Goede voornemens bedenken: 5 werkvormen

2022 is begonnen. Na de oliebollen en champagne is het natuurlijk tijd voor de goede voornemens. Want een nieuw jaar betekent nieuwe kansen! Zo is de eerste werkweek van het nieuwe jaar een mooi moment om met je collega’s te bespreken wat hun goede voornemens voor op het werk zijn. Gaan jullie meer naar buiten tijdens de lunchpauze? Minder printen? Meer sociale momenten organiseren? Wij delen een aantal leuke werkvormen waarmee je - samen met je collega’s - jullie goede voornemens kunt bedenken.

Onze 5 favoriete werkvormen om goede voornemens te bespreken zijn:

 

Terugblik

  1. Het is leuk om eerst terug te kijken op het afgelopen jaar.
  2. Beantwoord samen vragen als: Wat hebben we in 2021 gedaan? Waar zijn we trots op? Wat waren de grootste successen? En wat hebben we geleerd?
  3. Proost samen op jullie prestaties.

 

Een stapel tips om je doel te bereiken

  1. Laat iedere collega een voornemen op een briefje schrijven en vraag hen om het dichtgevouwen in een mooie doos of pot te doen. Is het een online meeting? Vraag hen dan om het voornemen met jou te delen via de app.
  2. Pak telkens een voornemen uit de doos en lees het voor.
  3. Daag de groep uit om drie tips te bedenken om het voorgelezen voornemen te kunnen behalen.
  4. Ga door totdat je alle voornemens hebt gehad.

 

En? Is het gelukt?

  1. Vraag je deelnemers om hun voornemens op speciale kaartjes te schrijven en deze in te leveren. Of maak een mooie poster of tekening van jullie voornemens. Zo hebben jullie een leuke herinnering. Zo gebruikten wij het kaartje - onderaan dit blog - waarbij je jezelf tekent in het kader en de goede voornemens krijgen een plekje daaromheen.
  2. Halverwege of aan het einde van het jaar kunnen jullie er nog eens samen naar kijken. Is het gelukt om de voornemens vol te houden?
  3. Bespreek samen waarom het zo gelopen is.

 

Beeld je voornemen uit

  1. Wil je het onderwerp ‘goede voornemens’ op een ludieke manier bespreken tijdens jullie (online) nieuwjaarsreceptie? Vraag dan een collega om een voornemen uit te beelden. Alles mag, behalve het voornemen noemen.
  2. De andere deelnemers raden het voornemen.
  3. Als het geraden is, bespreek dan hoe het voornemen te bereiken is.

 

Goede voornemens brainstorm

  1. Schrijf de vraag op: welke goede voornemens kunnen we volhouden?
  2. Bedenk een aantal specifieke criteria waaraan jullie ideeën moeten voldoen. Bijvoorbeeld dat de ideeën realistisch, haalbaar en duurzaam zijn. Noteer deze criteria onder elkaar. Kies de drie criteria die jullie het meest belangrijk vinden.
  3. Bedenk nu samen zoveel mogelijk ideeën als antwoord op de vraag en schrijf ze onder elkaar.
  4. Leg ze nu naast de criteria. Omcirkel de ideeën die aan de drie geselecteerde criteria voldoen.

 

Nog een paar tips voor het behalen voor de voornemens:

  • Kies realistische en haalbare voornemens;
  • Deel een groot doel op in kleinere, behapbare acties die makkelijk te behalen zijn. Wat is ervoor nodig om dit te kunnen bereiken? Beschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk. Wie of wat kan je helpen bij het bereiken van dit doel? Beschrijf ten slotte hoe jij je zou voelen wanneer je je doel hebt bereikt;
  • Zoek iemand die dezelfde doelstelling heeft. Zo kan je elkaar motiveren, steunen en vaak zelfs samen het goede voornemen uitvoeren;
  • Vier elke (kleine) stap die je dichter bij je doel brengt;
  • Maak goede voornemens leuk. Als je jouw goede voornemen ziet als iets om naar uit te kijken, zal je het ook makkelijker volhouden;
  • Wees niet te streng voor jezelf.



door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?
door info 16 juni 2025
In een wereld waarin we altijd ‘aan’ staan, is verveling iets wat we liever vermijden. Even niks te doen? Binnen twee seconden grijpen we naar onze telefoon, vegen we door socials of beantwoorden we snel nog een mail. Want verveling voelt… zinloos. Tijdverlies. Luiheid misschien. Maar wat als verveling juist het begin is van iets waardevols? Wat als precies in die momenten waarop je je verveelt, je brein aan het werk gaat op een manier die je creativiteit wakker maakt?