Schoolplan nieuwe stijl

Het maken van een krachtig en professioneel schoolplan, waar iedereen zich in herkent, is voor veel scholen telkens weer een uitdaging. Bij studio stapelgoed zetten we in zo’n geval werkvormen in om te zorgen dat er op een leuke en energieke wijze een gezamenlijke missie en visie, een heldere strategie en concrete resultaten worden geformuleerd. Zo ontstaan er sessies waar de schoolleiding, docenten, schoolbestuur, MR, ouders en leerlingen hun stem kunnen laten horen. 

Het schoolplan is een document met daarin het gekozen schoolbeleid. In het schoolplan staat echter niet alleen het onderwijskundige beleid beschreven, ook personeel en kwaliteitszorg komen aan bod. Scholen zijn verplicht om elke vier jaar zo’n schoolplan te schrijven. De inspectie ziet toe op zowel de inhoud als de uitvoering van het schoolplan. 


Het hele schoolplan op 1 poster

De vormgeving van een schoolplan is vrij zolang je maar zorgt dat het alle verplichte kernelementen bevat. Het mag beknopt en eenvoudig. Zo kun je kiezen voor een poster met visualisaties, een schematische weergave en brochure. Als bepaalde onderdelen al in schoolgids, visiedocument of jaarplan zijn beschreven, hoeven deze onderdelen niet per se in het schoolplan te staan en kan ook naar passages in die andere documenten worden verwezen. Deze onderdelen moeten wel gemakkelijk ‘vindbaar’ zijn. Bij studio stapelgoed zijn we groot fan van deze ontwikkeling want de kans dat iedereen echt begrijpt wat er staat en aan de slag gaat met de acties wordt veel groter. Zie ons blog over visualiseren.


Energiek en iedereen betrokken

Als we scholen helpen bij het formuleren van het schoolplan dan doen we dit vaak in een aantal energieke sessies, waarmee we deelnemers inspireren om keuzes te maken voor een breed gedragen missie, visie en strategie. Om vervolgens ook echt de slag te maken naar concrete resultaten die de school de komende 4 jaar gaat realiseren. We bedenken meetpunten voor het komende jaar als indicatoren voor de voortgang. En we komen het liefst samen tot acties en een taakverdeling voor het volgende schooljaar. Door als team samen het schoolplan vorm te geven, creëer je eigenaarschap en energie om er ook echt aan de slag. Uiteraard doen we dit met behulp van allerlei werkvormen en dat is iedere keer weer maatwerk.


Om je een beetje op weg te helpen hieronder enkele van onze favorieten:


Toekomstreiziger

Een visie gaat over de lange termijn. Je zou het de toekomstdroom van de school kunnen noemen. We dagen deelnemers vanuit alle stakeholders daarom uit om in subgroepen beelden te maken hoe de school er in de toekomst uitziet. We visualiseren de wereld wanneer de school haar ambities heeft bereikt. We laten onze deelnemers op zoek gaan naar beeldmateriaal in kranten, tijdschriften of op social media. We laten hen tekenen, korte video’s maken of we gaan aan de slag met bijvoorbeeld Lego. We helpen de creativiteit op gang door ondertussen vragen te stellen zoals: Al je dromen voor de school zijn uitgekomen. Hoe ziet dat er dan uit? Wat zie je docenten doen? Wat hoor je leerlingen zeggen? Waarom kiezen leerlingen samen met hun ouders voor deze school? 


Inspiratie aan de muur

We maken een grote inspiratiemuur door deelnemers te vragen: “Als jij het voor het zeggen had in de school, wat zou jij dan de komende 4 jaar zeker doen?” Op grote brown papers hangen de onderstaande vragen: Waar kunnen we ons in onderscheiden? Wat willen we meer gaan doen? Wat kunnen we verbeteren? Waar moeten we mee stoppen? Alle deelnemers lopen langs de posters en mogen op sticky-notes hun ideeën ter beantwoording van deze vragen opschrijven.


Complimentenlijn

Waar ben je nu het meest trots op als je kijkt naar de school? Waarom koos jij voor deze leerlingen? Waarom koos je voor deze school? Waarom koos je voor dit vak? Deze punten worden door ieder deelnemer op een hartje geschreven. Deze hangen we met knijpers aan een touw dwars door de ruimte en gebruiken we als inspiratie voor de missie en visie.


Stemmen op thema's

Als je eenmaal de missie en visie hebt, dan wordt het tijd om focus aan te brengen door hier (zo’n 5) belangrijke thema’s aan te verbinden. Je kunt hierbij denken aan: duurzaamheid, competentiegerichte onderwijs, eigen regie etc. Een klein team stelt een lijst van zo’n 10 thema’s op die passen bij de missie en visie. Ouders, leerlingen en docenten kunnen via een online poll stemmen welke 5 ambities zij het meest belangrijk vinden.


Belofte aan de leerling

Iedere deelnemersgroep formuleert de belangrijkste ambities binnen een thema in de vorm van een leerlingbelofte. Wat ziet de leerling over vier jaar concreet in de school? Wat ervaart de leerling als verbetering? En wat heeft de leerling daaraan? Wat maakt de leerling over vier jaar mee in de klas?


Actieplan

Om het duidelijk en werkbaar te maken, zetten we ambities om in doelstellingen per jaar. Wat gaat er nu echt veranderen in de klas? Binnen het jaar stellen we met de deelnemers kleine overzichtelijke acties vast en er wordt een taakverdeling voor het volgende schooljaar gemaakt. Zo wordt een visie heel concreet. Hiervoor gebruiken we een format voor een makkelijk in te vullen actieplan op 1 A4 waar kleine teams tijdens de sessie direct mee aan de slag gaan.


Thermometer

We bedenken gezamenlijk in een brainstorm meetpunten voor het komende jaar als indicatoren voor de voortgang. We maken vervolgens een grote poster met bijvoorbeeld een thermometer. Deze hangt in de lerarenkamer zodat in een oogopslag duidelijk is hoever de school is met haar visie in de praktijk brengen.


Meer werkvormen voor het maken van je missie en visie vind je hier.

En lees ook eens blog over het formuleren van kernwaarden, klik hier.


door studio stapelgoed 17 februari 2025
Je hebt een sessie voorbereid, je hebt er zin in, je start vol energie en dan merk je het. De energie in de groep is laag, deelnemers doen niet echt mee, reageren lauw of haken zelfs af. Ai. Niet helemaal wat je voor ogen had. Wat nu? Geen paniek! Er zijn manieren om de energie terug te brengen en je deelnemers weer in de flow te krijgen. Maar eerst: hoe ziet afhaken er eigenlijk uit?
door studio stapelgoed 10 februari 2025
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Eerder schreven een blog over 10 inspirerende vergaderlocaties in Noord-Holland. Deze keer is Zuid Holland aan de beurt, waarbij je we een aantal mooie vergaderplekken laten zien, waar je maar wat graag jouw bijeenkomst wilt organiseren.
door studio stapelgoed 20 januari 2025
In een wereld die voortdurend verandert, zijn creativiteit en innovatie twee begrippen die vaak door elkaar worden gebruikt. Hoewel ze nauw met elkaar verbonden zijn, verschillen ze fundamenteel in betekenis, toepassing en impact. Om te begrijpen hoe ze samenwerken en elkaar versterken, is het belangrijk om de nuances te kennen. In dit blog leggen we uit wat het verschil is en hoe je ze allebei optimaal kunt benutten.
door studio stapelgoed 13 januari 2025
In elke groep kom je tegenstellingen tegen. Ook in de sessies die wij begeleiden. De ene persoon heeft behoefte aan autonomie, terwijl de ander juist graag samenwerkt. Sommige teamleden willen snelle resultaten boeken, terwijl anderen beter functioneren met een lange termijnvisie. Het kan lijken alsof je moet kiezen tussen deze opties, wat soms voor spanningen zorgt. Polarity Thinking laat echter zien dat je beide kanten nodig hebt om tot het beste resultaat te komen. Het gaat niet om óf-óf, maar om én-én. Daarom zetten wij dit met regelmaat in tijdens teamsessies, waarbij de onderlinge samenwerking centraal staat.
door studio stapelgoed 6 januari 2025
Bij grote bijeenkomsten is het belangrijk om een sfeer te creëren waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt. IJsbrekers spelen hierin een cruciale rol. Ze breken niet alleen het ijs, maar bevorderen ook interactie, energie en samenwerking, zelfs in een grote groep. In dit blog delen we onze 10 favoriete ijsbrekers die je kunt inzetten om een dynamische start te maken.
door studio stapelgoed 30 december 2024
Veranderingen doorvoeren kan best spannend zijn. Het voelt vaak als een grote uitdaging om iedereen mee te krijgen. Of het nu gaat om een reorganisatie, een nieuw werkproces of een verbouwing, lang niet iedereen is meteen enthousiast. Gelukkig kunnen de zeven beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini daarbij helpen. Deze principes zorgen ervoor dat mensen op een natuurlijke manier meegaan in de verandering, zonder dat het voelt alsof ze iets opgelegd krijgen. We leggen je graag uit hoe je deze principes kunt inzetten om jouw team mee te krijgen.
door studio stapelgoed 8 december 2024
In een wereld waarin teams steeds vaker samenwerken, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe deze groepen functioneren. Of het nu gaat om een projectteam, een managementgroep of een klas, de relaties tussen mensen bepalen voor een groot deel de sfeer, productiviteit en samenwerking. Een effectief hulpmiddel om deze relaties inzichtelijk te maken is het sociogram. Maar wat is een sociogram precies, en hoe kan het helpen om de manier waarop teamleden met elkaar omgaan beter te begrijpen?
door studio stapelgoed 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
Meer posts
Share by: