Maak je missie en visie met werkvormen!

Ze worden vaak in één adem genoemd: de missie en visie van een organisatie. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen die twee? We leggen het in dit blog uit. Ook delen we ons stappenplan om te komen tot een (herijkte) missie en visie met je en we geven je 2 van onze favoriete werkvormen. Zo hopen we dat je vol inspiratie aan de slag kunt in jouw organisatie.


Het verschil tussen de missie en visie?

Kort gezegd komt het verschil tussen een missie en visie op het volgende neer: d e missie verwoordt het hogere doel oftewel het ‘waarom’ van de organisatie. Waarom zijn we op aarde? Waarom doen we de dingen die we doen? Wat is onze identiteit? Waar geloven we in als organisatie? Een missie biedt inspiratie en is communicatief sterk, namelijk inspirerend, duidelijk én bondig. De visie biedt de beroemde stip aan de horizon: wat willen we bereiken? Een visie maakt de kansen van de organisatie helder en is dus het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Kortom, de missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de wijze waarop je de missie invult. 


Aan de slag

Hoe kun je nu jullie missie en visie op een goede manier formuleren of herijken? Bij studio stapelgoed geloven we dat je dit aan de hand van een aantal stappen kunt doen. We leggen deze stappen hieronder kort uit. Daarnaast delen we 2 van onze favoriete werkvormen met je. 


Ons stapelgoed stappenplan:

 

  1. Research de organisatiegeschiedenis en onderzoek wat de grootste kansen zijn voor de organisatie om succes te boeken. Met een interne en externe analyse help je bij het in kaart brengen van waar jullie nu moment staan, in verhouding tot belangrijke trends en innovaties.
  2. Houd een aantal individuele interviews met MT leden waarin je anekdotes en ervaringen ophaalt over de professionele drijfveren van het MT om te werken voor jullie organisatie. 
  3. Nodig vertegenwoordigers van interne en externe stakeholders uit voor interactieve gezamenlijke bijeenkomsten. Daag je deelnemers uit om op zoek te gaan naar het ‘waarom’ van de organisatie. En laat hen vooruitkijken naar wat er nodig gaat zijn om dit te bereiken. Met creatieve werkvormen betrek je zoveel mogelijk mensen in de organisatie bij dit proces. Dit vergroot de betrokkenheid en zorgt voor herkenbare producten. Kies voor werkvormen waarbij iedereen de kans krijgt om bij te dragen! Hieronder geven we je 2 voorbeelden.
  4. Het eindresultaat: een gemeenschappelijke stip op de horizon. Zorg voor conceptteksten die prikkelen en enthousiast maken. Toets deze bij de stakeholders. Zorg dat je draagvlak hebt, voordat je het resultaat overdraagt ter besluitvorming. Uiteraard hoort hier ook een goed advies bij over hoe je de missie en visie levend maakt.
  5. De toekomst is helder geformuleerd op papier. Nu moet het gerealiseerd worden. Het is goed om te bedenken welke strategie je in gaat zetten het werkelijkheid te laten worden. Een strategie bestaat in ieder geval uit: een concrete uitwerking van de visie, een actieplan en een taakverdeling. 

 


Werkvorm 1: Visualiseer de toekomst

 

  1. Vraag je deelnemers om comfortabel te gaan zitten en te focussen op een vast punt in de ruimte. Leg uit dat je een aantal vragen gaat stellen over de toekomst van de organisatie en dat het de bedoeling is dat zij zich individueel gaan voorstellen hoe die toekomst eruit ziet.
  2. Stel de onderstaande vragen aan de groep. Na iedere vraag blijf je even stil zodat de deelnemers zich de toekomst kunnen inbeelden.
  3. Stel je eens voor: over 5 jaar stap je jullie pand binnen. Wat zie je? Zijn er zaken veranderd? Zie je bijvoorbeeld meer collega’s of juist minder? Ziet het pand er anders uit?
  4. Stel je voor: je opent de app nu.nl en bovenaan staat een foto van jullie organisatie met daarboven een kop. Wat is het nieuws?
  5. Stel je voor: we zijn nog steeds 5 jaar verder. Je zit in een vergadering. Wat voor belangrijke zaken spelen er? Waar zijn jullie mee bezig? Denk bijvoorbeeld aan projecten, verbeteringen etc.
  6. Stel je voor: komt een collega naar je toe gelopen die enthousiast begint te vertellen over wat zij heeft gedaan en welke reactie zij daarop heeft gekregen. Wat vertelt deze collega?
  7. Als je deze vier vragen hebt gehad, nodig dan de deelnemers uit om zelf een visualisatie te maken van de ‘reis naar de toekomst’. Moedig hen aan om te tekenen en alleen steekwoorden te gebruiken.
  8. Vraag je deelnemers nu om hun beeld in tweetallen te bespreken. Wat zijn de rode draden? Waar zitten de dilemma’s? 
  9.  Laat de deelnemers nu in duo’s hun rode draden en dilemma’s presenteren. Geef ieder duo 2 minuten de tijd en moedig de groep aan om elkaar vragen te stellen en feedback te geven. 
  10. Als begeleider maak je notities van zaken die je opvallen, gedeelde ideeën en terugkerende elementen. Zorg dat het – bijvoorbeeld met behulp van studio stapelgoed missiekaartjes die je hier beneden kunt downloaden – op de wand terecht komt.
  11. Met een werkvorm zoals dot voting kun je de volgende slag maken.

 

Werkvorm 2: Rode draad

 

  1. Vraag de deelnemers vooraf om afbeeldingen, quotes of citaten e.d. mee te brengen die voor hen symbool staan voor de missie en visie van jullie organisatie. Het is de bedoeling dat zij zich daarbij afvragen: Waar dragen we uiteindelijk aan bij? Wat is het meest ultieme resultaat van ons werk? Hoe ziet dat eruit?
  2. Vraag de deelnemers om uiteen te gaan in groepjes van 3 en vraag hen om samen 1 beeld te maken met behulp van de spullen die zij meegenomen hebben. Geef hen daarvoor zo’n 15 minuten.
  3. Nodig de teams nu uit om hun resultaat kort toe te lichten.
  4. Hang al het materiaal op in de ruimte, bijvoorbeeld met knijpers aan een duidelijke rode draad. 
  5. Laat de deelnemers door de ruimte lopen en vraag hen een keuze te maken voor het beeld wat voor hen het beste aansluit bij het – gezamenlijke – beeld van de toekomst van de organisatie. 

 

En wat brengen wij dan? 

Aan de hand van een goed doordacht sessieplan zorgen wij voor: vernieuwende werkvormen, visualisaties, een hoog energieniveau en natuurlijk prachtige posters en kaartjes. Meer weten over wat studio stapelgoed doet?


We hopen dat je hier inspiratie uit kunt halen voor jouw missie en visie!



Kaartjes downloaden
door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: