Valentijnsdag op de werkvloer

Niet vergeten: ‘t is vandaag Valentijnsdag! In de winkels kun je er nauwelijks omheen. Alles is rood en overal zie je hartjes. Is het mogelijk om dit Valentijnsgevoel mee te nemen naar het werk? Natuurlijk! Je kunt deze dag van de liefde gebruiken om complimenten uit te delen aan je collega’s. Het is hartstikke makkelijk om een sticky-note op een beeldscherm plakken met de tekst: “je bent een super collega! of “wat moeten we toch zonder jouw creativiteit?. Want het draait natuurlijk om aandacht voor je collega’s en het zorgen voor een positieve sfeer op de werkvloer. In dit blog vind je 4 creatieve ideeën die je vandaag kunt inzetten.

Valentijnsproject

Gebruik het eerste half uur van jullie vergadering om te bedenken voor wie jullie iets bijzonders kunnen doen. Maak samen een simpel en klein plan van aanpak (op een poster) waarbij jullie antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wie gaan we verrassen?
  • Hoe gaan we het aanpakken?
  • Waar gaan we het idee uitvoeren?
  • Wanneer gaan we het idee uitvoeren? 

Eventueel kun je met de hele groep eerst kort brainstormen, zodat jullie elkaars ideeën kunnen gebruiken en verder kunnen uitwerken. Zo starten jullie Valentijnsdag met een positief gevoel.

 

Complimentenhartje

  1. Iedere deelnemer krijgt een ‘Stapel-op-jouw…’ hartje.
  2. Nodig hen uit om hier een compliment voor de linker buurman of buurvrouw op te schrijven. Hiervoor krijgen de deelnemers 3 minuten de tijd. Vraag om op de voorkant te noteren voor wie het kaartje is en aan de binnenkant de eigen naam als afzender.
  3. Vraag je deelnemers om het ingevulde hartje dicht te vouwen en tot het einde van de sessie bij zich te houden. Pas dan mag het worden uitgereikt, het liefst met een korte toelichting aan de ontvanger. Het 'Stapel-op-jouw ...' hart kun je vinden in onze webshop. Klik hier


Een Valentijnstraktatie

Toon je waardering voor je collega’s met een gezamenlijk valentijnscadeau! Een mooie bos bloemen voor op de afdeling, een doos met heerlijke chocolade of een fles champagne. Of organiseer op Valentijnsdag een heerlijke lunch per team, afdeling of de hele organisatie. Laat je fantasie de vrije loop en zet heerlijke gerechten in het thema op tafel.


Liefdesbrief voor het team

  1. Koop een zak snoephartjes. Haal de hartjes eruit waarvan de tekst niet leesbaar is of waarvan je vindt dat de tekst niet passend is.
  2. Verdeel de deelnemers over subgroepen van ongeveer 5 personen.
  3. Elke groep pakt 10 hartjes uit de zak.
  4. De groepen krijgen nu 5 minuten de tijd om een liefdesbrief aan het hele team te schrijven. Er zijn een paar spelregels: De brief begint met: ‘Beste + naam van het team’, De brief met ‘Hartelijke groet + namen van groepsleden’. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk woorden uit de hartjes gebruikt worden, de woorden mogen vaker gebruikt worden, er mogen meerdere hartjeswoorden in 1 zin voorkomen en de woorden mogen op iedere plek in de zin staan.
  5. Na 5 minuten worden alle liefdesbrieven voorgelezen. De groep die de meeste hartjes weet te gebruiken is winnaar en krijgt een prijsje. Bij een gelijke stand kun je stemmen wat de mooiste brief is. Bewaar de brieven of maak er mooie posters van.
  6. Tijdens de rest van de meeting mogen de hartjes natuurlijk gegeten worden.


Fijne Valentijn!


door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: