Schoolplan nieuwe stijl

Het maken van een krachtig en professioneel schoolplan, waar iedereen zich in herkent, is voor veel scholen telkens weer een uitdaging. Bij studio stapelgoed zetten we in zo’n geval werkvormen in om te zorgen dat er op een leuke en energieke wijze een gezamenlijke missie en visie, een heldere strategie en concrete resultaten worden geformuleerd. Zo ontstaan er sessies waar de schoolleiding, docenten, schoolbestuur, MR, ouders en leerlingen hun stem kunnen laten horen. 

Het schoolplan is een document met daarin het gekozen schoolbeleid. In het schoolplan staat echter niet alleen het onderwijskundige beleid beschreven, ook personeel en kwaliteitszorg komen aan bod. Scholen zijn verplicht om elke vier jaar zo’n schoolplan te schrijven. De inspectie ziet toe op zowel de inhoud als de uitvoering van het schoolplan. 


Het hele schoolplan op 1 poster

De vormgeving van een schoolplan is vrij zolang je maar zorgt dat het alle verplichte kernelementen bevat. Het mag beknopt en eenvoudig. Zo kun je kiezen voor een poster met visualisaties, een schematische weergave en brochure. Als bepaalde onderdelen al in schoolgids, visiedocument of jaarplan zijn beschreven, hoeven deze onderdelen niet per se in het schoolplan te staan en kan ook naar passages in die andere documenten worden verwezen. Deze onderdelen moeten wel gemakkelijk ‘vindbaar’ zijn. Bij studio stapelgoed zijn we groot fan van deze ontwikkeling want de kans dat iedereen echt begrijpt wat er staat en aan de slag gaat met de acties wordt veel groter. Zie ons blog over visualiseren.


Energiek en iedereen betrokken

Als we scholen helpen bij het formuleren van het schoolplan dan doen we dit vaak in een aantal energieke sessies, waarmee we deelnemers inspireren om keuzes te maken voor een breed gedragen missie, visie en strategie. Om vervolgens ook echt de slag te maken naar concrete resultaten die de school de komende 4 jaar gaat realiseren. We bedenken meetpunten voor het komende jaar als indicatoren voor de voortgang. En we komen het liefst samen tot acties en een taakverdeling voor het volgende schooljaar. Door als team samen het schoolplan vorm te geven, creëer je eigenaarschap en energie om er ook echt aan de slag. Uiteraard doen we dit met behulp van allerlei werkvormen en dat is iedere keer weer maatwerk.


Om je een beetje op weg te helpen hieronder enkele van onze favorieten:


Toekomstreiziger

Een visie gaat over de lange termijn. Je zou het de toekomstdroom van de school kunnen noemen. We dagen deelnemers vanuit alle stakeholders daarom uit om in subgroepen beelden te maken hoe de school er in de toekomst uitziet. We visualiseren de wereld wanneer de school haar ambities heeft bereikt. We laten onze deelnemers op zoek gaan naar beeldmateriaal in kranten, tijdschriften of op social media. We laten hen tekenen, korte video’s maken of we gaan aan de slag met bijvoorbeeld Lego. We helpen de creativiteit op gang door ondertussen vragen te stellen zoals: Al je dromen voor de school zijn uitgekomen. Hoe ziet dat er dan uit? Wat zie je docenten doen? Wat hoor je leerlingen zeggen? Waarom kiezen leerlingen samen met hun ouders voor deze school? 


Inspiratie aan de muur

We maken een grote inspiratiemuur door deelnemers te vragen: “Als jij het voor het zeggen had in de school, wat zou jij dan de komende 4 jaar zeker doen?” Op grote brown papers hangen de onderstaande vragen: Waar kunnen we ons in onderscheiden? Wat willen we meer gaan doen? Wat kunnen we verbeteren? Waar moeten we mee stoppen? Alle deelnemers lopen langs de posters en mogen op sticky-notes hun ideeën ter beantwoording van deze vragen opschrijven.


Complimentenlijn

Waar ben je nu het meest trots op als je kijkt naar de school? Waarom koos jij voor deze leerlingen? Waarom koos je voor deze school? Waarom koos je voor dit vak? Deze punten worden door ieder deelnemer op een hartje geschreven. Deze hangen we met knijpers aan een touw dwars door de ruimte en gebruiken we als inspiratie voor de missie en visie.


Stemmen op thema's

Als je eenmaal de missie en visie hebt, dan wordt het tijd om focus aan te brengen door hier (zo’n 5) belangrijke thema’s aan te verbinden. Je kunt hierbij denken aan: duurzaamheid, competentiegerichte onderwijs, eigen regie etc. Een klein team stelt een lijst van zo’n 10 thema’s op die passen bij de missie en visie. Ouders, leerlingen en docenten kunnen via een online poll stemmen welke 5 ambities zij het meest belangrijk vinden.


Belofte aan de leerling

Iedere deelnemersgroep formuleert de belangrijkste ambities binnen een thema in de vorm van een leerlingbelofte. Wat ziet de leerling over vier jaar concreet in de school? Wat ervaart de leerling als verbetering? En wat heeft de leerling daaraan? Wat maakt de leerling over vier jaar mee in de klas?


Actieplan

Om het duidelijk en werkbaar te maken, zetten we ambities om in doelstellingen per jaar. Wat gaat er nu echt veranderen in de klas? Binnen het jaar stellen we met de deelnemers kleine overzichtelijke acties vast en er wordt een taakverdeling voor het volgende schooljaar gemaakt. Zo wordt een visie heel concreet. Hiervoor gebruiken we een format voor een makkelijk in te vullen actieplan op 1 A4 waar kleine teams tijdens de sessie direct mee aan de slag gaan.


Thermometer

We bedenken gezamenlijk in een brainstorm meetpunten voor het komende jaar als indicatoren voor de voortgang. We maken vervolgens een grote poster met bijvoorbeeld een thermometer. Deze hangt in de lerarenkamer zodat in een oogopslag duidelijk is hoever de school is met haar visie in de praktijk brengen.


Meer werkvormen voor het maken van je missie en visie vind je hier.

En lees ook eens blog over het formuleren van kernwaarden, klik hier.


door studio stapelgoed 20 oktober 2025
Hoe zorg je dat AI niet het creatieve proces overneemt, maar juist versterkt? Bij studio stapelgoed geloven we dat technologie pas waarde krijgt als het samenkomt met mensenwerk. Met verbeelding, verbinding en eigenaarschap. In dit blog laten we zien hoe die balans eruit kan zien, en hoe je dat praktisch inzet in jouw
door studio stapelgoed 13 oktober 2025
In de sessies die wij begeleiden, zien we hoe waardevol het is om samen in één ruimte te zijn. De stiften op tafel, de energie in de groep, het tekenen en denken tegelijk – het maakt dat ideeën gaan leven. Tegelijkertijd merken we ook iets anders: teams hebben steeds vaker behoefte aan rust en flexibiliteit.
door studio stapelgoed 5 oktober 2025
Een nieuwe organisatiestrategie vraagt meer dan rationele analyse. Het vraagt verbeeldingskracht: samen durven kijken voorbij de bestaande werkelijkheid en ontdekken hoe de toekomst eruit kan zien. Om dit proces op gang te brengen, gebruiken we bij studio stapelgoed de werkvorm 'De Strategische Toekomstwandeling'.
door studio stapelgoed 29 september 2025
Wil je een goede start van je bijeenkomst, training of workshop? Dan zijn ijsbrekers en energizers ideaal. Maar vaak voelen de klassieke rondjes of ongemakkelijke spelletjes juist geforceerd. Deelnemers worden er zenuwachtig van of zuchten diep bij het zoveelste voorstelrondje. Gelukkig kan het anders.
door studio stapelgoed 22 september 2025
AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijks werk. Toch zien veel mensen het nog vooral als een praktische tool: een hulpmiddel om teksten te schrijven of data te analyseren. Bij studio stapelgoed gebruiken we AI liever als een creatieve bondgenoot – een onverwachte deelnemer aan tafel die nieuwe perspectieven breng
door studio stapelgoed 15 september 2025
Iedere sessiebegeleider kent het: je hebt een groep enthousiast aan het werk, maar één deelnemer doet niet mee. Soms zie je het meteen – armen over elkaar, een gesloten houding, kritische opmerkingen. Soms merk je het subtieler: iemand haakt af, werkt half mee of houdt zich stil. Wat je ook doet, het heeft effect op de
door studio stapelgoed 8 september 2025
Werkvormen zijn het hart van onze sessies bij studio stapelgoed. Ze helpen om mensen in beweging te brengen, complexe vraagstukken hanteerbaar te maken en verbeeldingskracht te stimuleren. Maar niet iedere werkvorm past in iedere context. Soms voelt een oefening te speels, te ongemakkelijk of te kunstmatig. Hoe weet je
door studio stapelgoed 1 september 2025
Bij studio stapelgoed zien we verbeeldingskracht als een strategisch instrument. Het is de sleutel tot innovatie, verandering en samenwerking, omdat het mensen in staat stelt om voorbij bestaande kaders te denken. In onze sessies zetten we verbeeldingskracht bewust en doelgericht in om creativiteit te versterken en opl
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het
door info 23 juni 2025
Creatief leiderschap vraagt om visie, lef en verbeeldingskracht — maar minstens zo belangrijk is het vermogen om je eigen grenzen te herkennen, te stellen én soms te doorbreken. Want hoe weet je eigenlijk wanneer je nog in beweging bent, en wanneer je jezelf voorbij rent?
door info 16 juni 2025
In een wereld waarin we altijd ‘aan’ staan, is verveling iets wat we liever vermijden. Even niks te doen? Binnen twee seconden grijpen we naar onze telefoon, vegen we door socials of beantwoorden we snel nog een mail. Want verveling voelt… zinloos. Tijdverlies. Luiheid misschien. Maar wat als verveling juist het begin is van iets waardevols? Wat als precies in die momenten waarop je je verveelt, je brein aan het werk gaat op een manier die je creativiteit wakker maakt?