Stapelgoede openingsvragen voor de check-in

We schreven er al over in een eerder blog: start een bijeenkomst altijd met een check-in. Bij studio stapelgoed geloven we dat een goede start de sfeer bepaalt voor de rest van een bijeenkomst. Je kunt daar natuurlijk allerlei leuke en effectieve werkvormen of tools voor inzetten. Maar soms werkt alleen het stellen van een prikkelende vraag al. Wij verzamelden 10 stapelgoede openingsvragen én we geven je een aantal extra tips.

Bij de start van een vergadering of een sessie is het dus een uitstekend idee om je deelnemers te helpen om met hun aandacht naar het moment te komen. Piepende telefoons, overvolle mailboxen en krappe agenda’s maken dat de focus op jouw bijeenkomst soms moeilijk is. Een verrassende check-in vraag helpt je deelnemers vaak om los te komen van de dagelijkse hectiek. 

 

Onze 10 favoriete vragen om een sessie mee te openen zijn:

  1. Wat is de laatste plek waar je voor het eerst bent geweest?
  2. Aan welke sport zou jij doen als je mee mag naar de Olympische Spelen?
  3. Wat was voor jou een succes in de afgelopen week?
  4. Welke film, talkshow of serie keek je gisteravond?
  5. Als je zou stranden op een eiland, wat zou je dan bij je willen hebben en waarom?
  6. Wanneer je jezelf zou moeten vergelijken met zonsopgang, daglicht, schemering, zonsondergang of de nacht, welke zou je dan zijn? 
  7. Wie is jouw superheld?
  8. Als je morgen wakker zou worden als een dier, welk dier zou je dan het liefst willen zijn en wat is de reden dat je juist dit dier kiest?
  9. Welke foto op je telefoon ga je nooit verwijderen? 
  10. Wanneer je jezelf vergelijkt met een snoepreep, welke zou je dan zijn? 


Maatwerk

Ook verzinnen wij vaak een openingsvraag die past bij het onderwerp van de bijeenkomst. Gaat het over leiderschap? Dan vragen we wie de meest inspirerende leider is van de deelnemers. Gaat het over ontwikkeling? Dan vragen we naar de favoriete leerstijl. Gaat het om een boekenclub? Dan vragen we naar het meest gelezen boek.


Een gebruiksaanwijzing

Zet je de check-in geregeld in bij dezelfde groep deelnemers? Dan is het leuk om iedere keer een nieuwe vraag te stellen en de opbrengsten telkens te verzamelen. Zo kun je na verloop van tijd voor iedere deelnemer een soort selfie of ‘gebruiksaanwijzing’ op 1 A4 maken.


Creatieve types

Ook zetten we geregeld de “Creative Types” test van Adobe Create in. Dit is een prachtige door Adobe vormgegeven online vragenlijst. Je wordt al blij van het invullen. Er zijn 8 types: the Artist, the Thinker, the Adventurer, the Maker, the Producer, the Dreamer, the Innovator, and the Visionary. Na het invullen krijg je een uitgebreide uitleg over welke type bij jou aansluit. Super leuk om je deelnemer vooraf te laten doen of tijdens de meeting (duurt 5 tot 10 minuten) en daarna te bespreken.


Veel meer inspiratie lees je in ons blog Top 10 kennismakers.


door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: