Hoe stimuleer je feedback op de werkvloer?

Wil je een sterk team opbouwen? Een team dat goed samenwerkt? Zet feedback dan vooral op jullie agenda. Want feedback geven én ontvangen is een belangrijke factor in een effectieve samenwerking. Door op een goede manier aan elkaar terug te koppelen, voorkom je vervelende situaties en behoud je een prettige werksfeer. Maar let op: zo simpel is feedback geven nog niet. Hoe doe je dit respectvol en zonder dat het als negatieve kritiek overkomt? We geven je een aantal tips die je kunt toepassen tijdens bijvoorbeeld vergaderingen. Daarnaast delen we 3 werkvormen waarmee je met je team kunt oefenen.

De letterlijke betekenis van feedback is terugkoppeling. Feedback is dus de terugkoppeling aan iemand over het effect van zijn of haar gedrag of prestaties. Als je feedback geeft, geef je een ander een reactie op zijn of haar gedrag en vertel je hoe dat gedrag op jou overkomt. Het doel hiervan is dat de ander in de toekomst het gedrag kan aanpassen op een manier die effectiever is dan daarvoor. Wij kiezen ervoor om onze feedback positief oftewel opbouwend te formuleren. Positieve feedback helpt om bestaand gedrag te bekrachtigen of te bestendigen, opbouwende feedback helpt om gedrag te veranderen.


Feedback geven, wat zijn de regels?

Feedback geven aan collega’s, vrienden of familie is niet altijd makkelijk. Want je maakt jezelf niet zo populair door iemand simpelweg te vertellen hoe slecht hij of zij het in jouw ogen doet. Daarom verzamelden we een aantal nuttige spelregels:


  1. Check of iemand het oké vindt dat je feedback geeft. Door niet ineens uit het niets te gaan roepen, heb je meer kans op een open gesprek.
  2. Geef de feedback vanuit jezelf. Vertel waar je last van hebt of wat je liever anders ziet: “Ik heb het gevoel dat…” of “Ik vind dit niet prettig, omdat…”. Zo voorkom je dat je reactie overkomt als kritiek of als een beschuldiging
  3. Het gaat over WAT iemand doet en niet over de persoon. Beschrijf daarom het gedrag.
  4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft. Wees zo concreet en specifiek mogelijk, daar leer je samen het meeste van.
  5. Zowel bij het geven van positieve als negatieve feedback is het belangrijk dat je het opbouwend is: constructief. Je geeft feedback om iemand verder te helpen. Blijf daarom altijd positief
  6. Geef je collega feedback op een goed moment. Kies een rustig tijdstip zonder anderen erbij. Ga bijvoorbeeld samen lunchen of ga even apart zitten. Zorg dat er tijd is om nog even door te praten.
  7. Probeer je in te leven in de ander. Hoe wil je zelf feedback ontvangen? En hoe kun je ervan leren?
  8. Laat je gesprekspartner reageren.

 

Direct met je team aan de slag met feedback?


Oefening baart kunst

Stel samen met je team een doel waar iedereen zich die week aan houdt, bijvoorbeeld:

  • deze week geven we elkaar allemaal minimaal 1 compliment.
  • deze week gaan we elkaar allemaal 1 tip vragen over iets dat we willen leren.
  • deze week vragen we allemaal aan een klant/patiënt/client hoe ze de sfeer bij ons vinden.

 

Feedback speed-daten

  1. Zet de deelnemers in 2 rijen tegenover elkaar: rij A en rij B.
  2. In rondes van ongeveer 1 minuut vraag je aan de deelnemers van rij A en B – die tegenover elkaar zitten - om allebei te delen:
  3. wat waardeer je in de ander?
  4. waarin is de ander echt anders dan jij?
  5. Net als bij echt speed-daten, schuiven de deelnemers van rij A na iedere uitwisseling met de klok mee 1 stoel door, zodat iedere deelnemer tegenover een nieuw persoon zit. 
  6. Je kunt het een paar rondjes doen of net zo lang doorschuiven tot iedereen elkaar een tip en top gegeven heeft. Kijk hiervoor goed naar de energie en naar de beschikbare tijd in je sessieplan.

 

Feedback dagboek

  1. Vraag je deelnemers vooraf om een aantal dagen feedback te verzamelen: feedback die jij rechtstreeks ontvangen maar ook de feedback die ze om zich heen horen. Vraag de deelnemer om deze feedback te noteren en mee te nemen naar jullie bijeenkomst.
  2. Vorm groepjes met 3 deelnemers en vraag hen om de verzamelde feedback te delen met elkaar.
  3. Vraag hen om minimaal 3 varianten van de feedback aan te passen met behulp van de feedbackregels.


Wil je vooral aan de slag met positieve feedback? Lees dan ook onze blogs over allerlei werkvormen voor het geven van complimenten. Je vindt onze blogs hier en hier.


door info 22 juli 2024
In veel organisaties is participatie inmiddels een cruciaal concept. Het varieert van het simpelweg informeren van belanghebbenden tot het volledig overdragen van besluitvormingsmacht aan de betrokkenen. Dit spectrum van participatie wordt vaak weergegeven door de participatieladder. Het samenstellen van een participatiematrix helpt organisaties bij het kiezen van de juiste werkvormen afhankelijk van de gewenste graad van participatie. In deze blog bespreken we de relevante wetenschappelijke inzichten en geven we concrete voorbeelden van werkvormen per participatieniveau.
door studio stapelgoed 15 juli 2024
Creatief leiderschap. Steeds vaker zie je deze term in vacatures langskomen. Maar wat is het eigenlijk? Bij studio stapelgoed vinden we dat creatief leiderschap draait om ondernemende leiders en professionals die uit hun patronen en overtuigingen durven te breken om anders te kunnen kijken, denken en doen. Leiders die het lef hebben om samen met anderen te pionieren en innovaties te realiseren.
door studio stapelgoed 8 juli 2024
In een wereld die steeds sneller evolueert en waar samenwerking een cruciale rol speelt in het succes van organisaties, is het voeren van waardevolle dialogen op de werkplek van onschatbare waarde. William Isaacs, de auteur van "Dialogue: The Art Of Thinking Together", benadrukt dat dialoog niet alleen een manier is om verschillen te overbruggen, maar ook om iets nieuws te creëren. Bij studio stapelgoed vertalen we dit naar praktische werkvormen om zo te zorgen dat ieder team met een waardevolle dialoog aan de slag kan.
door studio stapelgoed 1 juli 2024
Het gebruik van Lego ‘minifigures’ in sollicitatie- en jaargesprekken kan een verfrissende en effectieve manier zijn om dieper inzicht te krijgen in de persoon tegenover je. Het biedt een speels en creatief element dat communicatie bevordert, creativiteit aanwakkert en complexe ideeën visualiseert. Probeer het vooral eens uit en ontdek hoe het de kwaliteit van je gesprekken kan verbeteren.
door info 23 april 2024
Stel je eens voor: een vergaderruimte boordevol met mensen van alle rangen en standen binnen de organisatie. Elk met hun eigen unieke persoonlijkheid. Als facilitator staan wij vaak voor dit soort groepen, met een waar circus aan persoonlijkheden. Bij studio stapelgoed proberen we tijdens een sessie om al die stukjes samen te brengen tot een geheel. Van sprankelende extraverten tot bedachtzame introverten, van degenen die met open armen elke uitdaging aangaan tot degenen die liever op de achtergrond blijven. Het is voor ons als een kleurrijk mozaïek waarbij elke deelnemer een uniek stukje vormt. Dit maakt iedere bijeenkomst een avontuur op zich.
door studio stapelgoed 12 februari 2024
Future search is een door Marvin Weisbord en Sandra Janoff ontwikkelde large scale intervention om met een grote groep mensen in enkele dagen tot een toekomstvisie en een bijbehorend actieplan te komen. Daarbij worden creatieve methoden gebruikt om de deelnemers te stimuleren om bekende denkpatronen en dominante aannames los te laten en 'met nieuwe ogen' naar mogelijkheden te zoeken. In de blog leggen we je uit hoe future search nu precies werkt.
door studio stapelgoed 5 februari 2024
Bij studio stapelgoed zijn we altijd op zoek naar leuke vergaderlocaties. Noord-Holland biedt wat ons betreft een schat aan inspirerende ruimtes. We nemen je daarom in dit blog mee op een reis langs pittoreske steden en schilderachtige kustplaatsen, naar onconventionele vergaderplekken die jouw bijeenkomst onvergetelijk zullen maken.
22 januari 2024
In de wereld van idee-ontwikkeling heeft de methode van het "roasten" zich bewezen als een krachtige turbo-booster, waarmee je plannen in slechts 2 uur tijd aanzienlijk verder brengt. Deze aanpak, gericht op het leren van kritiek, het ontwikkelen van oplossingen en het vergroten van verbinding en draagvlak. Roasten is eigenlijk grappig kritiek leveren op iemand, vaak met een humoristische twist. Het doel is niet om iemand echt te kwetsen, maar eerder om lichtvoetig plagerig te zijn. Het draait om slimme opmerkingen en een speelse houding, maar het is belangrijk om grenzen te respecteren en niet te ver te gaan. In dit blog leggen we uit hoe je het roasten kunt toepassen tijdens een bijeenkomst.
door info 18 januari 2024
Het moment van het voorstelrondje, een labyrint van nieuwe namen en gezichten. Hoe vaak heb je niet geprobeerd ze te onthouden, om ze slechts een paar seconden later kwijt te zijn? Het is een uitdaging die velen van ons kennen. Maar vrees niet, bij studio stapelgoed zijn we er ingedoken en hebben een stapel handige trucs ontdekt om voortaan de namen makkelijker te onthouden.
door studio stapelgoed 9 december 2023
Het is niet altijd eenvoudig om met een groep deelnemers snel én democratisch een beslissing te nemen, laat staan om iedereen tevreden te laten zijn met de uitkomst. Toch wil je zoveel mogelijk draagvlak voor de uitkomst, want dat helpt bij het vervolg. Wij zetten hiervoor geregeld dot voting in.
Meer posts
Share by: