Hoe jij meer 'outside the box' kunt gaan denken

Met outside the box wordt bedoeld dat je buiten de normale kaders denkt. Het wordt vaak gevisualiseerd als een doos, waarbij de lijnen van de doos de grenzen verbeelden waar je overheen moet durven stappen. Mensen die out of the box denken worden vaak gezien als innovatief. Je zou hen ook kunnen omschrijven als creatief denkers. Wil jij meer buiten de kaders denken? Dit zijn onze favoriete tips om een creatievere denker te worden.


Waar komt outside the box vandaan?
Outside the box denken is een bekende Engelse managementterm. Het eerste gebruik van de term wordt toegeschreven aan Mike Vance, een managementconsultant bij Walt Disney. De oorsprong ligt in de oplossing van een raadsel waarbij een vierkant van negen punten met vier rechte lijnen doorkruist moet worden zonder de pen van het papier te halen. De enige manier om deze puzzel op te lossen is door buiten de kaders van de box te treden.

Lateraal denken
Ons brein heeft oneindig veel potentieel. Maar helaas gebruiken wij onze hersenen niet optimaal. Zo worden we begrensd door overtuigingen dat iets niet kan of mag. Door vast patronen in ons denken en doen zijn we vaak minder creatief. Als mensen richten we ons vooral op de meest voor de hand liggende - en niet per se de beste - oplossing. We zijn namelijk geneigd een zo recht mogelijke lijn van het begin tot het einde van een probleem te volgen, via de bekende wegen. Als we ergens onderweg een onmogelijkheid denken te zien, gaan de meeste van ons op zoek naar een nieuwe oplossing. Psycholoog Edward de Bono bedacht al in de jaren tachtig ‘lateral thinking’. Daarmee bracht hij als het ware creatief denken in kaart. Lateraal denken is gebaseerd op het anders ordenen van de bestaande informatie, om zo toch tot nieuwe oplossingen te komen. In plaats van direct af te haken. Volgens de Bono is dit denken met een omweg, waardoor je problemen op een onorthodoxe - outside the box - manier kunt oplossen.

Kan iedereen outside the box denken?
Jazeker! Onder andere door het (intensief) trainen van je brein, kun je creatiever leren denken. Het draait daarbij om het loslaten van vaste denkpatronen én het opnieuw creëren van denkpatronen. Iemand die lateraal denkt, gaat uit van de gedachte: stel dat het WEL kan. Het vraagt denken buiten de gebaande paden, nieuwe samenhangen ontdekken, risico’s durven nemen en een onderzoekende houding aannemen.

10 tips
Vind je het lastig om buiten de normale kaders te denken? Dit zijn onze favoriete tips om creatievere denker te worden en vaker outside the box te denken.
  1. Om creatief te kunnen denken moet je eerst weten wat er in de ‘box’ zit. Hoe gaan de dingen nu eigenlijk? Wat zijn steeds terugkerende patronen? Welke barrières ontstaan er elke keer weer? Het inzicht hierin is de eerste stap om je vaste denkpatronen los te laten.
  2. Ga op onderzoek uit. Verken nieuwe ideeën, plaatsen en meningen. Zoek actief naar nieuwe manieren om anders tegen problemen aan te kijken.
  3. Deel je ideeën met anderen. Want door te praten met anderen,‭ ‬krijg je nieuwe inzichten van je gesprekspartners en vanuit jezelf.‬ Er zitten tenslotte vele kanten aan ieder verhaal.‬
  4. Outside the box denken is jezelf afvragen: Hoe zou het ook anders kunnen? Is er een andere manier om naar het vraagstuk te kijken? Ga eens ‘onlogisch’ denken. Probeer niet gelijk tot een oplossing te komen of gelijk tot een oordeel te komen.
  5. Pak die creativiteitskillers aan: dat stemmetje in je hoofd dat je vertelt je dat het kansloos is. Anderen doen het veel beter, toch? Of zinnen zoals: ‘Het is vast al gebeurd of gedaan’. ‘Dit is vast niet te realiseren’. ‘Ja maar’. ‘Het idee is niet logisch’. ‘Fouten maken mag niet’. ‘Ik ben niet creatief’. ‘Daar is geen budget voor’. ‘Dit hebben we al geprobeerd’. ‘Dit moeten we eerst maar eens gaan onderzoeken’. Etc.
  6. Tekenen doe je met het creatieve deel van je hersenen. Pak een stift en teken je ideeën. Of teken gewoon iets wat je leuk vindt. Het zorgt ervoor dat je brein geprikkeld wordt. 
  7. Om nieuwe denkpatronen aan te maken in je hersenen is het belangrijk dat je zorgt voor inspiratie. Zet je devices uit en ga op pad. Maak tijd om kunst te bekijken; nieuwe muziek te luisteren; bijzondere plekken te bezoeken; andere smaken uit te proberen.
  8. Geef jezelf de ruimte om zoveel mogelijk ideeën te bedenken. Natuurlijk is het goed om realistisch te zijn. Onmogelijke ideeën schieten niet op, maar keur niet meteen alles af. Juist absurde, vreemde, wilde, onlogische of onrealistische ideeën kunnen uiteindelijk leiden tot creatieve concepten. Er is even geen goed of fout. Vervolgens is het tijd om de opties te bundelen en trechteren. Met welke (combinatie van) ideeën ga je jouw doel bereiken? Ook de minder goede ideeën kunnen leiden tot briljante oplossingen.
  9. De meeste creatieve ideeën krijg je vaak juist als je iets anders doet of ergens anders bent. Ga eens op een andere locatie werken of vergaderen. Maak een wandeling in de vroege ochtenduren. Loop een andere route naar huis. De verandering van omgeving zal je creativiteit goed doen! 
  10. Neem de tijd om over dingen na te denken. Je hoeft niet binnen een uur iets te bedenken. Druk zetten achter een creatief project heeft meestal geen succes. 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: