Stapelgoede prototypes maken

Wat voor idee er tijdens het brainstormen ook wordt bedacht, het is altijd goed om een prototype te maken. Een prototype is een versimpelde versie van het bedachte creatieve concept. Prototypes helpen de deelnemers om ideeën tastbaar te maken, oplossingen te verbeteren en aannames te testen. Geen probleem als een prototype niet perfect is of nog niet werkt. Het gaat erom dat je een indruk kunt geven van het idee en zo feedback op kunt halen bij gebruikers.

 
Zoals we al eerder geschreven in ons blog over design thinking, prototyping is gericht op het vertalen van je ideeën in echte producten. En goed nieuws: het maken van een prototype hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn of veel tijd en geld te kosten. Als je na een brainstormsessie je deelnemers direct wilt laten bouwen, zorg dan dat je goed voorbereid bent. Het is belangrijk dat er voldoende materialen aanwezig zijn waar de deelnemers mee aan de slag kunnen. Bij studio stapelgoed hebben we altijd onze prototyping box klaarstaan. Deze box helpt bij het vormgeven van allerlei varianten van prototypes. 

We delen graag met je welke vormen wij inzetten. Als je werkt aan een specifiek onderwerp, kun je er ook voor kiezen om sommige zaken al voor te bereiden zodat deelnemers nog sneller kunnen werken. Als het bijvoorbeeld over auto’s gaat zou je speelgoedauto’s of uitgeknipte auto’s en wegen mee kunnen nemen.

Wat er zoal in een prototyping box zit:

1. Tekenmaterialen
Een visualisatie is een mooie eerste stap in het tastbaar maken van het idee. Woorden kunnen tot verwarring leiden en vaak hebben we veel woorden nodig om iets uit te leggen. Beelden brengen een idee tot leven en scheppen helderheid. Je kunt iets aanwijzen en details benoemen. Naar aanleiding van feedback kunnen er altijd direct zaken bij getekend worden. Dus leg stiften en voldoende papier in verschillende formaten klaar.

2. App en webscherm sjabloon
Is het idee een app, webapplicatie of andere digitale tool? Gebruik dan een lijntekening van een smartphone of de blanco browser. Teken hierin de verschillende ‘schermen’ van het idee. Zo kun je tegelijkertijd de werking van het systeem uitdenken. Hoe werkt de applicatie? Welke functionaliteiten zijn er? Wat krijgen gebruikers te zien? Wat kunnen gebruikers doen? Hoe werkt de achterkant van het systeem? 

3. Bouwmaterialen
In onze prototyping box hebben wij bijvoorbeeld tape, stiften, klei, lijm, gekleurd papier, elastiek, houten stokjes, karton etc. Zo stimuleer je zoveel mogelijk creativiteit tijdens het bouwen. Prototypes hoeven in deze fase nog niet te werken. Het gaat erom dat er een ‘mockup’ wordt maakt van het idee om te kunnen onderzoeken hoe het eruitziet (vorm, formaat, kleur etc.) en hoe het zou werken. Dit kan helpen om te begrijpen hoe het idee straks zal werken in de praktijk. 

4. Digitale tools
Je kunt er ook voor kiezen om prototypes digitaal tot leven te laten komen in bijvoorbeeld een 3D-model. Van dit model kun je eenvoudig weer een video maken. Tegenwoordig zijn er eenvoudige 3D-programma’s waarmee je in een paar klikken al een volledig product kunt creëren. Kijk bijvoorbeeld eens bij SketchUp.

Wil je papieren ‘App schermen’ interactief maken? Dan is de app POP (Prototyping on Paper) handig. Met POP maak je afbeeldingen gemakkelijk interactief. Maak een design in Sketch, Photoshop of gewoon met pen en papier. Upload ze in POP en voeg transities, interacties en lagen toe. Je kunt dit gemakkelijk en zonder code skills doen

Ook het maken van een stop-motion filmpje kan een sterke manier zijn om een idee uit te leggen. Schrijf een script, maak een simpele animatie met bijvoorbeeld eenvoudig getekende poppetjes en spreek eventueel een voice-over in of zet er passende muziek onder. Hou het simpel en beperk de video tot maximaal 3 tot 4 minuten. Met een app als Stop Motion zet je dit zo in elkaar.

5. LEGO
Met LEGO kun je snel en eenvoudig prototypes maken die ook makkelijk te demonteren en te tweaken zijn; maak een deel van het LEGO prototype los, wissel onderdelen om en speel ermee om te zien of het werkt. Je kunt de LEGO stenen gebruiken om ruwe prototypes van producten te maken of LEGO minifiguren gebruiken om de ‘reis’ van een gebruiker te simuleren. 

6. Billboard sjabloon
We gebruiken een tekening van een billboard op A3 formaat. Dit idee wordt veel gebruikt wordt in de creatieve sector om op een snelle manier een nieuw idee te pitchen. In het verkeer rij je langs een billboard en moet je in een keer de boodschap kunnen begrijpen. Het draait dus om het vangen van de essentie van je idee in één afbeelding. Door je te focussen op de essentie van het idee dwing je jezelf om keuzes te maken. Je mag eventueel ook tekst of details toevoegen, zolang het geheel maar in één oogopslag te begrijpen is. 

7. Advertentie sjabloon 
Hierbij maak je een advertentie voor het idee. Hoe zou je jouw nieuwe product of dienst adverteren in een tijdschrift of op het internet? Wat zou jouw doelgroep aanspreken? Welke functionaliteiten en voordelen zou je benoemen in de advertentie? Deze vorm draait om het naar voren brengen van het ‘unique selling point’ van het product en de toegevoegde waarde voor de gebruiker. 

8. Storyboard sjabloon 
Storyboards worden veel gebruikt voordat een film of commercial gefilmd wordt, om te onderzoeken of een verhaal inhoudelijk wel klopt én goed loopt. Gebruik een sjabloon met lege vlakken, alsof je een striptekening gaat maken. Werk bijvoorbeeld een ‘klantreis’ uit of selecteer de meest belangrijke contactpunten uit de oplossing. Hou het simpel en teken alleen de zaken die nodig zijn om uit te leggen hoe gebruikers dit idee beleven. 

9. Moodboard
Een moodboard is een compositie van inspirerende beelden die samen een bepaalde stijl of sfeer uitdrukken. Je maakt een moodboard door afbeeldingen uit tijdschriften of kranten te knippen of je zoekt online naar passende beelden. Dat kunnen quotes zijn, sfeerbeelden of kleuren als het maar past bij je idee. Nu is het moment aangekomen dat je keuzes gaat maken: kijk wat je het beste bij elkaar vindt staan. Leg alle afbeeldingen die je graag wilt gebruiken bij elkaar en bedenk een mooie compositie. 

10. Rollenspel
Het rollenspel is een grappige en leuke manier om een toekomstscenario na te spelen en te ervaren hoe het idee er in het echt uit zou zien. Schrijf een simpel script, zorg voor een decor en/of ‘props’ en speel de scene na. Je kunt er ook voor kiezen om het geheel te filmen, zodat je achteraf zaken kunt analyseren of aan de gebruikers kunt laten zien.

Kortom, er zijn super veel opties om aan de slag te gaan met prototyping! 
In onze webshop vind je 4 prototype tools.

Wil jij de studio stapelgoed prototyping box zodat je in één keer klaar bent? Neem dan contact met ons op via info@studiostapelgoed.nl


Altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste stapelgoed blogs? Volg ons via LinkedIn
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: