalde oplossing effectief zal zijn, maar de overtuiging ontbreekt;
  • door te experimenteren wordt de effectiviteit van het idee zichtbaar gemaakt.


Waarom zou je beginnen aan een experiment?

Experimenteren past goed als de huidige situatie niet voldoet. Tijd om iets nieuws te proberen. Je hoop dat de door jou bedachte oplossing gaat werken, maar er is geen garantie dat het gaat werken. Je neemt bewust een risico door iets uit te proberen zonder te weten wat de precieze uitkomst is. Het vraagt om lef en daadkracht.


Spelregels bij het experimenteren

  1. Bepaal hoelang een experiment duurt. Wat ons betreft is het in ieder geval tijdelijk en duurt het vooral niet te lang want dan loopt de energie weg.
  2. Blijf continu kijken wat het experiment oplevert (direct en indirect) en stuur bij wanneer nodig.
  3. Falen kan niet. Misschien brengt het experiment niet de uitkomst waar je op gehoopt had. Maar beter nu dit inzicht, dan als het project klaar is.
  4. Focus en doe daarom niet te veel experimenten tegelijkertijd.
  5. Zorg dat het experiment duidelijk afgebakend is zodat je de resultaten goed kunt beoordelen.
  6. Evalueer het experiment. Bepaal daarom vooraf wat een goede uitkomst is en hoe je dat kan meten.


door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: