Verleid je deelnemers met teasers

Organiseer je een belangrijke grote bijeenkomst en wil je je deelnemers enthousiasmeren? Kies dan voor een goed geregisseerde aanloop gevuld met leuke teasers. Een teaser is een boodschap bedoeld om de nieuwsgierigheid te prikkelen. Het ‘verleiden’ van je deelnemers helpt om de deelname aan jouw bijeenkomst zo groot mogelijk te laten zijn. Wij verzamelden tips en voorbeelden van alles wat je kunt doen in de weken voorafgaand aan jouw bijeenkomst.

Het uiteindelijke doel is natuurlijk het overbrengen van de inhoudelijke boodschap van je bijeenkomst, het creëren van voorpret én het zorgen dat je deelnemers graag aanwezig willen zijn. Je hoeft onderstaande tips dus ook niet allemaal toe te passen. Haal er uit wat voor jouw doelgroep goed werkt. Het is vooral van belang dat er in de aanloop naar jouw bijeenkomst alvast een soort 'hartslag' ontstaat.


Algemene tips voor de opbouw :

  • Kies voor de bijeenkomst voor een aansprekend thema en aansluitend programma waaruit blijkt wat de waarde is voor iedere individuele deelnemer. Maak het relevant!
  • Zorg dat het in de agenda’s past. Stem de duur en het moment af op de agenda van je genodigden. Kies de juiste locatie met goede parkeergelegenheid en bereikbaarheid.
  • Gebruik al je communicatiemogelijkheden om je bijeenkomst vooraf tot leven te brengen.
  • Zorg voor een duidelijk verwachtingsmanagement.
  • Zorg dat als je meerdere teasers inzet, waarmee je steeds meer prijsgeeft.
  • Als je dan eindelijk het hele programma presenteert, zorg dat je dan goede en complete informatie geeft.
  • Creëer de juiste sfeer qua toon en vormgeving. Neem de tijd om een duidelijke en prikkelende titel en bijbehorend beeld te bedenken.
  • Gebruik geen lange verhalen, communiceer bondig en to-the-point. Als je toch meer woorden nodig hebt, start dan met een goede samenvatting bovenaan. Zorg dat je je deelnemers raakt, gebruik een goede combinatie van ratio en emotie.


Tien interessante momenten om een teaser in te zetten:

  1. Stuur een save-the-date zonder duidelijk te maken wie de afzender is.
  2. Benader een paar genodigden voor een brainstorm over het programma.
  3. Verzend nu de uitnodiging met meer informatie over de tijden, locatie en het thema.
  4. Tijd om aan te melden. Kan dit via outlook of anders? Kunnen de deelnemers zien wie zich nog meer hebben aangemeld? Wat voor bevestiging krijgen de deelnemers?
  5. Bij de inschrijving kun je deelnemers vragen wanneer hun deelname voor hen een succes is geweest. De antwoorden kun je gebruiken om het programma beter af te stemmen op individuele verwachtingen. Je kunt genodigden vooraf laten stemmen over het onderwerp of over de spreker. Bij het aanmelden voor een borrel kun je deelnemers laten stemmen wat de welkomst cocktail of de muziekstijl moet worden. 
  6. Maak in de aanloop elke week één spreker/programmaonderdeel bekend.
  7. Stuur vooraf ook eens een grapje. Zo breng je iedereen in de stemming.
  8. Verbind deelnemers vooraf met elkaar. Een Facebook-groep of een App kun je inzetten als dynamische gastenlijst. Genodigden kunnen vooraf al contact met elkaar leggen. Het vergt tijd en energie om dit goed aan te jagen.
  9. Benoem de bijeenkomst vooral op elk moment dat je de kans krijgt: in persoonlijke ontmoetingen en telefoontjes.
  10. Nodig deelnemers persoonlijk uit om deel te nemen.


door studio stapelgoed 14 april 2025
We zijn van nature gewoontedieren. Ook in ons denken. We zoeken automatisch naar logische, voor de hand liggende oplossingen. Handig in de meeste situaties – maar funest als je écht iets nieuws wilt bedenken. Dat is waar lateraal denken in beeld komt. Een creatieve denktechniek die je helpt om vastgeroeste patronen te doorbreken en verrassende invalshoeken te vinden. Maar wat is lateraal denken precies? Hoe werkt het in ons brein? En hoe pas je het toe in een organisatie of team
door studio stapelgoed 7 april 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste sessies ontstaan wanneer deelnemers écht eigenaar zijn van wat er gebeurt. Wij ontwerpen sessies waarin mensen zelf keuzes maken, hun eigen route bepalen en actief bijdragen aan het proces. Waarom? Omdat autonomie zorgt voor betrokkenheid, creativiteit en duurzame impact. Als deelnemers zelf regie hebben, voelen ze zich verantwoordelijker en wordt de sessie veel meer dan alleen een moment—het wordt iets wat blijft hangen. Maar hoe zorg je ervoor dat je als begeleider niet onbewust de autonomie wegneemt?
door studio stapelgoed 31 maart 2025
Loop een willekeurige stad in en je ziet ze overal: van die grijze, saaie muren die niets vertellen. Bij studio stapelgoed hebben wij we voorliefde voor streetart en graffiti. Dat je op een straathoek opeens een gigantisch kleurrijk kunstwerk tegenkomt, een verborgen muurschildering die een verhaal vertelt of een klein aanplakbiljet dat je aan het denken zet. Streetart is veel meer dan verf op een muur. Wat streetart zo bijzonder maakt, is dat het je op een onverwachte manier kan raken. Het is kunst die niet in een museum hangt, maar onderdeel is van het dagelijkse leven. En dat maakt het zo toegankelijk en inspirerend.
door studio stapelgoed 24 maart 2025
Innovatie klinkt misschien als iets groots en ingewikkelds, maar vaak begint het juist met kleine veranderingen in de dagelijkse praktijk. Denk aan een nieuwe manier van samenwerken, een slimme oplossing voor een terugkerend probleem of een creatieve twist in je productaanbod. Het punt is: iedereen kan innoveren! Maar hoe zorg je ervoor dat je team zich vrij voelt om met nieuwe ideeën te komen? Hier zijn vijf praktische tips om innovatie in je team aan te wakkeren – inclusief inspirerende voorbeelden uit de praktijk.
door studio stapelgoed 17 maart 2025
Ken je dat gevoel dat je iets beter onthoudt als je er een plaatje bij hebt gezien? Dat is geen toeval. Dit fenomeen wordt het Picture Superiority Effect genoemd: beelden worden beter onthouden dan woorden. In ons brein worden visuele prikkels namelijk sneller verwerkt en sterker opgeslagen dan tekstuele informatie. En dát is precies waarom we bij studio stapelgoed zo’n grote liefde hebben voor visueel vormgegeven ontwerpen en graag werkvormen zoals associatiekaarten en tekenen inzetten.
door studio stapelgoed 10 maart 2025
Creativiteit voelt vaak als iets onbeperkte vrijheid om te maken wat je wilt, zonder regels of grenzen. Maar juist beperkingen kunnen een katalysator zijn voor de meest verrassende ideeën. Dit principe noemen we creative constraint: door jezelf beperkingen op te leggen, dwing je jezelf om anders te denken en nieuwe oplossingen te vinden. Wij hanteren dit dan ook regelmatig bij onze eigen sessies.
door studio stapelgoed 3 maart 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat de beste ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Creativiteit is een proces: een samenspel tussen vrij denken, kritisch kijken en praktisch uitvoeren. Eén gave manier om dit proces te structureren, komt van niemand minder dan Walt Disney zelf.
door studio stapelgoed 24 februari 2025
Bij studio stapelgoed geloven we dat aanwakkeren van de creativiteit van evident belang is om te komen te nieuwe ideeën. Daarvoor hoef je niet meteen een brainstorm van een dag(deel) te organiseren, maar kan de inzet van simpele werkvormen nét voor dat extra impuls zorgen. In dit blog verzamelden wij onze favoriete werkvormen die je eenvoudig kunt inzetten. Werkvormen die weinig voorbereiding vragen en die je eigenlijk op ieder moment kunt gebruiken
door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
Meer posts
Share by: