Zelf je posters maken

Wil jij jouw verhaal tijdens een vergadering of workshop krachtiger overbrengen? Maak dan eens een poster. Het liefst eentje waarin je tekst en beeld combineert. Want beeld creëert sneller begrip en het beter kunnen verwerken van informatie. Bovendien blijft de boodschap beter hangen bij de deelnemers. Zo zorg je tijdens een presentatie voor een sterk, inspirerend ‘haakje’ om je verhaal aan te koppelen. Ook kun je zo je verhaal echt af te stemmen op jouw doelgroep. En in tegenstelling tot een PowerPoint presentatie blijft de poster de hele sessie zichtbaar voor iedereen!


Met een goede poster:
  • breng je structuur;
  • versimpel je een proces;
  • verhelder je de kernboodschap;
  • zet je de juiste sfeer neer.
Of je nu op flip-overs werkt, met pinwanden of grote vellen papier aan de muur, het moet goed leesbaar zijn. Hieronder lees je onze studio stapelgoed tips voor het maken van leuke én effectieve posters. Want met een paar voorbeelden, handige trucs en vooral oefenen kun jij het ook!

De inhoud:
Het begint natuurlijk met het bedenken van wat er op je poster moet komen. Misschien wil je de vergaderagenda, een opdracht of een werkinstructie visualiseren? Zorg in ieder geval dat je scherp hebt wat het doel is van de bijeenkomst, wie de doelgroep is en hoe formeel of informeel de sessie is.

De structuur:
Met een goede structuur zorg je voor een leidraad als je aan het woord bent. Het geeft je deelnemers houvast bij het volgen van je verhaal. Pak een vel papier of een stapel sticky notes en schrijf uit welke onderwerpen op de poster moeten staan. Wat zijn de kernwoorden die er op moeten voorkomen? Met de sticky notes kun je meteen handig schuiven om tot de juiste vlakverdeling op de poster te komen. Bedenk ook waar je je titel zet. Meestal is bovenaan de mooiste plek. 

De tekeningen:
Gebruik iconen om je woorden kracht bij te zetten. Maak het niet al te moeilijk en hou je tekeningen simpel. De combinatie van tekst en beeld maakt je boodschap duidelijker. Maar pas het met mate toe. 
Inspiratie voor tekeningen vind je online. Zoek met behulp van het woord ‘icoon’ en je vindt veel voorbeelden.

De tekst en basislijnen:
Teken of schrijf elementen die belangrijk zijn groter dan de bijzaken. Ook met kleur kun je de ordening in je poster benadrukken. Donkere kleuren geven meer gewicht aan een onderwerp dan lichte kleuren. Zo zetten wij titels vaak met een bredere stift in het zwart, omlijnd door een mooie banner. Met een zwarte stift teken je eigenlijk alle basislijnen: symbolen en iconen, letters en kaders. Zwart contrasteert namelijk het meest met het witte papier. Schrijf bij voorkeur met hoofdletters. 

Witruimte:
Probeer het te houden bij een paar kernwoorden per kopje. Zorg voor voldoende ruimte tussen de diverse elementen op de poster. Dit geeft rust en meer overzicht. ‘Less is more’. Te veel tierlantijntjes leiden van de inhoud af dus probeer je vel zo eenvoudig mogelijk te maken.

De finishing touch:
Maak je poster tot één geheel met behulp van een kader, 1 of 2 kleuren en schaduwlijnen. Een illusie van diepte geeft ons brein een reden om ergens aandacht aan te besteden. Een illusie van diepte ontstaat bijvoorbeeld door een grijze schaduwlijn toe te voegen aan je tekeningen. Wat ook helpt is te variëren in lijndikte. Daarmee breng je spanning in je poster. Voor de keuze van de kleuren kun je bijvoorbeeld aansluiten op jullie huisstijl. Wij houden het vaak bij één of twee kleuren zodat het beeld rustig blijft.

Materialen:
  • Het belangrijkste is dat je een zwarte stift hebt voor alle basislijnen, een lichtgrijze voor de schaduwen en één of meer kleuren.Wij gebruiken stiften met inkt op waterbasis. Hiermee druk je niet door je papier heen en het is een stuk beter voor het milieu. We gaan daarom vaak voor de markers van Neuland. Neuland heeft een speciale ‘outliner’, waarbij de zwarte inkt niet gaat vlekken bij het inkleuren. De Big One is perfect voor groot tekenen en schrijven, bijvoorbeeld van titels.
  • Qua kleuren is zijn ecoline brushpennen onze favoriet. Mooie half-transparante inkt met intense kleuren.
  • Voor het papier is wit altijd een goede keuze! Maar je kunt het spannender maken door bijvoorbeeld een groot vel ‘brownpaper’ te gebruiken.
  • Plak je flip-overvellen op de muur? Doe dat dan met schilderstape en vouw de uiteinden van de stukjes tape 1 centimeter om. Zo haal je ze er makkelijk weer af.
Op naar veel prachtige én effectieve posters!

door stapelgoed 20 januari 2025
In een wereld die voortdurend verandert, zijn creativiteit en innovatie twee begrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. Hoewel ze nauw met elkaar verbonden zijn, verschillen ze fundamenteel in betekenis, toepassing en impact. Om te begrijpen hoe ze samenwerken en elkaar versterken, is het belangrijk om de nuances te kennen. In dit blog leggen we uit wat het verschil is en hoe je ze allebei optimaal kunt benutten.
door stapelgoed 13 januari 2025
In elke groep kom je tegenstellingen tegen. Ook in de sessies die wij begeleiden. De ene persoon heeft behoefte aan autonomie, terwijl de ander juist graag samenwerkt. Sommige teamleden willen snelle resultaten boeken, terwijl anderen beter functioneren met een lange termijnvisie. Het kan lijken alsof je moet kiezen tussen deze opties, wat soms voor spanningen zorgt. Polarity Thinking laat echter zien dat je beide kanten nodig hebt om tot het beste resultaat te komen. Het gaat niet om óf-óf, maar om én-én. Daarom zetten wij dit met regelmaat in tijdens teamsessies, waarbij de onderlinge samenwerking centraal staat.
door stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door duda-wsm 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door info 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
Meer posts
Share by: