Verleid je deelnemers met teasers

Organiseer je een belangrijke grote bijeenkomst en wil je je deelnemers enthousiasmeren? Kies dan voor een goed geregisseerde aanloop gevuld met leuke teasers. Een teaser is een boodschap bedoeld om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Het ‘verleiden’ van je deelnemers helpt om de deelname aan jouw bijeenkomst zo groot mogelijk te laten zijn. Wij verzamelden tips en voorbeelden van alles wat je kunt doen in de weken voorafgaand aan jouw bijeenkomst.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk het overbrengen van de inhoudelijke boodschap van je bijeenkomst, het creëren van voorpret én het zorgen dat je deelnemers graag aanwezig willen zijn. Je hoeft onderstaande tips dus ook niet allemaal toe te passen. Haal er uit wat voor jouw doelgroep goed werkt. Het is vooral van belang dat er in de aanloop naar jouw bijeenkomst alvast een soort 'hartslag' ontstaat.


Algemene tips voor de opbouw :

  • Kies voor de bijeenkomst voor een aansprekend thema en aansluitend programma waaruit blijkt wat de waarde is voor iedere individuele deelnemer. Maak het relevant!
  • Zorg dat het in de agenda’s past. Stem de duur en het moment af op de agenda van je genodigden. Kies de juiste locatie met goede parkeergelegenheid en bereikbaarheid.
  • Gebruik al je communicatiemogelijkheden om je bijeenkomst vooraf tot leven te brengen.
  • Zorg voor een duidelijk verwachtingsmanagement.
  • Zorg dat als je meerdere teasers inzet, waarmee je steeds meer prijsgeeft.
  • Als je dan eindelijk het hele programma presenteert, zorg dat je dan goede en complete informatie geeft.
  • Creëer de juiste sfeer qua toon en vormgeving. Neem de tijd om een duidelijke en prikkelende titel en bijbehorend beeld te bedenken.
  • Gebruik geen lange verhalen, communiceer bondig en to-the-point. Als je toch meer woorden nodig hebt, start dan met een goede samenvatting bovenaan. Zorg dat je je deelnemers raakt, gebruik een goede combinatie van ratio en emotie.


Tien interessante momenten om een teaser in te zetten:

  1. Stuur een save-the-date zonder duidelijk te maken wie de afzender is.
  2. Benader een paar genodigden voor een brainstorm over het programma.
  3. Verzend nu de uitnodiging met meer informatie over de tijden, locatie en het thema.
  4. Tijd om aan te melden. Kan dit via outlook of anders? Kunnen de deelnemers zien wie zich nog meer hebben aangemeld? Wat voor bevestiging krijgen de deelnemers?
  5. Bij de inschrijving kun je deelnemers vragen wanneer hun deelname voor hen een succes is geweest. De antwoorden kun je gebruiken om het programma beter af te stemmen op individuele verwachtingen. Je kunt genodigden vooraf laten stemmen over het onderwerp of over de spreker. Bij het aanmelden voor een borrel kun je deelnemers laten stemmen wat de welkomst cocktail of de muziekstijl moet worden. 
  6. Maak in de aanloop elke week één spreker/programmaonderdeel bekend.
  7. Stuur vooraf ook eens een grapje. Zo breng je iedereen in de stemming.
  8. Verbind deelnemers vooraf met elkaar. Een Facebook-groep of een App kun je inzetten als dynamische gastenlijst. Genodigden kunnen vooraf al contact met elkaar leggen. Het vergt tijd en energie om dit goed aan te jagen.
  9. Benoem de bijeenkomst vooral op elk moment dat je de kans krijgt: in persoonlijke ontmoetingen en telefoontjes.
  10. Nodig deelnemers persoonlijk uit om deel te nemen.


door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: